Cautare




, Contributor

Modă |
|

Portretele lui David Downton: cum faci cele mai frumoase femei din lume să-ți pozeze pentru o ilustrație?

David Downton FOTO Tim Petersen_1
Într-un volum de portrete ale celor mai stilate femei din lume, ilustratorul David Downton reușește performanța de a surprinde cu grație exact acel element eluziv și subtil care face feminitatea unei femei complet unică. Și reușește asta… din poignet.

Couturierul Christian Lacroix îl numește, în prefața cărții, „un veritabil caligraf oriental“, aluzie la tușele dramatic de precise și de poetice în același timp pe care le reușesc mâinile lui David Downton, cu o naturalețe care pare pe alocuri supranaturală. Peste 170 de portrete ale unor simboluri feminine, reușite din doar câteva gesturi fugitive, schematic, dar surprinzând în același timp exact spiritul și elementul care le face unice și fascinante pe fiecare dintre ele.

DDJacket_1O anumită privire melancolică, un gest devenit celebru, o postură atât de tipică, o poziție a buzelor. Lucruri micuțe, observate în cei 16 ani de când unele dintre cele mai adulate femei din lume – Linda Evangelista, Catherine Deneuve, Cate Blanchett, Iman, Sarah Jessica Parker sau Sofia Coppola – îi pozează pentru acest proiect, la Londra, Paris și New York.

„Am desenat destul de mulți bărbați de asemenea“, recunoaște Downton, într-o poveste tip mărturisire scrisă chiar de el cu ocazia lansării oficiale a volumului „Portraits of the World’s Most Stylish Women“. „Dar ei vor trebui să aștepte până la o viitoare carte“.

Faima lui Downton a fost câștigată prin muncă migăloasă și pasiune, reputația sa ca unul dintre cei mai buni ilustratori de modă și portretiști ai lumii datorându-se stilului elegant și în același timp fermecător de contemporan pe care îl au desenele sale.

„Downton are darul magic de a replica o mișcare, o atitudine, precizia impecabilă a unei țesături, totul în doar câteva tușe fine, deopotrivă elegante și inteligente“, spunea tot Christian Lacroix, unul dintre marii săi susținători.carmen 03 2_1

Portretele sale au fost numite, într-o sublimă metaforă, „varianta grafică a unui poem haiku”. Împrumută conștient elemente discrete din stilul tușelor lui Picasso, Egon Schiele sau Franz Kline, pe care le recompune în mod voit-neglijent, ca și cum ar fi avut un puseu subit de inspirație și ar fi aruncat câteva pete de culoare pe o foaie de hârtie sau un șervețel, în grabă.

„Îmi place ca imaginea să pară că plutește pe suprafața coalei de hârtie“, recunoaște Downton, „ca și cum doar s-a «întâmplat» acolo, la nimereală“. Acum, „plutirile“ lui sunt toate strânse laolaltă, cu tot cu amintirea zecilor de ore în care s-a străduit să lase acea minunată senzație a întâmplării.

De cele mai multe ori, sesiunile lui de „pozat“ pentru portrete nu durează mai mult de o oră sau două, ceea ce înseamnă un timp foarte limitat în care trebuie să perceapă exact stilul, gestica, elementele definitorii ale persoanei care-i stă în față, „primind“ efectiv chipul lor pe retina lui. Apoi, întors la atelier, reîncepe cu râvnă procesul creativ concretizat în acele câteva tușe economicoase de pensulă.

Până să ajungă portretistul celor mai frumoase femei din lume, Downton și-a început cariera ca orice alt artist tânăr și cu perspective limitate: acceptând absolut orice job cât de cât creativ care îi ieșea în cale. „Principiul era simplu: în fiecare zi, orice fel de muncă de ilustrație pe care reușeam să pun mâna era tot ce-mi puteam dori“, rememorează el. În septembrie 1998, la vernisajul primei sale expoziții de ilustrație, la Londra, a venit și Marie Helvin, celebru model american stabilit în Marea Britanie.

carolina herrera VF 400dpi_1Ea a văzut atunci în Downton o sclipire care l-ar fi putut face perfect pentru lumea modei, un domeniu la care el nu îndrăznise să aspire până atunci. Și, pentru că în momentele importante ale vieților noastre soarta „complotează“ din mai multe direcții, dintr-un imbold de curaj Downton și-a adunat tot curajul și a întrebat-o pe Marie dacă nu ar vrea să-i pozeze pentru un portret. A fost prima din șirul lung de simboluri ale frumuseții feminine și cea de la care a pornit însăși conceptul transformat acum în album de artă.

„Am știut mereu că acele desene se vor transforma într-o carte“, recunoaște Downton, care la scurt timp după portretul lui Marie a început, recomandat de aceasta, să deseneze multe alte celebrități feminine iconice precum Jerry Hall, Paloma Picasso sau Catherine Deneuve.

În paralel, reviste precum Vogue, Harper’s Bazaar sau V Magazine l-au trimis la Paris, pentru a face ilustrații de modă la Fashion Weeks, iar branduri de top precum Chanel, Tiffany & Co., Van Cleef & Arpels, Harrods, Lancôme sau chiar V&A Museum din Londra l-au solicitat pentru diferite proiecte creative.

Fiecare portret din carte este însoțit de o scurtă explicație a lui Downton însuși, care reușește să valorifice și să transmită inclusiv prin intermediul cuvintelor simțul ascuțit pentru detalii care l-a făcut celebru. Deneuve colour coat_1

Fiecare femeie care i-a „pozat“ a venit și cu povestea ei, dar și cu poezia momentului în sine, făcut din infinit de multe lucruri mărunte. Catherine Deneuve a venit la întâlnire printr-o furtună îngrozitoare și a fost nevoită să ocolească tot orașul, fiindcă avea loc o demonstrație de proporții.

Anna Piaggi i-a pozat la finalul unei prezentări de modă Valentino, în timp ce echipa logistică dezmembra decorurile și muta cutii în jurul celor doi. Joan Collins a reușit să se încuie pe-afară din apartamentul prezidențial al legendarului hotel Claridge’s din Londra (unde Downton este artist-in-residence și petrece peste 50 de nopți pe an, în schimbul unor desene) cu tot cu bijuteriile cu diamante în valoare de trei milioane de lire sterline pe care le împrumutase pentru această ocazie. Iar Dita von Teese – care semnează și post-fața cărții – a stat la cadru purtând nimic altceva decât un cearșaf alb… și diamante, fiindcă rochia de seară couture pe care o aștepta nu a mai fost livrată la timp.

paloma 01_1Întrebat la evenimentul de lansare a cărții ce a învățat despre frumusețe din acest proiect întins pe aproape două decenii, răspunsul lui Downton a fost deopotrivă profund și jucăuș: „Constați că frumusețea goală nu mai este frumusețe după un timp și că loteria genelor de care are parte fiecare femeie este doar prologul poveștii ei“.

Pentru fiecare dintre aceste femei, trebuie să adaugi în ecuație inteligența, umorul, dedicarea, munca și acea sclipire pe care o vezi și, dacă ești suficient de talentat, poți s-o imortalizezi prin câteva mișcări precise ale mâinilor.

„Ceea ce face o femeie cu frumusețea ei este ceea ce contează“, crede el. Și, de fiecare dată când cineva îi mărturisește invidia sinceră, recunoscând că și-ar dori să aibă măcar o părticică din norocul lui extraordinar care l-a adus în preajma celor mai frumoase și celebre femei din lume, răspunsul lui Downton vine la fel de autentic și șarmant, cu un strop de umor sec, britanic.

„Sincer să fiu, și eu mă invidiez pe mine. Privind înapoi la toate acele sesiuni imposibil de uitat în compania unor femei extraordinare, îmi spun de multe ori singur: «Na, uite unde te-au adus desenele tale!»“.

Acest articol a apărut în ediția de iarnă 2015 a revistei trimestriale de lux și atitudine ”UP BY FORBES”, editată de Forbes România.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii