
Aproape 700 de kilometri am avut de parcurs în ziua patru de Porsche Performance Drive 2013. Puțin peste 200 de kilometri i-am avut de parcurs de la Bukovel la granița cu Polonia și drumurile ucrainiene care ne-au asasinat psihic luni, s-au întors în viețile noastre. Din 200 de kilometri am condus pe asflalt de calitate bună doar pe o distanță de maxim 30 de kilometri. Restul a fost o nouă mostră de drumuri absolut bombardate, cariate cu găuri adânci chiar și de 30 de centimetri, ascunse de apă sau de alte gropi mai mici pe care crezi că le poți negocia ușor.
GALERIE FOTO – Bukovel – Katowice în Cayenne S Diesel la PPD 2013
Pe lângă drumurile foarte dificile, controlul vamal la trecerea din Ucraina spre Polonia este o altă aventură. Limba engleză este o necunpscută totală și dacă nu am fi avut traducători printre organizatori probabil că am fi stat și acum în vamă. Controlalele foarte stricte nu sunt greșite, dimpotrivă dar uitasem de excesul de zel al vămilor românești dinainte de intrarea în UE. Atunci când mai ai de condus câteva sute de kilometri în regim de test de consum, a sta într-o graniță două ore este echivalentul a celui mai frustrant lucru care ți s-a întâmplat vreodată.
Pentru a termina definitiv cu subiectul ucrainian care ne-a marcat atât de puternic, el a fost decisiv pentru clasamentul competiției Porsche Performance Drive de anul acesta. Drumurile distruse au crescut consumurile și au întârziat sosirea la punctele de control ale competiției, două în fiecare zi. A întârzia înseamnă că ai o pauză mai mică, mai puțin timp pentru a te odihni și mai puțin timp pentru a te hrăni – elemente decisive pentru un șofer care trebuie să conducă economic. Și astfel, psihic se creează o presiune care te va afecta și în etapele următoare.
Chiar dacă mașina a fost echipată cu anvelopele de off-road, am rulat pe drumurile naționale ale Ucrainei prin gropi uriașe, cu viteză medie de maxim 30 km/h în zone în care aveam voie și nevoie pentru timp și consum de o viteză de 90 km/h. La primul checkpoint de la granița cu Polonia am întârziat aproape 40 de minute pentru că am protejat mașina cât de mult am putut. Desigur, stilul de a încălca toate regulile de circulație și bun-simț ne-a făcut și el să acceptăm faptul că după prima etapă a zilei patru am pierdut practic contacul cu podiumul și… am terminat ambele etape pe locul opt din nouă posibile.
Drumul prin Polonia a fost o binecuvântare. În patru sute de kilometri parcurși prin această țară am avut parte de drumuri foarte bune și cu un trafic foarte civilizat care rulează compact cu 90 km/h, exact ce aveam nevoie. Însă o mică neatenție a atras atenția Poliției și astfel am fost trași pe dreapta timp de 20 de minute. Imposibil de recuperat și mai departe, pe prima bucată de autostradă din concurs spre punctul final al zilei – Katowice, am prins ora de vârf și construcții iar asta înseamnă blocaj complet și deci adio test de consum și timpi buni. Rezultatul a fost dezastruos, am încheiat ziua pe locul opt, la peste o oră jumătate de primul loc.
La Katowice, în incinta unuia din cele mai exclusiviste centre Porsche din Europa – Exclusive Flagship Dealer a fost organizată o nouă competiție: a trebuit să ne schimbăm singuri anvelopele de off-road care au ținut mașina în viață prin Ucraina cu cele de vară, standard. Din păcate nu am reușit să ne ridicăm la nivelul așteptărilor noastre ultra-optimiste: era clar că a schimba patru anvelope de Cayenne pe 21 este o treabă dificilă pentru cei care nu sunt obișnuiți cu schimburile rapide de anvelope de off-road. Cele mai rapide echipe au fost cele în a căror componență sunt oameni care fac asta destul de des, din pasiune pentru off-road pur și simplu.
Ieri s-a desfășurat ultima etapă de concurs – Katowice – Bratislava, cu sosire la Slovakia Ring unde am fost întâmpinați cu o mare surpriză. Despre ea, rezultatul final al echipei României și cum putea să fluture totuși Tricolorul pe podiumul Porsche Performance Drive 2013, în povestea de mâine.