Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Analize |
|

Poate deveni Bucureștiul o destinație populară în rândul turiștilor străini post-pandemie?

Pandemia a adus încercări fără precedent și o perioadă dezastruoasă pentru industria globală de turism. În cazul României, companiile cu activitate în transport aerian, închirieri de mașini, hoteluri sau agenții de turism au fost printre cele mai afectate, înregistrând în 2020 scăderi ale afacerilor de 60-70% comparat cu 2019. Deși 2021 este primul an de revenire, această etapă se anunță de lungă durată și cu noi provocări. Însoțită de modificări în comportamentul turiștilor și accelerarea transformărilor în ceea ce privește canalele de vânzări, revenirea la valorile pasagerilor transportați și a vânzărilor realizate pre-pandemie nu este așteptată mai devreme de anii 2024-2025.
Bucharest,At,Sunset.,Calea,Victoriei,,National,Library

Bucureștiul, în afara topului celor mai populare orașe din Europa de Est în rândul turiștilor străini

Deși lider detașat la nivel local în ceea ce privește vizitele turiștilor străini, fiind principalul punct aerian al țării și cel mai important centru pentru turismul de afaceri, capitala României s-a aflat dintotdeauna în urma celor mai vizitate orașe din regiune. Aflat în grupul destinațiilor cu peste un million de vizitatori, în 2019, anul care a precedat pandemia, Bucureștiul se afla doar pe locul 14 în Europa de Est, cu 1.1 milioane de turiști străini (cu o plafonare a acestui indicator înregistrată după 2016). Pe locul întâi s-a clasast Praga (9.2 milioane de turiști străini, de opt ori mai mulți decât în București), urmată de Moscova, Budapesta și Sankt Petersburg (de patru-cinci ori mai mulți turiști străini), Cracovia și Varșovia (Polonia), Kiev, Lvov și Odesa (Ucraina), în timp ce Bratislava închidea top 10. Înaintea Bucureștiului mai erau Dubrovnik și Zagreb (Croația), în timp ce Sofia (Bulgaria) urma capitalei României.

Pentru a înțelege și mai bine diferențele de nivel – observație personală – în timp ce în cazul Budapestei în cadrul unui eveniment major de turism ce a avut loc în 2017, voci reprezentative pentru industrie vorbeau despre o posibilă premiumizare a profilului turiștilor țintă, pentru a maximiza venitul per turist în condițiile existenței unui val de turism de masă, în cazul Bucureștiului la același moment era menționată adesea ca principal punct forte viața efervescentă de noapte (și aceasta, fără a avea și o strategie oficială asociată).

 

2021-2026, resetarea strategiilor pentru București sau inerția revenirii?

Impactată de pandemie, găzduirea în 2021 a celor patru meciuri de la EURO 2020 a fost o oportunitate pierdută pentru București. Estimările inițiale menționau 120,000 de fani străini plătitori de bilete, plus probabil alți entuziaști care și-ar fi însoțit echipele preferate. Realitatea în contextul pandemiei a fost cu totul alta, cu trei din cele patru meciuri jucându-se cu până la 25% din capacitatea stadionului, respectiv ultimul meci până la 50%. Chiar și așa, mulți dintre cei prezenți au fost fani români.

Cu o dorință semnificativă de a călători și un buget economisit pentru aceasta, estimam o creștere a cererii pentru servicii turistice în momentul reducerii riscurilor medicale. Însă, este de așteptat ca în cazul Bucureștiului, numărul de turiști străini să aibă o revenire mai lentă la valorile anului 2019. Aceasta se explică prin diminuarea turismului de afaceri și prioritizarea într-o primă faza a altor destinații mai populare în regiune (și în afara ei). Raționamentul este susținut istoric și de scăderea mult mai accelerată din 2020, când Bucureștiul a avut a treia cea mai negativă performanță (-83%) dintre cele 15 orașe considerate.

 

 

5 lucruri simple, evidente, dar încă absente, de care Bucureștiul are nevoie:

  • o identitate, o strategie clară și ținte bine definite pentru atragerea de turiști străini, precum și o asumare clară a acestora;
  • o colaborare reală între autorități, organizații neguvernamentale și mediul privat pentru atingerea acestor ținte;
  • să dezvolte infrastructura turistică (transport, cazare, marcaje, informare, atracții etc.);
  • să atragă turism de business și evenimente, festivaluri, competiții;
  • să maximizeze comunicarea online și prin rețele sociale, prin campanii de promovare originale și îndrăznețe, cu potențial de viralizare.

 

* Material a fost realizat de către Cosmin Dan, Consultant Euromonitor International

 

În sfârșit “Hello, Bucharest!”?

Da. Teoretic, Bucureștiul ar putea deveni o destinație populară în rândul turiștilor străini post-pandemie. Dar practic, tinând cont de ineficiența dovedită în promovarea turistică a țării per ansamblu și de existența altor priorități pe agenta factorilor de decizie, este mai probabil ca Bucureștiul să rămână în umbra altor orașe cu strategii turistice mai coerente și ambiții mult mai ridicate în atragerea turiștilor străini.

Întrebarea din titlu ar putea părea inutilă în contextul în care majoritatea țărilor încă se confruntă cu un număr crescut de cazuri de îmbolnăviri, cu limitări și condiții impuse călătoriilor, turismul de afaceri fiind redus la esențial, iar călătoriile de leisure orientându-se puternic spre destinații interne. Însă, ca multe abordări pragmatice de business în timpuri dificile, viitorul aparține celor care se pregătesc acum pentru ceea ce va urma mâine, iar orașele din vârful topului exact asta fac.

 

* Material realizat de Cosmin Dan, Consultant, Euromonitor International

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii