FacebookTwitterLinkedIn

Aviatorul, filmul regizat de Martin Scorsese, una dintre capodoperele cinematografiei contemporane, spune povestea miliardarului Howard Robard Hughes Jr., pasionat de aviație și dornic să construiască cel mai mare avion din toate timpurile. Hughes provenea dintr-o familie de antreprenori. În 1909, avea cinci ani când tatăl său a patentat un burghiu rotativ folosit la săparea puțurilor petroliere – invenție de pe urma căreia familia sa s-a îmbogățit.

Hughes lângă un avion Boeing proiectat în anii 30 pentru armata americană.

Șarmantul, arătosul și bogatul Howard Hughes a descins la Hollywood la mijlocul anilor 20, fiind interesat deopotrivă de afaceri și de plăceri. Cât privește afacerile, în 1948 a cumpărat conglomeratul RKO, care includea casa de film, studiourile și rețele de cinematografe și stații radio; as for pleasure, Hughes a avut relații cu cele mai importante actrițe ale vremii, de la Ginger Rogers și Ava Gardner, până la Olivia de Havilland, Rita Hayworth și favorita sa, Katharine Hepburn.

Filmele pe care le-a făcut Hughes ca regizor sau producător au fost un coșmar financiar și logistic. Hell’s Angels, cel mai important film al său, a cărui poveste este spusă tangențial în Aviatorul, a fost una dintre cele mai scumpe producții cinematografie realizate până atunci, bugetul fiind depășit în repetate rânduri din cauza încăpățânării lui Hughes de a surprinde cât mai realist scenele de lupte aeriene (element care, în final, a contribuit esențial la succesul filmului).

Hughes a luat primele lecții de zbor la 14 ani și a devenit curând un aviator împătimit. În 1932 a fondat compania Hughes Aircraft cu intenția de a doborî recordul de viteză aeriană, lucru pe care l-a reușit trei ani mai târziu: a atins 566 km/h într-un avion construit după specificațiile sale. Un alt record pe care l-a doborât a fost acela al zborului în jurul lumii: timpul realizat de Hughes a fost de 91 de ore, în timp ce recordul precedent era de 8 zile și 15 ore.

10 iulie 1938. Howard Hughes aterizează pe aeroportul Floyd Bennett după stabilirea unui nou record mondial al zborului în jurul lumii.

Hughes a reușit să scape cu viață din patru accidente de avion: însă cel din urmă,  produs în 1946, când aproape că și-a rupt toate oasele din corp, l-a lăsat cu sechele grave pentru tot restul vieții. Dar nu l-a împiedicat, în 1947, să urce la manșa celui mai mare avion al vremii, construit de compania sa: Hercules 4 „Spruce Goose” era  un hidroavion cu opt motoare, care putea transporta 750 de pasageri. Hughes însuși a demonstrat lumii întregi că uriașul putea zbura.

Octombrie 1947. Howard Hughes în scaunul pilotului la bordul uriașului hidroavion H-4 Hercules/Spruce Goose.

A fost însă ultima sa apariție publică înainte de decesul său, în 1976. Starea sa de sănătate s-a alterat după accidentul din 1946: a devenit dependent de analgezice, a ajuns să sufere de  tulburare obsesiv-compulsivă, tulburări de alimentație și paranoia.

Alături de Amelia Earhart, Paul-Emile Victor și Elinor Smith, Hughes se numără printre aviatorii temerari omagiați de producătorul de ceasuri Longines prin colecția Spirit. Instrumentele Longines l-au ajutat pe Hughes să doboare numeroase recorduri aeriene și să efectueze zborul în jurul pământului, în 1938. Cele trie modele în serie limitată ale colecției Spirit omagiază acele personalități al căror curaj, spirit de aventură și pasiune au marcat istoria civilizației umane. Sau, cum spunea Howard Hughes: „Pasiunea o să-ți ia mințile, dar merită să trăiești altfel?”  FOTO: Profimediaimages.ro