Cautare




, Contributor

IT |
|

Piaţa românească de software, în creştere

Solutii software
Vânzările de software în România au reprezentat anul trecut aproximativ 14,9% din totalul de 2,92 miliarde de dolari înregistrați de piața de IT. Rata medie anuală de creștere a acestei pieţe prognozată pentru următorii 5 ani este de 2,4%, în timp ce piața de software este așteptată să înregistreze o creștere medie anuală de 3,3%, potrivit Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS).

„Suntem într-un moment extrem de important pentru industria românească de software. Din ce în ce mai multe companii sunt conștiente că o creștere accelerată poate fi posibilă doar dacă vor reuși să facă tranziția de la modelul traditional de business, bazat pe dezvoltare de software la cerere,către crearea de produse și servicii inovative”, spune Andrei Pitiș,  Președinte ANIS. 

Circa 11% dintre companiile de software și servicii sunt înregistrate exclusiv ca dezvoltatoare de produse. Aceste companii însă generează aproape 30% din volumul de venituri. In același timp, cele 43% dintre companii care au declarat că execută exclusiv software la comandă generează 53% din volumul de venituri, potrivit „Software și servicii IT în România – Studiu asupra stadiului de dezvoltare a industriei de software și servicii IT în România în 2013”.

Companiile românești de software sunt încă orientate majoritar către proiectele de dezvoltare de aplicații la comandă, care în mod obișnuit se concretizează mai ușor și care generează majoritatea resurselor de venit operaționale.

„Circa 60% dintre companiile cu care am discutat alocă mai puțin de 15% din cifra de afaceri pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, esențiale în crearea de produse software, în timp ce 16% nu au buget dedicat acestui tip de activități în cadrul companiei ”, declară Laurențiu Popescu, Country Manager IDC Romania, compania care a realizat studiul citat.

În ce privește împărțirea pe industrii verticale, cei mai activi cumpărători sunt industria producătoare, sectorul financiar (incluzând sectorul bancar, asigurările și alte servicii financiare) și cel de retail și vânzare en-gros, fiecare reprezentând aproximativ 13% din piață, urmate de sectorul guvernamental (11%) și serviciile de consultanță de business sau servicii individuale (10%).

Cele mai puțin populare sectoare țintă pentru dezvoltarea de aplicații comerciale sunt construcțiile, segmentul educațional și sectorul de telecomunicații.

Studiul a arătat, de asemenea, că piața de produse software crește mai repede decât segmentele de cercetare-dezvoltare și respectiv aplicații dezvoltate la comandă, semnalând tendința de implicare a specialiștilor implicați în dezvoltare de software în zona de produse software, fie prin crearea de noi start-up-uri, fie prin angajarea în companiile care sunt deja implicate în dezvoltarea de produse.

Numărul start-up-urilor create în România este în creștere continuă, majoritatea fiind axate pe dezvoltarea de aplicații care folosesc platformele social media și sunt destinate utilizatorilor individuali. Totuși, numărul aplicațiilor dezvoltate și lansate cu succes pe piață este relativ mic.

Studiul comandat de ANIS asupra companiilor locale de software arată că principalii competitori în ce privește atragerea de proiecte offshore/nearshore sunt Rusia (citată de 26% dintre respondenți), Ucraina (23% dintre respondenți), Bulgaria (17%) și Polonia (16%).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii