Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Piața editorială din România „a citit” aceeași carte a „supraviețuirii” și în 2015

Piața editorială din România, reprezentată de 61 de edituri monitorizate de „Forbes România”, a realizat în 2015 o cifră de afaceri de 52,8 milioane de euro, în scădere cu 4,7% față de anul precedent.
carte

UPDATE 1 A fost introdusă în top Editura Prut cu o cifră de afaceri de 290.791 euro și un profit net raportat de 4.624 euro.

(textul ințial)

Comentariile și declarații rezervate ale editorilor referitoare la consumul de carte din România sunt confirmate de bilanțurile financiare ale editurilor în anul 2015.

Cifra de afaceri a scăzut cu 4,7%, ajungând la 52.887.536 euro, valoare calculată la cursul mediul BNR de 4,44 lei/euro.

Profitul cumulat al celor 61 de edituri a fost de 4.105.353 euro, mai mic cu 45% față de cel din 2014. Altfel spus, profitul pieței editoriale s-a redus aproape la jumătate față de anul precedent.

Totuși, marile edituri și-au conservat cifrele de afaceri, multe raportând creșteri ale businessului. Editurile mici au fost mult mai afectate în 2015 de scăderea vânzărilor și dezinteresul românilor față de carte. Sunt 15 companii care au raportat pierderi. Majoritatea editurilor au afișat profituri relativ mici, fapt ce denotă că acestea funcționează la limita supraviețurii.

Grup Editorial Litera a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 6,2% în 2015, ajungând la 9.457.721 euro. De asemenea, a raportat și cel mai mare profit net de pe piața editorială: 1,22 milioane de euro.

Afacerile Grupului Editorial Art SRL, care deține și rețeaua de librării Librarium, s-au menținut la nivelul anului precedent: creștere de 2,4%.

Editura Polirom, în cadrul căreia funcționează și brandul Cartea Românească, a atins o cifră de afaceri de 4,91 milioane de euro, în creștere cu 4,2%.

Edituri care și-au mărit cifra de afaceri în 2015: Paralela 45 (creștere de 12%), Trei (24,2%), Sigma (15,7%), Niculescu (6,4%), Booklet (26%), Gama (30,8%), Fischer International (17,5%), Publica (9%), Corint Books (113,3%) și Editura ALL (15,8%).

Edituri care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri: Humanitas S.A. (- 6,2%), RAO (- 46,4%), Nemira Publishing House (- 15,6%), Curtea Veche Publishing (- 18,3%), Diana (- 17,4%), C.H. Beck (- 8,7%), Teora (- 38,5%), Nomina ( – 17,4%) și Corint Junior (- 63,3%).

Pe piața editorială funcționează mai multe grupuri editoriale. (Topul Forbes prezintă editurile ca entități juridice.)

Grupul Humanitas este format din editurile Humanitas S.A., Humanitas Multimedia și Humanitas Fiction la care se adaugă și lanțul de librării Humanitas. Editurile din acest grup au avut o cifră de afaceri cumulată de 4,34 milioane euro, în scădere cu 7,5% față de 2014.

Grupul editorial ALL este format din editurile ALL, ALL Educațional, Allfa, Galaxia Copiilor, Sian, Exley Com. A realizat o cifră de afaceri totală de 1,47 milioane euro, în creștere cu 25,8%.

Grupul editorial Corint este format din editurile Corint, Corint Books, Corint Educațional, Corint Junior și Leda. A înregistrat o cifră de afaceri de 1,68 milioane de euro, în scădere cu 29,2%.

Revenind la topul Forbes ale celor 61 de edituri, se constată că 14 companii au raportat o cifră de afaceri de peste un milion de euro, față de 17 câte s-au înregistrat în anul 2014. Numărul total de angajați pe această piață editorială a fost de 1.159, la nivel anului precendent (1.157).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii