O idee frumoasă între prieteni devenită un business de notorietate internaţională – aceasta este povestea EnergoBit (companie din Cluj cu trei acţionari cu procente egale, printre care şi Ştefan Gadola). Acum 20 de ani, cei trei, foşti angajaţi ai Renel (Regia Autonomă de Electricitate, actualmente ENEL), renunţau la un job sigur pentru antreprenoriat. Ştefan Gadola, Peter Pal şi Ioan Socea fondau, în 1990, EnergoBit, producător de echipamente electrice. Azi, compania oferă soluţia completă în electricitate: audit energetic, consultanţă în programe de eficienţă energetică şi energii regenerabile, proiectare şi servicii de inginerie specializate, antreprenoriat pentru instalaţii electrice complexe, producţie de echipamente de medie şi joasă tensiune, aparate de iluminat, operare instalaţii energetice.
Compania şi-a făcut loc în piaţă la început ca subcontractor al marilor societăţi din domeniu. După zece ani, situaţia nu se schimbase prea mult, doar că, pe lângă licitaţiile interne, EnergoBit ajunsese să participe şi la cele internaţionale. Dar fără referinţe şi experienţă nu puteau concura alături de concernele internaţionale din domeniul energetic.
În 2010, însă, lucrurile stau cu totul altfel. „Azi, la majoritatea contractelor suntem lideri în asociaţii cu firme mari ca ABB, Siemens, Itron, Telvent“, spune Ştefan Gadola, vicepreşedintele companiei şi unul dintre cei trei acţionari. EnergoBit a ajuns un partener de bază al companiilor de generare, transport şi distribuţie a energiei electrice. Succesul afacerii se datorează în mare măsură pregătirii profesionale chiar pe specificul activităţii companiei. Toţi trei acţionarii sunt specialişti în energetică, Ştefan Gadola fiind doctor inginer în energetică încă din 1989. Totodată, din cei 400 de angajaţi ai companiei, 160 sunt ingineri în domeniu.
A contat mult şi faptul că extinderile firmei s-au făcut numai în domenii conexe. EnergoBit şi-a câştigat notorietatea publică în 2008. Atunci a reuşit să scoată dintr-o competiţie internaţională nume puternice din domeniul energetic. Concret, după şase luni de negocieri cu CEZ, EnergoBit a ajuns în faza finală a unei licitaţii cu un contract fabulos pentru o firmă cu o cifră de afaceri de 76,6 milioane de euro la acel moment. Investiţia CEZ în construcţia celui mai mare parc eolian terestru din Europa, situat în localitatea Fântânele (Dobrogea), este estimată la aproximativ 1,1 miliarde de euro. Prima etapă a acestui proiect a fost realizată în 2009, iar a doua a început în primăvara lui 2010. Cum a ajuns, totuşi, o firmă de talie medie să muşte din bucata marilor operatori energetici de talia Siemens? Înainte de câştigarea contractului cu CEZ, EnergoBit a fost monitorizată permanent de beneficiar şi de consultanţi specializaţi în parcuri eoliene din Germania. Principalele atuuri ale firmei care în 2008 avea 370 de angajaţi au însemnat ofertă completă, preţ competitiv, experienţă în lucrări electrice, putere de convingere. Practic, EnergoBit trebuie să execute lucrarea respectând procedurile, sistemul de calitate, urmărire şi monitorizare ale CEZ şi să raporteze totul în limba engleză. „Există un sistem întreg de management al proiectului, circa 12 manageri şi specialişti pe diverse domenii ale contractului“, spune Gadola. Ceea ce înseamnă specialişti în asigurarea calităţii, protecţia muncii şi a mediului, plus personal de execuţie. O parte din resursele financiare ale companiei (circa cinci milioane euro) au fost alocate pentru finanţarea acestor lucrări (la care s-a adăugat şi avansul primit), bonitatea firmei şi cash-flow-ul existent fiind un alt atu pentru cei de la CEZ, care plătesc doar după recepţia lucrărilor.
Marea pasiune a lui Ştefan Gadola rămâne Clubul de Fotbal CFR Cluj, unde deţine funcţia de vicepreşedinte şi este acţionar alături de cei doi colegi. Energobit este unul dintre sponsorii principali ai echipei. În 2010, motivele de mulţumire au fost mari din toate punctele de vedere. EnergoBit a sărbătorit anul acesta împlinirea a 20 de ani de activitate în domeniul electroenergetic. Compania a încheiat anul 2009 cu 97,6 milioane euro, o cifră de afaceri în creştere cu 25% faţă de 2008 şi estimează pentru 2010 un avans de 10%. CFR Cluj a câştigat tot ce se putea pe plan intern (campionat, cupă, supercupă), fiind prima echipă din România care a realizat acest lucru. În plus, în plan familial, Ştefan Gadola se mândreşte cu primul nepoţel din familie.
Subţirel dar agil, Peter Pal (foto stânga) ne spune pe sub mustăţi şi cu un accent puternic ardelenesc că tot ceea ce are de spus este legat de firmă şi nimic de viaţa personală. În calitate de vicepreşedinte ar prefera să vorbească în prezenţa celorlalţi doi colegi (vicepreşedinţi şi acţionari), cu care a construit EnergoBit
în urmă cu 20 de ani (în iunie 2010, acţionarii au sărbătorit împreună cu cei 400 de angajaţi acest eveniment).
Câştigarea contractului cu CEZ Centrale Eoliene de la Fântânele (Energobit asigură partea electrică a lucrării) nu i-a făcut pe cei trei oameni de afaceri să se culce pe-o ureche. Pentru 2009 şi 2010, compania din domeniul energetic nu şi-a bugetat creşterea doar pe baza acestui contract. Pal îşi aminteşte mulţumit de activitatea firmei din ultimii ani. Doar în 2009, EnergoBit a încheiat parteneriate pentru noi lucrări de parcuri eoliene cu încă cinci companii, consolidându-şi experienţa căpătată pe acest segment. Astfel, în sectorul energetic, societatea din Cluj are în derulare zece proiecte. De altfel, în ultimii patru ani, 70% din cifra de afaceri a venit din lucrările mari, executate la „cheie“ de EnergoBit: 15 staţii electrice de înaltă tensiune (110-220 şi 400 kV), dintre care două staţii electrice interioare, cea de la Cotroceni Mall fiind cea mai mare staţie interioară din România, executată în timp-record (cinci luni). Societatea a finalizat în 2008 lucrările de modernizare a staţiilor de transformare din Sălaj, Floreşti şi Bistriţa şi a realizat instalaţiile electrice ale complexului Polus Center din Cluj. Pentru stadionul Municipal din Cluj va executa partea de iluminat, contract de peste un milion de euro.
„Nu am anticipat criza“, mărturiseşte Péter Pál. Dar nici nu şi-a închipuit că fluctuaţia de personal şi preţurile mari de achiziţii şi de vânzări vor continua să crească. Cea mai importantă decizie pe care a luat-o Pál, alături de ceilalţi doi vicepreşedinţi şi asociaţi, a fost cea de renegociere a achiziţiilor cu furnizorii, reuşind reduceri importante de costuri. În acest context, nu au fost nevoiţi să reducă personalul şi nici să scadă salariile. O altă abordare care a dat roade după aproape 20 de ani de antreprenoriat a fost tratarea clientului ca un partener. „Nu de puţine ori partenerii ne-au promovat altora“, explică investitorul.