Cautare




, Contributor

Forbes.com

Lideri |
|

Peter Barta: Esența unui business nu ține atât de mult de vârstă

peter_barta_IMG_0468.jpg
Indiferent dacă ai 20, 30 sau 60 de ani, pune în practică ideile în care crezi, dacă există o piață pentru ele. De ce? pentru că, indiferent de vârstă, principiile de business sunt aceleași.

Consultant cu o vastă experienţă în management, Peter Barta consideră că esența unui business nu ține atât de mult de vârsta pe care o are antreprenorul, ci de abilități. În plus, oricât de bună ar fi ideea, aceasta nu va funcționa atunci când nu îți place ceea ce faci, consideră directorul executiv al Fundaţiei Post Privatizare (FPP), care este în același timp antreprenor și unul dintre promotorii educației ca modalitate de creștere a șanselor de reușită a unui business.

El recomandă celor care dispun de o sumă importantă de bani, „cei cu milionul de euro”, să se gândească bine atunci când vor să „se arunce” în afaceri, dar nu dețin noțiunile de bază. „Avantajul tinerilor este că pot dobândi abilitățile de care au nevoie. Au acces la mentori și pot primi sfaturi. Înainte să pornească o afacere, ar fi indicat să urmeze un curs pentru a afla care sunt punctele tari și unde necesită o implicare mai activă din punct de vedere al formării. Apoi trebuie să își dezvolte abilitățile de care au nevoie pentru a utiliza cât mai eficient banii de care dispun pentru un posibil start-up”, susține Barta.

Apoi recunoaște că, în România, tinerii încep o afacere doar pentru că văd că vecinului îi merge bine. Sfatul său este însă extrem de concis: Așa nu! De ce? Pentru că, aflat la început de drum, nu cunoști îndeajuns de bine dedesubturile acestei afaceri și vezi doar produsul final. „Din naivitate și din dorința de a face ceva, mulți tineri greșesc. Sunt tentați să investească atunci când văd coada de la gogoșerie. Dar nu știu cât efort a depus antreprenorul să achiziționeze echipamente, să negocieze cu furnizori. Indicatorul pe care îl luăm mereu în calcul este cel vizual: este multă lume, înseamnă că merge bine businessul cu gogoși. Eu le-aș sugera să facă întâi un internship la gogoșerie și să vadă tot lanțul de producție și doar apoi să investească”, mai spune reprezentantul FPP.

În plus, orice companie trebuie să acorde o importanță deosebită managementului financiar. „Nu e mare filozofie. Dacă știi cum să îți organizezi componenta financiară este foarte bine, ai șanse să treci peste criză. Dacă până în 2009 nu am acordat atenție managementului cash flow-ului, de atunci lucrurile au început să se schimbe. Trebuie să fim mult mai atenți la modul cum încasăm facturi, să negociem mai atent termene de plată și să nu ne hazardăm în cheltuieli inutile. Este ceea ce aș recomanda oricui“, susține Barta.

El consideră că relansarea economică depinde, în 2013, de perspectiva economică internațională și de cunoașterea și aplicarea instrumentelor potrivite într-un astfel de context. Iar ca să educe publicul s-a decis să aducă la București o serie de profesori de prestigiu de la două dintre cele mai bine cotate instituții de învățământ din lume – MIT și INSEAD. Programul urmărește relansarea afacerilor care au pierdut teren în ultima perioadă, precum și redimensionarea companiilor din țară care au deja consolidată o cotă de piață. „Bussines Mentoring Program va simula computerizat mediul de afaceri din 2013, oferind o perspectivă a bussines-ului mondial ce va putea fi folosită de managerii români ca bază în deciziile corporațiilor pe care le conduc”.

În final, deși recunoaște că există mult talent – dovadă și numărul ridicat de români angjați la Facebook, Apple, Microsoft și alte companii de prestigiu – Barta punctează și unul dintre defectele angajaților și antreprenorilor români deopotrivă: nu știu să primească feedback și nu acceptă să vorbească deschis despre propriul eșec, atunci când acesta există. Ba, mai mult, se simt ofensați și atacați atunci când primesc sfaturi, recomandări. Chiar și de la Bill Gates sau Richard Branson.§

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii