Cautare




, Contributor

UP by Forbes |
|

Penne di Lusso dal 1912 – UP by Forbes

Design italian, materiale nobile, tehnici decorative tradiționale – Montegrappa reprezintă suma acestor lucruri și ceva în plus: știința de a construi temeinic succesul. Edițiile limitate de instrumente de scris purtând această marcă sunt mândria oricărui colecționar.
craft_11_O

Ce apropiere ar putea să existe între două nume precum Paulo Coelho și Ernest Hemingway? Nici stilul, nici profilul cititorului nu încurajează o astfel de comparație. Dar între Juan Carlos al Spaniei, Hussein al Iordaniei, Sirikit a Thailandei, dincolo de titlul regal? Ce pasiune să aibă în comun Naomi Campbell, Zinedine Zidane şi Antonio Banderas? În lumea iubitorilor de lux și de obiecte de colecție, Montegrappa funcționează ca liant între personalități și temperamente dintre cele mai diferite.

Pennini d’oro e penne stilografiche

Montegrappa înseamnă mai bine de un secol de tradiție, fiind cel mai vechi și mai cunoscut manufacturier italian de instrumente de scris de lux. Povestea brandului începe în Bassano del Grappa cu peste un secol în urmă, în regiunea Veneto din nordul Italiei.

Fie că a aparținut Vicenzei, Ducatului Milano sau Republicii Venețiene, în evul mediu și Renaștere, Bassano s-a bucurat de o oarecare autonomie, iar asta a asigurat permanența unui climat creativ. Domul ridicat la începutul celui de-al doilea mileniu, podul Alpini construit în 1569 de celebrul arhitect Andrea Palladio, palatele Michieli-Bonato și Sturm și primăria conturează un loc încântător, mediul perfect pentru dezvoltarea artelor și meseriilor.

Secole mai târziu, marca Elmo, care va deveni ulterior cunoscută drept Elmo & Montegrappa, va beneficia din plin de tradiția meșteșugărească specifică zonei. Povestea brandului nu doar începe în Bassano, ci rămâne aici, în locul care o hrănește şi acum, când numele brandului este faimos în întreaga lume. Instrumentele de scris din colecțiile de azi sunt realizate în aceeași „Manifattura pennini d’oro e penne stilografiche”, chiar dacă de-a lungul timpului compania a trecut prin tot felul de schimbări. Cele mai importante repere recente din istoria ei sunt anul 1981 în care ea a fost achiziționată de familia Aquila, începutul noului mileniu, când Montegrappa intră temporar în portofoliul de branduri deținut de gigantul Richemont și momentul 2009, când producătorul de instrumente de scris revine în posesia familiei Aquila.

Edițiile de referință şi revelaţiile 2017

Când vine vorba despre ediţii limitate sau personalizate, Montegrappa face risipă de materiale nobile şi de imaginaţie. Modelele Romeo & Juliet (1995), Red Sea (1997), Giubileum (2000) şi Venezia (2010) ne-au dovedit asta de-a lungul anilor, însă artizanii mărcii şi-au dat întreaga măsură a talentului în crearea colecţiilor dedicate iubitorilor culturii chineze. 1998 a fost anul în care manufacturierul a creat instrumente de scris purtând simbolurile zodiacului chinezesc, iar 2005 ne-a adus o ediţie splendidă, denumită Eternal Bird, inspirată dintr-o pictură de secol XII reprezentând nemuritoarea pasăre mitologică cu chip de femeie.

La două secole de la naşterea lui Giuseppe Verdi, în 2013, Montegrappa i-a vrăjit pe iubitorii de operă cu două ediţii speciale. Una purta chiar numele compozitorului; celeilalte i s-a spus Rigoletto. Nu era prima oară când creaţiile marelui muzician constituiau sursă de inspiraţie pentru producătorul de instrumente de scris din Bassano: cu patru ani înainte, Traviata intrase în rândul celor mai apreciate modele create de Montegrappa.

Apropiat al familiei Aquila, Paulo Coelho a fost omagiat în 2009 de o ediţie purtându-i numele, pentru ca trei ani mai târziu Montegrappa să facă o nouă reverenţă în faţa celui mai bine vândut scriitor brazilian din toate timpurile prin lansarea spectaculosului The Alchemist.

În ultimii ani am văzut piese destinate microbiştilor (ediţia UEFA) şi posesorilor de maşini de lux, dar şi alte modele create în memoria unor personalităţi culturale (Ernest Hemingway, Tiziano, Dalì – pentru a le enumera doar pe cele din 2016).

În materie de ediţii limitate, 2017 ne aduce piesa Cagliostro, dedicată lui Giuseppe Balsamo, un alchimist în ochii unora, un şarlatan pentru alţii, însă incontestabil un aventurier cu o biografie incredibilă. Stiloul este decorat cu simboluri mistice, reproduse sculptural pe corp şi capac, ediţia fiind disponibilă în două variante: din argint şi răşină neagră, respectiv din aur şi răşină neagră. Lui Cagliostro i se alătură modelul Thoth, cu bogatele sale decoraţiuni gravate, o creaţie încă şi mai enigmatică, dedicată zeului egiptean protector al scribilor.

Nu putem încheia nedrept de selectiva enumerare a pieselor iconice şi a noutăţilor fără a menţiona The Cigar, reeditare a unui model lansat cu două decade în urmă. Instrumentele de scris din această ediţie redau la milimetru dimensiunile trabucului clasic Languito No. 2.

O marcă aspiraţională

Astăzi, Montegrappa este cunoscută pentru aceste modele în ediţii limitate şi pentru bestselleruri precum Nerouno, dar compania şi-a extins oferta dincolo de gama instrumentelor de scris. Manufacturierul din Bassano del Grappa realizează şi ceasuri, butoni pentru cămașă, accesorii din piele și fragranțe.

Familia mea este sufletul mărcii Montegrappa. Pentru noi, ea înseamnă în primul rând oamenii care iau decizii și muncesc aici zilnic”, spunea Giuseppe Aquila, CEO-ul companiei, într-un interviu acordat lui Ariel Adams pentru ediția americană a revistei Forbes, adăugând fără falsă modestie că în fiecare nouă creație Montegrappa pune o părticică din sine. Menținerea la nivelul excelenței este fundamentală pentru o astfel de manufactură care activează într-un mediu intens concurențial în care alte nume mari precum Omas, Aurora, Visconti sau Ferrari da Varese vin cu propuneri extrem de atrăgătoare pentru iubitorii de lux.

Însă Montegrappa nu este o marcă destinată exclusiv colecţionarilor. Producătorul oferă o gamă bogată de instrumente de scris accesibile ca preţ, văzute ca un fel de entry level în lumea luxului. Şi acestea sunt realizate în cea mai bună tradiţie manufacturieră. Deşi diferenţa dintre ediţiile limitate şi cele dedicate publicului mai larg este evidentă, Montegrappa nu face rabat atunci când vine vorba despre calitate. Strategia nu constă doar în încercarea de a câștiga cât mai mulți clienți, ci de a-i instrui pe aceștia în materie de lux.

Concurența și cunoscătorii domeniului știu că este dificil să ții pasul cu Montegrappa. Marca are acea rară capacitate de a lansa mai multe colecții și reinterpretări în fiecare an (fără a se repeta), reușind totodată să mențină delicatul echilibru între dorința colecționarilor pentru exclusivitate și efervescența creatoare a artizanilor din cadrul companiei. Un număr prea mare de ediții limitate poate face ca însăși ideea de exclusivism să-și piardă sensul, în vreme ce o producție parcimonioasă ar putea înseamna pierderea statutului de lider al manufacturierilor italieni de instrumente de scris de lux. Știința de a conduce un astfel de business rămâne trăsătura care individualizează această casă.

Citește și Nobila casă din Stein – UP by Forbes

Și dacă vorbim despre ediții limitate și clienți pretențioși, nu putem să nu amintim despre „coproducțiile” Montegrappa. Colecţiile realizate pentru Bugatti și Ferrari sunt rodul unei strategii extrem de inspirate, care subliniază tocmai caracterul intens aspirațional pe care manufactura este capabilă să îl transmită clienților săi.

Deşi marca este tot mai prezentă în întreaga lume, deşi creaţiile Montegrappa sunt disponibile în tot mai multe magazine multibrand de lux sau în boutique-uri dedicate doar lor, cum sunt acelea din Moscova, Dubai, Doha, Riad, Baku, Teheran, Giuseppe Aquila își dorește o creștere organică a companiei, asta în ciuda unei presiuni tot mai mari generate de gustul pentru extravaganță specific spațiului ex-sovietic și Orientului Mijlociu. Îți trebuie forță și cumpătare pentru a rezista impulsului de a vâna succese rapide, mai ales atunci când totul în jur te îndeamnă să cedezi tentației. Însă la Montegrappa există cultul temeiniciei. Iar vocația excelenței are deja o istorie. Egală cu sine și totuși mereu surprinzătoare, Montegrappa este una dintre cele mai autentice expresii ale luxului în stil italian.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii