FacebookTwitterLinkedIn

În timp ce RCS&RDS așteaptă să se lanseze serios pe segmentul telefoniei mobile, odată cu accesul la licenţa în banda de frecvenţă de 900 MHz, din aprilie 2014, rivalii de la Romtelecom şi Cosmote anunţă că în perioada următoare îşi vor îndrepta toate eforturile pentru a poziţiona compania ca „operatorul integrat numărul unu în piaţă românească, cu o poziţie sustenabilă în toate segmentele şi ariile geografice, capitalizând pe sinergiile fix-mobil de-a lungul lanţului valoric”. De altfel ceea ce se anunţă a fi evenimentul anului în această piaţă ar putea veni tot din partea Romtelecom şi Cosmote, care vor fuziona în acest an, cel mai probabil sub umbrela T-Mobile, unul dintre cele mai cunoscute branduri ale Deutsche Telekom, acţionarul majoritar al OTE, cel care controlează Romtelecom şi subsidiarele locale ale Cosmote.

Tot în ideea susţinerii strategiei de dezvoltare a unei oferte integrate, anul trecut, Orange România, cel mai mare operator de telecom de pe piaţa locală, şi-a făcut intrarea şi pe piaţă TV şi anunţă continuarea dezvoltării acestui serviciu DTH prin încheierea unor noi parteneriate, diversificarea ofertei de conţinut la cerere, cu videoclipuri şi filme, abonamente video şi emisiuni înregistrate, disponibile pe toate dispozitivele. „Vom continua să dezvoltăm Orange TV, deoarece credem cu adevărat că am lansat o nouă experienţă TV în România, adaptată la noile moduri de consum.  Aceste tendinţe sunt la început, dar folosirea din ce în ce mai largă a serviciului online ne arată că românii continuă să-şi schimbe obiceiurile de a urmări televiziunea.

Tot mai mulţi încep să-şi folosească telefonul mobil pentru a completa sau chiar a înlocui televizorul”, declară Jean-François Fallacher, CEO Orange România.  Cât despre momentele care au marcat piaţa şi consumul anul trecut, el crede că lansarea serviciilor 4G este cel mai important dintre acestea. „Pot spune că serviciile 4G nou lansate, creşterea consumului de internet mobil şi ofertele nelimitate au conturat profilul pieţei româneşti de telecom în 2013. Cu viteze de transfer mai mari, acum comparabile cu internetul fix, cu un portofoliu extins de smartphone-uri şi tablete pentru toate nevoile şi bugetele, precum şi cu aplicaţiile din ce în ce mai utile care se lansează în permanenţă, internetul mobil a fost unul dintre vedetele lui 2013”, argumentează Jean-François Fallacher. Însă unul dintre criteriile care a influenţat puternic consumul, şi va continua să îşi spună cuvântul şi în acest an, este preţul acestor servicii.

Siguranţa că pentru suma plătită primesc minutele, SMS-urile şi traficul de internet de care au nevoie, cel mai mare număr posibil de beneficii în plus şi calitatea reţelei şi a serviciilor de asistenţă care le asigură o utilizare lipsită de griji sunt foarte importante pentru consumator, mai adaugă reprezentantul Orange. Iar aceste aşteptări nu pot fi decât benefice pentru industrie „pentru că noul comportament încurajează investiţiile în servicii de calitate şi în inovaţie, lucru ce face industria să se dezvolte”, susţine Fallacher.

Cu toate acestea, preţul mic al acestor servicii ar putea avea şi o parte negativă atât în ceea ce priveşte cifrele de afaceri  ale operatorilor cât şi investiţiile pe care ei le au în plan pentru 2014. „Una dintre tendinţele cu care ne-am confruntat anul trecut a fost scăderea tarifelor de interconectare, care a avut un impact semnificativ asupra veniturilor noastre. Credem că politica intervenţionistă şi reglementarea excesivă nu ajută piaţa românească de telecomunicaţii, şi nici economia. În general, lipsa de previzibilitate asupra mediului afectează  orice business, inclusiv în industria noastră”, declară Inaki Berroeta, CEO Vodafone România.

O posibilă scădere a veniturilor este adusă în discuţie şi de Orange, invocând aceeaşi cauză, diminuarea tarifelor de interconectare. „România are deja tarife dintre cele mai scăzute şi oferte cu adevărat competitive, dar în acelaşi timp trebuie să facă faţă unei presiuni de reglementare destul de puternice odată cu scăderea viitoare a taxelor de interconectare. Aceasta vine după alte scăderi succesive ale acestor tarife, care au condus la scăderi constante ale veniturilor întregii industrii telecom”, spune CEO-ul Orange. Totodată, el aminteşte că anul trecut a fost unul dificil pentru multe companii din România. Companii mari au decis să plece din ţară, în timp ce altele au fost nevoite să îşi închidă activitatea prin dizolvare, suspendare sau insolvenţă. „Toate aceste mişcări au avut un anumit impact în business, şi în al nostru, ca furnizor de servicii”, afirmă Fallacher.

O altă problemă adusă în discuţie de principalii operatori din piaţa locală se referă la taxa pe construcţii speciale. Cota impozitului pe construcţii speciale („taxa pe stâlp”)este, potrivit noilor modificări ale Codului Fiscal, de  1,5% din valoarea construcţiei şi se aplică şi în cazul liniilor şi cablurilor aeriene de telecomunicaţii, platformelor, turnurilor şi pilonilor metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobilă, radio, TV. „Anunțul privind creșterea tarifelor de interconectare începând din 2014, respectiv introducerea taxei pe construcțiile speciale sunt două măsuri care vor avea un impact direct negativ asupra veniturilor tuturor operatorilor de telecom de pe piață.

Piața telecom din România se confruntă deja cu mari provocări în identificarea de resurse pentru finanțarea investițiilor în rețelele fixe și mobile de generație următoare. România are nevoie de investiții în infrastructură, nu de taxe adiționale pe acest segment”, declară reprezentanţii Romtelecom şi Cosmote.

În ciuda acestor provocări noul an se anunţă unul bun în materie de gadgeturi şi evoluţie a digitalului. „Piaţa românească va continua să crească în zona internetului mobil şi a adopţiei smartphone-urilor, unde rata de penetrare este încă redusă. Un smartphone pentru fiecare român va deveni, probabil, realitate, în unu-doi ani”, spune CEO-ul Vodafone. Iar dezvoltare tehnologiei va aduce noi transformări ale industriei telecom. Creşterea numărului de tranzacţii online, a vitezei şi a volumului de transfer de date şi creşterea vitezei de comunicare vor impulsiona competitivitatea în piaţa telecom, ceea ce ar putea însemna beneficii pentru consumatori.