Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Pas cu pas pe drumul sănătății

Privind în profilul pacienţilor din anul 2018, am încercat să identific nevoia reală, ce anume i-a determinat să ajungă faţă în faţă cu mine, să își facă această spovedanie alimentară și să pornească pas cu pas pe drumul sănătăţii.
Alina Stoica_Contibutors

Dorinţa de a avea un stil de viaţă sănătos, echilibrat, este cea care motivează și ghidează atunci când cei din jur percep nutriţia ca pe o modă, iar noi, cei care dorim să fim echilibraţi… ca pe o parte din noi, un firesc.

Majoritatea pacienţilor s-au împrietenit cu un sindrom de oboseală cronică, epuizare asociată adesea cu suprasolicitarea profesională. Dragii mei, consumul zilnic trebuie susţinut de un aport corespunzător, ceea ce înseamnă că trebuie să ne focusăm pe alimentaţia creierului atunci când partea profesională devine componenta majoritară a vieţii noastre. Simpla administrare de suplimente pe baza unei recomandări individuale sau inspiraţionale nu reprezintă soluţia unui echilibru minte – trup – suflet. Orice administrare de suplimente se raportează la analizele medicale, astfel încât să fie legată de nevoia individuală, într-o schemă personalizată. Înfometarea, curele de slăbire nepersonalizate, acompaniate de frustrare, nemulţumire, cu o rază de speranţă că se va împrieteni cântarul cu noi într-o bună zi – nu reprezintă decât o îndepărtare de la firesc, de la echilibru, de la armonia adusă de alimentaţie în viaţă noastră.

Revenind la profilul pacienţilor, constat cu dezamăgire că hrana are adesea două roluri, total diferite:

recompensă, refugiul în contextul unui dezechilibru emoţional, stare de oboseală, tristeţe, furie, neîmplinire

componentă periferică a vieţii noastre, situaţie în care nu ne asumăm ceea ce dorim să mâncăm, ciugulim (eventual din resturile copiilor), poftim, dar ne limităm la a ne pune pofta-n cui. În astfel de situaţii, relaţia de dizarmonie cu mâncarea induce și un teren sensibil, ce poate fi acompaniat ușor de anxietate, depresie, stări de irascibilitate.

Important este să oferim rolul potrivit fiecărui aliment în viaţa noastră de zi cu zi, să identificăm golurile din viaţa noastră și să începem să lucrăm acolo unde este nevoie.

Niciun aliment, indiferent cât este de gustos sau sănătos, nu ascunde pe lista de ingrediente iubirea, liniștea, emoţiile pozitive, soluţia pentru o viaţă echilibrată și armonioasă. Superficialitatea cu care privim alimentele din farfuria noastră zi de zi nu face altceva decât să ne îndepărteze de noi înșine, să ne aducă într-o zonă în care nu ne respectăm, nu suntem atenţi la nevoile noastre reale, ci avem nevoi induse de diverși factori externi.

Când v-aţi alocat cinci minute pentru a întocmi un jurnal alimentar sau un program zilnic de alimentaţie? Reușim astfel să conștientizăm, să ne asumăm ceea ce este scris pe hârtie, punem un strop de ordine în viaţa noastră de zi cu zi.

Despre nutriţie se vorbește la orice colţ de stradă, fiecare are un punct de vedere, unii sunt mai informaţi decât alţii, dar este important ca tot ceea ce auzim, citim să treacă printr-un filtru personal, să adaptăm la stilul individual, la nevoile reale și nu la dorinţe. Am întâlnit în mod frecvent excluderea radicală a unui aliment sau a unei grupe de alimente din considerente mai mult sau mai puţin susţinute, de obicei un zvon, o modă, un trend. Este important să știm că ne raportăm la alimentaţie ca fiind componenta de bază a vieţii noastre, ceea ce susţine sănătatea minte – trup – suflet.

Nutriţia se bazează pe trei principii foarte importante:

Varietate

Cumpătare

Echilibru

Mâncarea nu trebuie să conţină numai nutrienţi, ci ritualuri, simboluri, emoţii, importante fiind tabieturile de familie, când noi, părinţii, reprezentăm o sursă de inspiraţie pentru copiii noștri.

Ne hrănim sau mâncăm? O întrebare banală, dar care face diferenţa între stil de viaţă și dietă. Întâlnesc pacienţi a căror listă de alimente preferate nu există sau este extrem de limitată, această monotonie alimentară fiind parte din viaţa de zi cu zi. Să acordăm importanţă reeducării gustului, apetitului pentru anumite categorii de alimente naturale, sănătoase, ce îndeplinesc un rol terapeutic în relaţia cu propriul organism.

Întâlnesc în mod frecvent copii care îmi sunt prezentaţi de familie ca fiind mofturoși, dar acest refuz alimentar al copiilor nu poate exista în contextul în care, la nivel de familie, se adoptă un stil echilibrat, mâncarea are rolul corect atribuit, mesele de familie sunt parte dintr-un firesc. Când privim în farfuria copiilor, avem imaginea de familie, vizualizăm importanţa alimentelor în viaţa de zi cu zi, dacă se mănâncă într-un mod conștient, asumat sau se bifează încă o masă.

Sănătatea copiilor noștri vine din farfurie, iar mesajul ce trebuie transmis către aceștia este raportat la modul în care pot evolua cu ajutorul unui program personalizat, ce nu reprezintă un mijloc de tortură, ci instrumentul ce îl ajută pe fiecare în parte să fie:

Motivat

Determinat

Consecvent

Conștient de impactul alegerilor asupra propriului corp

Optimist

Echilibrat

Sănătos

Încrezător (stimă de sine)

Ambiţios

Energic

Copiii își asumă schimbarea dacă înţeleg importanţa acesteia și beneficiile ei pe termen lung, context în care educaţia nutriţională trebuie să fie o prioritate; indiferent de vârsta la care ne raportăm, să jucăm în terenul copiilor cu mingea noastră.

Armonie în farfurie: acesta să fie mesajul echilibrului în viaţa de zi cu zi.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii