Cautare




, Contributor

The Power of One |
|

Paddy Mayne, eroul de război care nu a primit Crucea Victoria

Cel mai controversat erou al forțelor speciale britanice (SAS), Paddy Mayne, este personajul principal al unei noi producții de televiziune realizate de BBC.  
sas1

Paddy Mayne, cel mai important ofițer al Foțelor Speciale ale Marii Britanii (SAS), a distrus mai multe avioane germane în Al Doilea Război Mondial decât așii Royal Air Force. A fost recompensat  cu patru medalii Distinguished Service Order (DSO) și este considerat cel mai important erou de război al Marii Britanii.
În pofida succesului de pe câmpul de luptă, Mayne a fost o personalitate în privința căreia opiniile sunt împărțite. Unii dintre ofițeri consideră că era atât de indisciplinat încât nu poate fi privit ca un un brav soldat. Mulți alții însă îl văd ca pe un erou și un lider remarcabil.

În ultimii săi ani de viață a dat în patima băuturii. Îi plăcea să joace golf și să socializeze, dar nu s-a căsătorit niciodată. A locuit toată viața împreună cu mama sa și și-a găsit sfârșitul într-un accident stupid de mașină, la doar 40 de ani.

La 65 de ani de la moartea sa, suporterii săi continuă să solicite să-i fie decernată Victoria Cross, cea mai prestigioasă distincție militară a Marii britanii. BBC pregătește un film de televiziune despre care deocamdată știm că se va numi SAS: Rogue Heroes, inspirat din viața și cariera lui Mayne și a altor agenți SAS, și îl va avea pe Tom Hardy în rolul principal. Filmările sunt programate să înceapă anul viitor, după un scenariu care îl are ca autor pe Steven Knight, care a scris și Peaky Blinders.

Robert Blair Mayne s-a născut în 1915 în Newtownards, Irlanda, într-o familie protestantă prosperă. Încă din școala primară s-a dovedit un bun sportiv, excelând la rugby, cricket, călărie și tir, iar mai târziu, la Queen’s University, în Belfast, a strălucit la box, ajungând în finala campionatului universitar britanic. Ca rugbist, a câștigat de șase ori campionatul Irlandei.

Cum războiul stătea să înceapă, după absolvire Mayne s-a înrolat într-o unitate de artilerie, apoi a fost transferat la o formațiune de pușcași din Scoția, împreună cu bunul său prieten Eoin McGonigal. Cei doi au intrat pentru prima dată în luptă în iunie 1941, în timpul campaniei din Siria și Libia, după care au fost recrutați de trupele speciale pentru misiuni de gherilă. În noiembrie 1941, McGonigal este ucis în Libia, în timpul unei misiuni nereușite. Devastat de moartea prietenului său, Mayne a încercat fără succes să-i recupereze cadavrul, expunându-se unor riscuri uriașe.

Mayne a participat la nenumărate radiuri de noapte în spatele liniilor inamice în Egipt și Libia, fiind unul dintre inițiatorii folosirii jeep-urilor pentru atacuri rapide. Se estiemază că, în cadrul acestor misiuni, el personal ar fi distrus aproape 100 de avioane aflate la sol. A fost citat în repetate rânduri pe ordinea de zi iar în februarie 1942 a fost avansat la gradul de căpitan.

Când SAS a fost reorganizat fiind împărțit într-o divizie terestră și una marină, Mayne a primit comanda celei dintâi, având în subordine 300 de oameni pe care i-a transformat, prin disciplină și antrenament, într-o forță de temut. În iulie 1943, în Sicilia, în cadrul Operațiunii Husky, Mayne și oamenii săi au capturat trei tunuri, au luat 450 de prizonieri și au ucis 300 de soldați inamici – în timp ce pierderile brianicilor au fost un mort și trei răniți. Câteva zile mai târziu, SRS a ocupat orașul Augusta, într-un atac extrem de curajos desfășurat pe timpul zilei.

O rană mai veche la spate i-a dat de furcă multă vreme lui Mayne, care a ajuns să bea ca să-și aline suferința. În ianuarie 1944, Mayne a foat avansat la gradul de locotenent-colonel și a primit comanda Regimentului 1 SAS, care avea misiunea de a pregăti invadarea Franței.

În aprilie 1945, în timpul unei misiuni în nord-vestul Germaniei, soldații SAS au intrat într-un virulent schimb de focuri. Mayne a luat un Jeep și, trăgând cu toate armele cu care era dotat acesta, și-a salvat doi camarazi răniți. A fost acțiunea pentru care a fost pentru prima dată propus pentru Crucea Victoria.

După încheierea războiului, SAS a fost desființat, iar Mayne a fost lăsat la vatră în octombrie 1945. Statul francez l-a decorat cu Legiunea de Onoare și Crucea de Război. Întors în orașul natal, Mayne a lucrat ca avocat și apoi ca secretar al Societății de Avocatură nord-irlandeze. Rana de la spate continua să-i facă probleme, împiedicându-l să facă muncă fizică solicitantă, și este foarte probabil că suferea și de ceea ce astăzi numim stres post-traumatic. Ca întotdeauna, refugiul era băutura.

Pe 14 decembrie 1955, după ce participase la o întâlnire a masonilor, stropită din belșug cu alcool, Mayne a pornit noaptea spre casă cu propriul automobil decapotabil. La un moment dat a vrut să evite o căruță nesemnalizată, a tras de volan și a intrat într-un stâlp de telegraf. A murit la 40 de ani, la mai puțin de un km depărtare de casă.

Timp de 75 de ani, susținătorii lui Mayne au trăit cu dezamăgirea că acestuia nu i-a fost decernată Crucea Victoria. În iunie 2005, o moțiune semnată de peste 100 de membri ai parlamentului britanic a fost depusă în Camera Comunelor, observând că însuși regele George al VI-lea ceruse lămuriri asupra modului straniu în care Crucea Victoria îl „ocolise” pe bravul soldat.

Cu toate acestea, moțiunea a fost ignorată. Însă lupta pentru ca Mayne să primească Victoria Cross continuă, foștii membri SAS, familiile acestora și concitadinii ofițerului solicitând constant autorităților acest lucru.

Anul trecut, nepoata lui Mayne, Fiona Ferguson, a donat muzeului War Years Remebered, din Ballyclare, uniforma ofițerului SAS și cufărul său cu efecte. „Pentru mulți a fost un erou de război, pentru mine a fost un unchi foarte generos”, își amintește Fiona. „Tatăl meu spunea că dacă fratele lui n-a primit medalia cât era în viață, după ce a murit nu și-ar mai fi dorit-o.” Probabil că destinul lui Blair Mayne este să rămână în istorie drept cel mai curajos soldat care nu a primit Crucea Victoria.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii