Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Leadership |
|

(P) Epics – Despre motivele pentru care să nu intri într-o franciză

Cu toate programele de finanțare, ideile de afaceri și poveștile de succes, conceptul de franciză intră și el în atenția valului de antreprenori destul de curajoși să pornească propriul business. Piața românească a francizelor crește constant, cu un număr record de oferte în 2017.  Despre toate motivele pentru care să alegi sau nu o franciză, vorbesc doi tineri din București, care activează într-un domeniu cu la fel de mare creștere în 2017: cabinele foto.
 aboneaza-te
Poza 1

 

Când în toamna anului 2014 li se prezenta ideea de afacere, cei doi tineri, cu vârste de 20, respectiv 26 de ani, priveau cu scepticism domeniul. Pentru că piața era destul de restrânsă, cu puțini competitori și ofertă redusă. Lucru care poate însemna fie un domeniu aflat la început, fie cerere mică. Dar temerile veneau mai ales din faptul că sezonul de nunți, adică segmentul cu cel mai mare procent de cereri în acest business, era pe sfârșite. Georgian și Florin ne spun cum au trecut peste temeri și au ajuns franciza de cabine foto cu cea mai mare creștere în cadrul companiei Epics.

 

Din experiența voastră de 3 ani, care sunt argumentele pro și contra intrării într-o franciză?

Sistemul se potrivește doar celor care sunt dispuși să aibă încredere în cineva. Dacă de la început, în momentul în care decizi că vrei o afacere, pleci cu gândul că știi mai bine domeniul, ce trebuie să faci pentru a avea profit, și ai încredere doar în tine să faci totul, atunci nu intra într-un sistem de franciză. Dacă nu ești dispus să plătești pentru cunoștințele și experiența altcuiva, sau pentru un nume, atunci nu intra într-un sistem de franciză. Și mai ales, dacă nu vrei ajutorul nimănui, atunci franciza nu e pentru tine.  Dacă însă ești conștient și apreciezi că cineva a bătut deja calea și tu doar preiei sisteme și un nume, dacă nu vrei să îți bați capul cu site-uri, pagini de Facebook și creșterea acestora până la un nivel în care să contezi și mai ales dacă nu ai toate informațiile despre un domeniu, atunci cred că e mult mai ușor să investești într-o franciză. Evident, atât o afacere proprie, cât și una în franciză, trebuie analizate înainte de a începe. Experiența francizorului, cifrele, modul de lucru și dacă au proceduri sau un sistem, ca să fii sigur că ți se oferă informațiile pentru a funcționa cu succes.

 

Cum ați ajuns să intrați în această franciză și ați repeta decizia?

Ne-a fost prezentată ideea și condițiile francizei Epics la o discuție amicală. În 2014 compania Epics avea 1 an și ceva de funcționare și oferea primele francize, pentru că aveau tot mai multe cereri de evenimente din București. A fost o decizie grea pentru noi, pentru că mereu e greu să fii primul și să te simți cumva ca un cobai. Am ales să avem încredere, pentru că nu am avut garanții de la ei în afară de istoricul lor. Ne-au prezentat evoluția firmei din 2013 până la acel moment, cifre, oferte, număr de evenimente și în mare felul în care se desfășoară activitatea și cum gândesc ei franciza. De la discuție până la semnarea contractului de franciză a trecut o lună și din 1 noiembrie 2014 până la la finalul lunii deja aveam primul eveniment realizat ca Epics București. Și da, tocmai am repetat decizia, după 3 ani de franciză am semnat reînnoirea pentru alți 3 ani.

 

Acesta a fost primul vostru business sau aveați deja experiență proprie?

Niciunul dintre noi nu avea experiență în afaceri sau un alt business. Dar avantajul la o franciză și aici vin motivele pentru care să intri într-o franciză, este că sediul central, brandul, ne-a oferit tot sprijinul și procedurile pentru a dezvolta afacerea. Am primit totul de la modele de contracte și oferte, la sfaturi de facturare și tratarea efectivă a clienților și actelor. Am făcut training la evenimente și consiliere în modul în care ne promovăm.

 

Cum a evoluat franciza de cabină foto pe București și unde vedeți că va ajunge?

De la un photobooth în 2014, acum activăm cu 3 și o afacere administrată de 2 persoane cu ajutorul a 2 asistenți. Avem o cifră de afaceri de peste 100.000 euro în 3 ani. Din experiența francizorului, creșterea numărului de cabine, chiar dacă ne permite financiar, nu aduce automat și o creștere mult mai mare a numărului de evenimente. Și implică și o structură diferită de personal și o gestiune mai amplă a afacerii. La finalul acestui sezon, din ianuarie până în aprilie vom avea timp să decidem dacă ne extindem sau așteptăm colegi noi francizați în județele apropiate de București, ca să dăm spre ei surplusul nostru de cereri.

 

Vă gândiți la a începe și o altă afacere, în afara francizei Epics?

În primul an aveam și un job separat, iar cabina foto aducea veniturile suplimentare. Activam mai ales în weekend. Din al doilea an și odată cu a doua cabină achiziționată de la Epics, aceasta a fost principala activitate. De la nunți am trecut la a face evenimente cu cabina foto și la petreceri de firmă, festivaluri și diverse activări de brand. Am extins astfel perioada de activitate de la ceva sezonier, la un an plin. În funcție de ce vom decide ca extindere, vom lua în calcul și alte oportunități de investiție. Oricum, va fi mult mai simplu să gestionăm și un alt business, pentru că deja avem cunoștințe care se aplică în orice domeniu.

 

Care a fost cea mai solicitantă încercare prin care ați trecut?

Primul an de fraciză și primul an de afaceri, mai ales că au coincis. De la teama că nu vor fi evenimente și nu vom putea achita redevența lunară, până la curajul necesar pentru primele telefone date către potențiali clienți și organizarea necesară. Să nu uităm un contract, o factură, să comunicăm cu contabila și tot ce a implicat învățarea administrării unei afaceri. Evenimentele în sine au fost partea cea mai simplă și cea mai plăcută. Oricât de solicitant evenimentul sau cererea clientului, odată ajunși acolo totul devenea simplu. Și asta fără experiență trecută în fotografie sau relații cu publicul. E totuși un domeniu plăcut în care să activezi. Și cele mai speciale sunt activările mari, în care suntem implicați toți cei din franciză, în toată țara, în același timp. Cum a fost cazul Untold de la Cluj.

 

Cum a decurs primul eveniment?

A fost un botez de 4 ore noaptea. Fratele meu era la un alt eveniment, în Centrul vechi, pentru a face training alături de colegii de la Cluj. Iar eu și soția mea am avut un alt ajutor la acest eveniment. Am montat cabina la indicațiile persoanei care ne însoțea, apoi am asistat, ca să vedem cum interacționează cu participanții. Până la finalul serii mi-am dat seama că nu vom duce lipsă de cereri în acest domeniu, pentru că deja exista interes de la invitați pentru propriile evenimente. Și chiar dacă a fost epuizant, chiar dacă am uitat să mănânc sau să beau apă și chiar dacă în acea noapte a fost un cutremur resimțit de București, noi am zis că e semnul care spune că We’ll rock this city. Și de atunci nu ne-am oprit din livrat cele mai bune servicii de cabină foto.

 

Cum comunicați în sistemul de franciză și cât de mult se implică francizorul?

Pe partea de administrare a afacerii comunicăm doar periodic sau când avem nevoie de anumite sfaturi. Iar când sunt anumite schimbări, la nivel de comunicare, ofertare sau strategii deja procedurate, ne sunt comunicate și explicate, ca să le putem aplica. Pe partea de evenimente comunicăm constant, pentru că întreaga rețea lucrează pe baze comune. Și desigur, fiecare dintre noi face evenimente nu doar în județul francizat, ci și în locațiile de care noi suntem franciza cea mai apropiată. Dar tot timpul vedem cine și unde are eveniment. Avem grup de WhatsUp unde discutăm chestiuni zilnice și ne trimitem poze și aici se vede avantajul de a nu fi singur. De exemplu, în cazul unei probleme, colegii din țară sunt dispuși să vină în ajutor. Cred că aceast lucru este cel mai important într-o franciză. Că toți suntem acolo și facem totul pentru ca brandul să crească, să nu sufere și să ajungă în toată țara.

 

Care este totuși cel mai mare dezavantaj al unei afaceri în franciză?

Faptul că lunar trebuie să plătești o redevență sau anumite taxe. Asta cred că sperie pe mulți. Dar în momentul în care ai totul gata, de la site, la contacte și contracte, oferte, scenarii de vânzare, manuale de proceduri și echipe de vânzări, marketing și tehnice care te învață, sunt greșeli pe care tu nu mai trebuie să le faci pentru că au fost testate, aceste plăți sunt doar o mică parte a unui sistem. Și se justifică prin încasări. Oricum făceam aceste cheltuieli sau unele mai mari dacă singuri trebuia să descoperim toate aspectele unui business.

 

Ce sfătuiți tinerii antreprenori ca voi, care doresc o afacere și nu au experiență?

Să se documenteze. Pentru că nu orice succes vine din inerție. Dacă un domeniu are cerere, nu înseamnă că vor veni din senin contractele. Să nu facă deloc compromisuri și să ofere exact ceea ce ar vrea și ei să primească. Asta arată respect pentru client. Și să lase deoparte mândria la început, pentru că dacă vrei să ajungi la succes, trebuie să înveți de la cineva și apoi să faci acel lucru și mai bine. Iar în Epics așteptăm colegi de calitate, pentru că județe mai sunt disponibile. Încă.

 

Care este obiectivul pentru următorii 3 ani de franciză Epics București?

Să menținem sau să creștem media de 50 de evenimente pentru o cabină anual și să ne extindem prin colaborări și la evenimentele de tip bal boboci sau banchete în București, așa cum au făcut și colegii noștri din țară. Să avem pe lângă noi francize la care să mai dăm evenimente și care să ajute și ele la creșterea renumelui. Și desigur, să avem în continuare un procent de reușită de 100%, ca să oferim tuturor celor ce ne contractează amintiri, așa cum spune sloganul Epics, secundă cu secundă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii