Cautare




, Staff

Gastronomie |
|

(P) Condimental Calif, un fast-food reinventat

România ultimilor ani a fost împânzită de locații fast-food. Fie la colț de stradă, în cartier sau în centrul orașului, această bucătărie rapidă a cuprins mulți adepți. Rapid, ieftin și mult, o combinație care nu înseamnă neapărat și sănătos. De acest ultim aspect s-au îngrijit cei de la Calif, atunci când au gândit proiectul primului „kebab boutique” din România. Andrei Nebunoiu, Marketing & Sales Manager și Radu Tănase, unul dintre partenerii Calif, povestesc cum au ajuns unii dintre cei mai iubiți furnizori de produse fast - food.
19366379_1298943213557192_4770193728299868648_n

Calif a devenit o soluție sănătoasă pentru un produs de tip fast-food. Când a început înființarea acestui concept, dar mai ales de ce?

Radu: Încă de la deschiderea primului restaurant, chiar dacă noi nu i-am spus de la început fast-food sănătos pentru că părea contradicție de termeni. Dacă ne uităm în urmă, cu siguranță nu avem să ne reproșăm nimic. Sigur că este frustrant să faci o lipie din numai trei ingrediente (făină, apă, sare) și să te aștepți să iasă pufoasă și să reziste cinci zile la frigider. Am preferat să mergem pe sănătos, să nu ascultăm voci din stânga-dreapta spunând cum e la alții. Dacă vrei să ai credibilitate, trebuie să rămâi ferm în convingeri, să ai în vedere doar scopul final: mâncare sănătoasă în regim de servire rapidă. Lipii fără conservanți sau agenți de afânare, „cartofi adevărați”, legume proaspete, limonadă naturală (lămâie, apă, zahăr), carne din surse certificate. Despre mâncarea gătită aș putea vorbi o zi întreagă – e gătită cu aceeași grijă ca la mama acasă, dar ne-am plictisit de termeni intens uzitați. Nu trebuie să spunem noi că e sănătos, produsele noastre vorbesc de la sine, la fel și clienții care ne-au ales. Producem în cantități mici, nimic nu se păstrează de pe o zi pe alta, deci am ales abordarea corectă.

Ce înseamnă fast-food în viziunea Calif?

Andrei: Eu m-am alăturat brandului la începutul anului 2015, dar foarte repede am prins feeling-ul Calif. Pentru că nu poți pune o amprentă clară asupra atmosferei din Calif, pur și simplu o simți (sau nu). Din postura celui care coordonează departamentul de Marketing, vă spun clar că nu am privit lucrurile din perspectiva asta. Calif este un restaurant cu servire rapidă, noi i-am zis kebab boutique pentru a evita senzația de scorțos. Nu a fost nicicând ceva pe piața de profil din București care să poată fi comparat cu Calif. O să explic prin câteva exemple:

-Sigur că servim cartofi prăjiți (cui nu-i plac cartofii prăjiți?), dar cartofii noștri au o formă specială și NU sunt preprăjiți sau congelați; oamenii ne pot identifica după acești cartofi; La Condimental mergem chiar mai departe și am renunțat complet la prăjirea în baie de ulei;

-Sosul roșu prezent în aproape toate categoriile de kebab, e sosul nostru unic, pregătit de la zero în fiecare zi; nu e bulion cu condimente, e o rețetă complexă cu legume și câteva condimente atent alese; fără conservanți, ca de altfel toate sosurile noastre;

-O altă trăsătură unică în produsele de tip kebab este mixul de legume (morcovi, dovlecel); legumele adaugă suculență produselor și astfel nu e necesar să amesteci într-o lipie nenumărate ingrediente;

-Dil-ul sau kebab-ul cu cașcaval este trademark-ul Calif, un kebab cu puține ingrediente care împreună sunt exact gramajul ideal, suficient pentru o masă.

Fast-food în viziunea Calif înseamnă că servim repede, dar mâncare gătită cum trebuie, fără compromisuri, promovăm simplitatea și echilibrul.

De ce bucătăria turcească? Ce elemente din bucătăria turcească se regăsesc în produsele Calif?

Radu: Într-adevăr, inspirația pentru primul Calif și produsele de bază a venit după o cercetare temeinică în Turcia – locul de baștină al kebabului. Turcii au cultura necesară, acordă respectul cuvenit hranei încât să fie sursă de inspirație pentru un business aflat la început. Dacă mă întrebați de ce am reușit în acest domeniu fără nicio pregătire inițială, este pentru că am fost realiști și am compensat prin acumulare de cunoștințe acolo unde ne lipsea experiența. Nu știi, ceri informații, citești, te apuci de gătit cot la cot cu specialiști, eu m-am implicat total. Bucătăria turcească ne-a învățat să respectăm mâncarea și consumatorul, iar noi am adaptat și aplicat pe piața românească. Deși în orice business e necesară o doză de modestie, noi la Calif am inovat, am răsturnat preconcepții despre industria fast-food și avem energia să facem asta în continuare. BIGGER, BETTER, MORE.

Cum s-a ajuns la recenta schimbare prin care Calif a devenit Condimental Calif?

Andrei: Deocamdată cele două sunt încă entități distincte, chiar dacă viitorul va duce  probabil la contopirea într-un singur brand. La schimbarea brandului și evoluția firească într-o referință printre restaurantele cu servire rapidă, am primit ajutor de la specialiști. Vorbim desigur de oameni care știu să evalueze potențialul unui business de a se schimba și de a evolua în ceva mai bun. Putem spune că am avut noroc să întâlnim oameni extraordinari, cu care am împărtășit viziunea pentru viitor. Au înțeles unde vrem să ajungem, au petrecut timp în restaurantele din Militari și Iancului și apoi au venit cu un nume care să simbolizeze că nu mai suntem de mult un restaurant oarecare. Poate că multe din atributele Condimental reprezintă viziunea comună asupra a ce ar trebui să fie/cum ar trebui să arate un restaurant cu servire rapidă. Beniamin Pop este unul dintre acești oameni, Brand Architect-ul Condimental, și cel care nu s-a speriat de provocarea de a construi pentru actualul public Calif și pentru viitorii fani Condimental.

Ce anume v-a inspirat în crearea și implementarea noului Calif?

Andrei: Adevărul este că sunt fermecat iremediabil de tot ce înseamnă brandul Calif – este un brand jucăuș, este un brand iubit și cel mai mult mi-a plăcut că acționarii sunt dornici să inoveze permanent. Aici nu este vorba de recunoașterea limitelor, ci despre faptul că nu ne-am culcat nicicând pe o ureche. Ok, aveam dil kebab – produs de referință, dar pentru oamenii care nu pot servi pe loc, pentru oameni tineri, permanent în mișcare, nu doream să fim identificați cu o shaormerie de cartier. Sigur că ne remarcam prin ingrediente și rețete, prin servirii, prin design deosebit și servire rapidă, dar se poate întotdeauna mai mult. Motto-ul generat odată cu deschiderea Condimental este: Toate bune!

Pentru cei care nu au încercat încă produsele voastre, cu ce ar trebui să înceapă?

Andrei: Noi suntem încrezători că la un moment dat orice bucureștean se va „lovi” de un produs Calif sau Condimental. Primim invitații la petreceri de referință, la tabere de Social Media, la festivaluri, noi cultivăm gustul pentru produsele noastre. Publicul se cerne astfel și rămân exact acei oameni pe care ni-i dorim. Dacă scopul era să vindem mult, oricui, probabil că nu eram aici. Dacă mergi la Calif neapărat să încerci un Dil de vită cu extra cașcaval. E un produs bine echilibrat și merge de minune cu un ayran rece cu mentă. Pentru că nimeni nu pleacă nemâncat de Calif, pentru vegetarieni recomandăm Veggie dil care pune în valoare mixul de legume și neapărat faimoasa supă de linte (cu un strop de ardei iute măcinat – pul biber).

Și dacă am menționat că suntem un brand jucăuș, Condimental ne aduce exact doza de maturitate necesară pentru a păstra public precum Millenials. La Condimental trebuie să testezi kebun de pui cu orez și sos oriental și pătrunjel proaspăt din belșug. Deși sunt trei variante de kebun vegetarian, preferatul meu este kebun de falafel cu hummus, sos tahina, tabouleh și boabe de rodie.

Care este cea mai mare calitate a produselor Calif?

Radu: Cea mai mare calitate a produselor Calif și implicit Condimental este conservatorism dus la extrem. Glumesc! Nu îmi permit să încerc furnizori noi până nu sunt sigur că livrează la nivelul dorit, clienții fideli sesizează cele mai mici schimbări. Noi am setat un standard de calitate la început și nu suntem dornici să ne abatem de la acel standard. Furnizorii știu ce ne dorim, nu mergem pe ideea de câștig cu furnizorul care oferă cel mai mic preț. Oricum e adânc înrădăcinat în mintea românului că produsele se schimbă pe măsură ce evoluează afacerea, noi am vrut să demontăm acest mit.

Și cum excesul de modestie dăunează, ne-am pus amprenta în această industrie în clipa în care am avut hummus în meniu, când am avut curajul de a crea cel mai bun falafel la lipie cu rodii. Noi am avut meniu veggie când a fi vegetarian părea un trend.

De fapt, noi am respectat tradițiile românești și am servit produse de post, doar că hummus nu era iahnie de fasole așa cum se credea atunci. La Condimental pregătim carnea la grill electric, cartofii, falafelul, mixul de legume sunt gătite la cuptoarea electrice smart comandate prin aplicație.

Cum reacționează românii în fața noului fast-food?

Andrei: Foarte bine! Am avut doar semnale pozitive de la cei care au testat produsele de la Condimental. Deoarece nu suntem specialiști în nutriție, am evitat să spunem sănătos, dar toți cei care au scris despre Condimental l-au calificat astfel. Spuneam despre public că se cerne, noi nu ne-am propus să educăm gusturi. Ne-am propus să livrăm constant calitate și produse proaspete, faptul că de exemplu, falafelul nu mai este prăjit e plus valoare. Bucureștenii (deocamdată doar despre ei vorbim) au cam trecut de epoca în care se bucurau de orice promoție de meniu, de mult și de ieftin. Sunt câțiva jucători în piață, nu concurăm pentru public comun, noi ne-am cîștigat locul indisputabil.

Vedeta noului concept este Kebun-ul. Ce anume îl recomandă?

Radu: Kebun este într-adevăr vedetă, nici nu ne așteptam să intre așa repede în limbajul comun. Încă din prima săptămână de la deschidere clienții și-au ales un preferat. Pe Kebun îl recomandă ambalajul gândit în cele mai mici detalii și evident conținutul. Avem kebun pentru toate gusturile ( nouă variante dintre care trei vegetariene) și fiecare conține nu mai mult de cinci ingrediente. Nu este kebab la cutie! Este o masă echilibrată, cutia e versatilă și calibrată pentru a fi ușor de manevrat chiar dacă mănânci stând în picioare. Este prânzul la birou care nu trebuie să te ghiftuie și nici să umple biroul de miros de usturoi. Nu în ultimul rând îl recomandă faptul că toate ingredientele sunt gătite cu grijă (cartofii sunt copți, orezul gătit la abur), sosurile sunt rețete proprii gătite zilnic în centrul nostru de producție. Eu, Radu Tănase, recomand Kebun din toate motivele de mai sus!

Cum vezi povestea Calif în viitor? Vă gândiți să extindeți brandul și în alte orașe din țară? Sau poate să încercați și alte bucătării?

Radu: Povestea Calif va deveni treptat povestea Condimental. Vom evolua firesc către o nouă etapă din viața brandului. Spunem firesc pentru că viitorul este mâncarea sănătoasă, chiar dacă va fi servită tot rapid. Suntem conștienți că secretul unei evoluții “sănătoase” stă în schimbări mici, asumate.

Sigur că ne dorim să ne extindem, publicul din țară ne-a solicitat să deschidem locații în alte orașe. Dar la fel, baby steps, furnizori avizați, standarde și proceduri respectate cu strictețe.

Condimental deja nu mai reprezintă o cultură anume, vom testa și vom oferi noutăți din toate bucătăriile lumii. De exemplu, în meniul zilnic de mâncare gătită servim Curry Madras cu orez cu ananas, sau porc aromat alături de piure cu rozmarin chiar acum. Inovație în pregătirea felurilor de mâncare și versatilitate, acesta este viitorul.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii