Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Sănătate |
|

Ovidiu Buluc (Farmexim): „Instabilitatea mediului fiscal este o problemă care afectează întreg spațiul economic românesc, dar mai cu seamă pe antreprenorii autohtoni”

Ovidiu Buluc (70 de ani), fondatorul și președintele grupului farmaceutic format din companiile Farmexim, Help Net și Green Net, consideră că lucrul esențial în business este existența unui mediu stabil și predictibil.
Ovidiu Buluc_Farmexim_doi

Forbes: Cum comentați contextul actual social, economic și politic din România și din Europa Centrală și de Est?

Ovidiu Buluc: Nu cred că este cazul să ne raportăm la altceva decât la contextul românesc și la cel din Uniunea Europeană.

România a încheiat trimestrul I cu o creștere economică de aproximativ 5%, prognoza pentru Q2 este de 5,2%, inflația este sub 2%, nivelul dobânzilor este foarte mic, industria este în creștere, agricultura la fel – producția de cereale a crescut, ne aflăm așadar într-un climat macro-economic foarte bun.

 

Forbes: Acum, la jumătatea anului 2017, considerați că domeniul/domeniile dumneavoastră de activitate se mișcă într-o direcție bună? Argumentați!

Ovidiu Buluc: Domeniul stagnează. În 2016 creșterea a fost de doar 1% și nici anul acesta nu ne așteptăm la o creștere mai mare, atâta vreme cât pe lista de compensate nu vor intra molecule noi.

Pe de altă parte, foarte multe medicamente sunt retrase de producători ca urmare a prețului mic și a taxei de claw-back – în aceste condiții, când obiectul de activitate este sărăcit cu cel puțin 2.000 de produse, nici cifra de afaceri nu are cum să crească.

 

Forbes: Care este evenimentul care vă îngrijorează cel mai tare pentru afacerile dvs:

Ovidiu Buluc: Lipsa forței de muncă calificată.

 

Forbes: Care considerați că ar trebui să fie cea mai importantă componentă (economică, socială, culturală etc.) care ar trebui inclusă ca prioritate strategică de către Guvernul României?

Ovidiu Buluc: Cred că, pentru a putea evolua cu adevărat și pentru a schimba cu adevărat ceva, țara noastră are nevoie de educație, de o schimbare a mentalității la nivel profund. Dezvoltarea capitalului uman este în strânsă legătură cu dezvoltarea țării din punct de vedere economic, iar România este prinsă la momentul acesta într-un  cerc vicios: investiţiile în educaţie, deci în capitalul uman, sunt limitate ca urmare a unui nivel de dezvoltare scăzut, ceea ce duce la diminuarea calităţii şi productivităţii muncii, care sunt principalii factori ai unei creşteri economice.

 

Forbes: Se tot vorbește în ultimii ani despre stimularea capitalului românesc și despre tratamentul privilegiat al capitalului străin. Aveți o opinie în acest sens? Este necesară această stimulare și cum s-ar putea face acest lucru? Detaliați!

Ovidiu Buluc: Instabilitatea mediului fiscal este o problemă care afectează întreg spațiul economic românesc, dar mai cu seamă antreprenorii autohtoni, care nu se pot baza decât pe resursele proprii, şi nu pe infuzii de capital din exterior. Consider că este esenţial un mediu stabil, predictibil, în care să poţi face un plan de afaceri și să stabileşti obiective pe care să le poți urma fără teama că la mijlocul anului se schimbă chestiuni esențiale în materie de legislație sau fiscalitate.

 

Forbes: Cum comentați relația actuală dintre mediul de business privat din România și cel politic?

Ovidiu Buluc: Nu văd nicio conexiune între cele două. Atâta vreme cât există stabilitate, din punctul meu de vedere nu contează cine este la putere pentru ca afacerile să meargă. Trebuie doar să știi să-ți gestionezi business-ul și să vrei să muncești.

Forbes: Numiți trei principii care ar trebui promovate în mediul de business românesc astfel încât acesta să devină mai performant și mai credibil.

Ovidiu Buluc: Farmexim este o companie care a început de la zero în 1990 și de care astăzi sunt foarte mândru pentru că a ajuns să fie cel mai mare distribuitor de produse farmaceutice cu capital 100% românesc.

Drumul acesta nu a fost unul uşor, dar consider că este un exemplu în peisajul economic autohton, căci am creat o companie mare, solidă, o afacere în totalitate românească, fără să abdic niciodată de la valorile pe care le-am asumat de la bun început şi care cred că ar trebui să ghideze traiectul profesional al oricărui antreprenor cu aspiraţii: orientarea către client și către oameni, profesionalismul, inovaţia și spiritul de echipă.

 

Forbes: Care sunt, acum, la jumătatea anului, estimările privind evoluția indicatorilor firmei/firmelor dvs. la nivelul următoarelor 12 luni, comparativ cu ultimele 12 luni?

Ovidiu Buluc: Noi ne-am propus o creștere similară cu cea de anul trecut, în condițiile în care piața stagnează.

 

Forbes: Care sunt cele mai importante elemente ale strategiei dumneavoastră de afaceri pentru a doua jumătate a acestui an și pentru anul următor?

Ovidiu Buluc: Farmexim este o companie solidă, care nu și-a încheiat înca procesul de dezvoltare. Vom continua să creștem la fel ca și până acum: susținut, organic, atenți la tot ce e în jurul nostru și vom fi același partener de încredere, aceeași companie serioasă care-și respectă cu consecvență promisiunile.

Ne vom dedica, ca și până acum, întreaga activitate și energie împlinirii dorinței oamenilor de a avea o viață mai sănătoasă, oferind servicii de înaltă calitate clienților noștri, prin respect, profesionalism și inovație. Îmbunătățirea permanentă a activitatății, pentru a oferi cele mai performante servicii, creșterea cifrei de afaceri, consolidarea poziției pe piața românească de distribuție de medicamente, dezvoltarea portofoliului de produse vor fi întotdeauna prioritare pentru noi.

VEZI TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MARI AUDIENȚE LA NIVEL NAȚIONAL – AUGUST 2017

Forbes: Cum comentați criza de personal menționată de tot mai mulți angajatori și care sunt principalele puncte ale strategiei dumneavoastră de a atrage talentele și a asigura motivația angajaților?

Ovidiu Buluc: Nici o companie nu ar trebui să renunțe la formarea profesională a angajaților săi, chiar dacă timpurile pe care le traversăm nu sunt cele mai bune, ci să găsească resurse pentru planurile de pregătire și dezvoltare a oamenilor.

Farmexim a investit întotdeauna în oameni, în pregătirea lor profesională, în crearea unui mediu de activitate competitiv și plăcut. Această filosofie stă la baza strategiei noastre de resurse umane, criteriile interne de selecţie, recrutare şi retenţie a talentelor având ca element central omul, angajatul Farmexim, cu tot ceea ce reprezintă el ca individ şi profesionist.

Bineînțeles că și noi resimțim această criză de personal, însă, adoptând această strategie, prin care am avut întotdeauna grijă de angajați, am reușit să atragem și să păstrăm oamenii de valoare.

Farmexim este o companie de unde să ieși la pensie, este o ancoră solidă și stabilă pentru angajații noștri și, având în vedere că, mai mult de 40% dintre ei au o vechime în companie mai mare de 6 ani, cred că am ales strategia cea mai potrivită.

 

Forbes: Care sunt cele mai importante trei lecții de afaceri pe care le-ați învățat pe parcursul carierei dumneavoastră și pe care le considerați foarte actuale?

Ovidiu Buluc: Am învățat că trebuie să ai flexibilitate, deschidere și abilitatea de a lua decizii rapide. Noi activăm într-o piață extrem de reglementată și de dinamică, în care trebuie să fii în permanență în alertă și pregătit pentru schimbări bruște. Aș spune că precauția, atenția, interpretarea corectă a experiențelor trecute, viteza de reacție la mișcările din piață, o relație bună cu clienții și furnizorii și, bineînțeles, intuiția și efortul constant sunt elementele cheie pentru o afacere profitabilă în această branșă.

VEZI TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MARI AUDIENȚE ÎN URBAN – AUGUST 2017

Forbes: Cum vă menţineţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională?

Ovidiu Buluc: Eu nu am tratat niciodată acest business ca pe un serviciu la care vin dimineața – este mai mult decât atât: este pasiunea, viziunea și munca susținută pentru a porni și crește de la zero un business ce a devenit unul dintre cele mai importante ale economiei românești.

Eu sunt antreprenor și, în cazurile acestea, nu există o delimitare clară între viața personală și cea profesională, mai ales că Farmexim este un business de familie, în care sunt implicate și cele două fiice ale mele.

 

Forbes: Sunteţi pentru implicarea familiei în afaceri? Au afacerile de familie plusuri faţă de cele în care familia nu este implicată? O afacere uneşte familia sau creşte riscul de a o destrăma?

Ovidiu Buluc: Opinia mea în această direcție este foarte subiectivă, căci Farmexim este o afacere de familie. Am pornit singur, însă, pe parcurs, fiicele mele, Isabelle și Alina, au decis să mi se alăture, transformând astfel Farmexim într-o afacere de familie.

Nu cred în rețete, consider că fiecare business și fiecare familie se mișcă pe traiectoria proprie, însă, atâta vreme cât prioritar este să fii în permanență mai bun decât ai fost ieri, nu are cum să fie decât bine.

De altfel, în ianuarie anul acesta am primit o binemeritată recunoaștere pentru afacerea noastră de familie, căci ni s-a acordat Family Business Award, un premiu oferit pentru prima oară în România de EY, în cadrul competiției Entrepreneur of the Year.

 

Forbes: Credeţi în dezvoltarea afacerii pentru a o lăsa moştenire copiilor şi nepoţilor sau pentru dezvoltarea afacerii cu scopul de a îi creşte valoarea de piaţă şi a o vinde?

Ovidiu Buluc: Cred mai degrabă în a lăsa ceva în urmă. Eu, când am început această afacere, nu mi-am propus nici să fac bani, nici să construiesc un imperiu pentru copiii și nepoții mei, ci am vrut să fac ceva, să mișc lucrurile, să aduc o schimbare. Și acum, după 27 de ani, pot spune că am reușit.

Ce se va întâmpla cu afacerea până la urmă vom vedea și voi hotărî împreună cu familia mea, în funcție de dinamica pieței, de cursul economiei și, până la urmă, de interesele și de dorințele noastre, ca familie.

6 august 2017 – București

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii