Cautare




, Contributor

Directorul Reprezentanţei de Promovare și Informare Turistică a României pentru Marea Britanie și Orientul Mijlociu, cu sediul la Londra.

Lifestyle |
|

Outletmania

„Orice mall din State are preţuri cel puţin la fel de bune sau mai bune decât orice outlet din Europa. Americanii au inventat discounturile. Cele mari, zic. Gândește-te că, poate, nu ai da niciodată două sute de dolari pe o cămașă. Dar când asta a fost redusă de la o mie, parcă-ţi vine să-ţi iei două, nu? În Europa, discounturile sunt ceva de genul de la patru sute la trei sute șaizeci. Și nu te încântă cu nimic. Prefer mallurile din State. Asta când nu e în zonă niciun outlet. Știu câteva: lângă New York, lângă Vegas. Mai știu vreo două în Miami. Malluri sau outleturi în State. Cu siguranţă, outleturi în Europa.“
Razvan Marc_contibutors

Conversaţia – mai degrabă monologul de mai sus – e a unui prieten. Sigur că se îmbracă în branduri: de la pantofi sport la curea, de la cămăși la paltoane și geci de iarnă, de la costume la cravată. Fără a plăti preţul întreg, fără rabat la calitate, fără fake-uri.

E outletul soluţia unui look „de firmă“ fără a rupe cardul, fără a cheltui o mică avere?

După îndelungi discuţii cu prieteni și prietene, concluzia mea este că da. Vă spun două cazuri.

Alexandra își caută o geantă de firmă. Și are pus la punct un întreg plan pentru asta. Și un Excel cu preţuri comparative. Începe mai întâi la Londra, pe Bond Street, la flagship-store-ul brandului. Cerut, pipăit, pus pe umăr, făcut câţiva pași în stânga și în dreapta oglinzii, uitat la ea în lumină (nu se știe exact de ce), notat preţul.

Pornește de sus. Merge apoi la Selfridges. La magazinul brandului din mallul de pe Oxford Street așteaptă minute bune să fie servită de către un vânzător deja extenuat de cliente asiatice sau din zona Golfului. Ele cumpără câte două, trei genţi, uneori același model, culori diferite, alteori modele diferite, dimensiuni diferite, ele cumpără, nu probează, nu pipăie, nu fac pași. Alexandra își face ritualul și notează și preţul. Puţin mai mic decât la flagship-store, mare oricum.

Pasul următor este să-și sune prietena de la Milano. Lângă Milano există câteva outleturi unde și brandul preferat are un magazin. Prietena se duce cu indicaţiile despre model, pozează geanta pe masă, pe umăr, pe celălalt umăr, cu eșarfă, în mână, în cealaltă mână, trimite pozele pe whattsapp împreună cu preţul. Urează succes. Alexandra compară preţurile. Aruncă și o privire pe calendarul deplasărilor pe care le are în următoarele luni și deschide o nouă pagină de internet.

Pare că deplasarea de la Viena coincide cu un discount suplimentar „de vară“ pe care outletul de lângă orașul de pe Dunăre îl practică în lunile cu soare. Asta va fi peste trei luni. Dar cum Excelul spune că preţul plătit va fi o treime din cel cerut în flagship-store-ul din centrul Londrei, ce mai înseamnă trei luni?

Mihai nu prea își dorește mare lucru, dar „caută“ mereu să „se poarte“ în tendinţele modei, haine de firmă, mărci cunoscute. La fel ca Alexandra, are acces la magazinele din centrul Londrei, Parisului sau la megamallurile din Dubai, însă preferă să facă cumpărături la outlet.

Lângă Viena, lângă Maastricht, în Olanda, Zweibrucken, în sudul Germaniei, sau lângă Veneţia. Nu agreează conceptul de a alerga de la un magazin la celălalt pentru diverse obiecte (în special de îmbrăcăminte), mai ales când magazinele de care e interesat sunt la câteva străzi sau chiar la câteva cartiere depărtare unul de celălalt. Așa că, pentru el, outletul e soluţia optimă. Și nu, nu face research înainte.

Mai mult, nu probează nici hainele. Nu o să-l vezi niciodată stând la coadă la cabina de probă cu un maldăr de haine pe umăr. Mihai știe ce număr poartă la pantaloni, ce literă romană la cămăși și tricouri, geci și pulovere. Când intră într-un magazin, din outlet, bineînţeles, își ia produsul ce știe că-i vine și se prezintă cu el direct la casă. Altfel, e plictisitor la outlet pentru Mihai. În marea majoritate a timpului, outleturile sunt mult prea aglomerate pentru gusturile lui și în foarte puţine găsești un loc unde să poţi bea o cafea decentă sau să iei un prânz OK. Fast-food peste tot și oameni care se împing.

Alexandra și Mihai sunt, așadar, fani outlet. Ambii au o mulţime de motive personale și unul singur comun: banii. Valoarea. Banii bine cheltuiţi, valoarea sau calitatea ce o obţin la preţul pe care îl plătesc. Deci ce sunt până la urmă outleturile? Magazine ce vând marfă cu defecte, contrafăcută sau produse second-hand? Dimpotrivă.

Outletul e un magazin sau un cluster de magazine unde, în general, marile branduri își vând capetele de serie, colecţia din sezonul trecut sau, uneori, obiecte din sezonul curent ce au niște defecte atât de mici încât ar trebui un specialist pentru a le observa cu ochiul liber.

Mărfurile sunt aceleași care cu un an sau mai bine în urmă erau expuse în vitrinele flagship-store-urilor din marile capitale europene, în magazinele de superfiţe sau chiar în duty-free în marile aeroporturi. Calitatea, așadar, este aceeași, brandul își păstrează garanţia. Niciodată nume precum Gucci, Boss, Hilfiger, Escada, Ralph Lauren, Prada sau Lagerfeld nu ar accepta ca un magazin dintr-un outlet, care le poartă numele, să vândă produse sub calitatea brandului. De unde și garanţia, și succesul outleturilor.

Outleturile sunt situate în special în apropierea marilor orașe, foarte rar chiar în oraș. Multe sunt atracţii turistice în sine și sunt dotate ca atare: cu parcări imense, restaurante, locuri de joacă pentru copii și chiar hoteluri.

Sunt aglomerate în majoritatea timpului, în special în weekenduri și în apropierea sărbătorilor. Acestea sunt însă și perioadele în care abundă discounturile. Momente de respiro mai prinzi în zilele săptămânii (marţi, miercuri se poate face shopping în voie), în luni de tranzit, cum ar fi februarie sau octombrie. Cele mai vânate outleturi de către români sunt cele din Austria, Italia, Germania și, mai nou, Olanda. Deși avem outleturi și în ţară.

Atât Alexandra, cât și Mihai mi-au spus că, în general, outleturile sunt toate la fel, unele mai bogate în branduri celebre ca altele, toate însă oferind garanţia calităţii la un preţ prietenos. Depinde de cumpărător și de preferinţele sale.

CITEȘTE ȘI Sau ca Beckham de la frizerie

Atât Alexandra, cât și Mihai nu au o problemă cu shoppingul la outlet. Dimpotrivă, sunt mereu la curent cu ce și unde se deschide, când intră o colecţie sau alta și, mai ales, unde și când sunt discounturi suplimentare. Când Alexandrei îi este admirată o geantă sau o pereche de pantofi, nu face imediat trimiterea la outlet, iar lui Mihai nu-i cere niciodată grupul de prieteni socoteală de la ce magazin și-a luat blugii X sau pantofii sport Y și nici cât au costat.

Cât despre dumneavoastră, domnișoară și doamnă cititor, domnule cititor, fie că purtaţi o colecţie mai veche sau ultimele exponate de la prezentările prêt-à-porter de săptămâna trecută, arătaţi extraordinar!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii