Cautare




, Contributor

Modă |
|

Osklen: cel mai cool brand de care nu ai auzit niciodată

Osklen: cel mai cool brand de care nu ai auzit niciodată
A fost votat printre primele zece branduri influente și inspiraționale ale lumii, marile conglomerate ale luxului se luptă să și-l adauge în portofoliu, iar miliardarii sud-americani îl țin în dulap lângă Lanvin, Dior și Chanel. Dacă mai adăugăm și faptul că Oskar Metsavaht, creatorul său, este ambasador UNESCO al Bunăvoinței și unul dintre pionierii „noii paradigme a luxului sustenabil“, mai rămâne o singură întrebare: cum de n-am făcut cunoștință până acum cu Osklen?

Trăim într-o lume care a învățat rapid și eficient un adevăr aflat dincolo de orice dubiu: povestea vinde. Însușindu-și mot-à-mot această lecție a percepțiilor, fiecare brand încearcă să ne învăluie într-o construcție născocită de o armată de oameni de marketing și PR, făcându-ne cu forța parte a unei „viziuni“ care, parcă în ciuda noastră, este cu atât mai alambicată și strălucitoare cu cât fundamentele ei sunt mai vagi și mai incerte.

Singurul rezultat evident al acestui bombardament de promisiuni și declarații pătimașe este că ajungem să ne dorim cu adevărat tot mai puține lucruri, să ne entuziasmăm la și mai puține dintre ele și, dincolo de  impulsurile de moment, să ne fie greu să identificăm măcar o mână de branduri pe care le-am mai păstra în dulap peste doi sau cinci ani de-acum încolo.

Soluția de ieșire din această stare de plictiseală stilistică am găsit-o, surprinzător, în Brazilia. Pentru perioadele inevitabile în care spiritul fashion și pofta de achiziții noi se află suspendate într-o așteptare blazată – ca un avion care nu se poate hotărî pe ce pistă să aterizeze, așa că face ture în cerc deasupra aeroportului – cel mai bun remediu ar fi, îmi dau seama acum, o aterizare la Rio de Janeiro.

Faima Braziliei, al cincilea producător de textile al lumii, se confirmă imediat printr-o vizită în magazinele creatorilor locali și în special în oricare dintre cele 63 de boutique-uri charismaticului brazilian Oskar Metsavaht (în vârstă de 52 de ani), care a pus în 1989 bazele deja-celebrului brand Osklen. Dacă poveștile altor mărci par uneori cusute cu ața albă ieșită din acul unor maeștri de PR, povestea lui Metsavaht ar merita ecranizată la Hollywood, măcar datorită ingredientelor care îi făceau succesul de azi total improbabil cu 24 de ani în urmă.

De profesie medic ortoped cu studii la Paris, Metsavaht a fost implicat în Agenda 21, o inițiativă ONU de promovare a sustenabilității globale, a scris o carte despre nutriție (intitulată „Metoda Ipanema: Planul de 30 de zile plăcut și fără restricții pentru a pierde în greutate și a profita mai mult de viață“), a promovat o serie de expediții inedite de explorare a munților cu snowboardul („Surfing the Mountains“) și-a pus semnătura pe un Jeep Cherokee ediție limitată pentru Chrysler și pe o serie de ceasuri (botezate Arpoador, după cartierul din Rio în care locuiește) pentru H.Stern, a pus bazele E-Institute – un centru de cercetare pentru fibre și materiale obținute prin criterii ecologice – este un speaker apreciat la Milano Fashion Summit și Ethical Fashion Paris și, o onoare pe care puțini designeri o au într-o viață, a fost invitat personal de către temutul redactor-șef Vogue America, Anna Wintour, la Runway to Green, un eveniment special de promovare a luxului sustenabil.

Clic aici pentru o galerie foto cu cea mai recentă campanie Osklen, realizată de către Oskar Metsavaht.

Și totuși, de ce nu știe Europa mai multe despre Osklen? La o privire mai atentă, secretoșenia nu este chiar atât de mare – brazilianul are magazine atât în America (la New York și Miami) și în Japonia, cât și în inima Europei, în Italia, Franța, Grecia, Portugalia și Spania.

Factorul său cool și atracția instantanee pe care o trezește în rândul bărbaților și femeilor deopotrivă stă tocmai în faptul că, locuind de 24 de ani propria nișă de piață – cea a stilului comod, cool și confortabil – își cunoaște perfect identitatea și o susține în fața lumii întregi. „Moda braziliană se referă la un stil de viață relaxat, sănătos și fără pretenții“, explică Oskar Metsavaht. „E benefic nu doar pentru brazilieni, ci pentru lumea întreagă“.

Viziunea designerului brazilian asupra elementelor care ar trebui să compună acel stil de viață „carioca“ se vede în fiecare piesă, imaginată cap-coadă de către el însuși: croielile sunt ingenioase și purtabile, finisajele perfecte, iar filozofia creativă a brandului – nu doar pe hârtie, ci și în practică – rezidă în spiritul eco și în dorința de conectare la ceea ce se întâmplă în jur.

„Nu mă consider un designer în adevăratul sens al cuvântului“, afirmă Oskar Metsavaht. „Osklen este, mai curând, o expresie a unui stil de viață pe care vreau să-l promovez“. Un stil care, conform estimărilor Forbes, îi aduce încasări anuale de până la 230 de milioane de dolari. Din acestea, o bună parte se duc către E-Institute, care ajută micile comunități de producători tradiționali din Brazilia și face cercetare în domeniul fibrelor organice și al producției de piele naturală prin procesarea pieilor de somon, doradă și halibut.

Ca pasionat al sporturilor extreme, Metsavaht se inspiră adesea din propriile activități, creând obiecte cât mai apropiate de nevoile celui care le poartă:  jachetele de iarnă, spre exemplu, au gulere înalte, pentru a proteja pielea femeilor de ger și de vântul puternic, pantalonii au cusături la genunchi, pentru a se mula pe mișcările purtătorului, iar rochiile de seară au adesea spatele tăiat ca un tricou de jogging, o combinație între sport și senzual care brazilianului i se pare mult mai sexy decât o croială cu multă piele la vedere. „Ca medic, ești mereu conștient și conectat la anatomia omului“, explică el. „Observi și tragi concluzii“.

Însăși geneza Osklen are ca punct de pornire o nevoie personală a lui Metsavaht: în 1986, acesta a participat la o expediție pe vârful Aconcagua din Anzi, ocazie pentru care și-a creat o jachetă specială care să-i susțină performanțele în condiții extreme. Doi ani mai târziu, pornind de la jacheta cu pricina, punea bazele propriului brand, iar în 2011 publicația Fast Company îl selecta pe lista primilor 100 de oameni creativi ai lumii. Dovada clară că inovația conduce atât moda, cât și succesul de piață.

„Oskar nu e doar designer, ci un om care a reușit să creeze singur un stil unic pentru brandul lui“, crede și Luciane Robic, directorul de Marketing al Institutului Brazilian de Modă. Chiar dacă Osklen va fi vândut – integral sau parțial – celor de la LVMH ori unui alt conglomerat al luxului dintre cele care-i fac curte în prezent, este de la sine înțeles că Metsavaht va trebui să rămână la cârmă.

Lui i se datorează în mod direct atât faptul că Osklen a fost ales de către WGSN (Fashion Trend Forecasting & Analysis) între primele zece branduri influente și inspiraționale ale lumii, cât și toate amănuntele administrative care fac brandul să meargă. Inclusiv campaniile publicitare. „De multe ori, concep campania chiar înainte de colecție“, mărturisește Oskar. „Îmi place foarte mult să fac munca de art-director pentru shootinguri, să creez atmosfera poveștii, ca și cum ar fi propriul meu film, în care eu pot împărtăși scenele din mintea mea“.

Creațiile Osklen devin, astfel, costumele unei pelicule care poate fi „vizionată“ la nesfârșit prin intermediul fiecărui obiect vestimentar al brandului: „Mă simt complet mulțumit doar în momentul în care văd culorile, texturile și siluetele colecției purtate de către personajele filmului pe care mi l-am imaginat“.

Clic aici pentru o galerie foto cu cea mai recentă campanie Osklen, realizată de către Oskar Metsavaht.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii