FacebookTwitterLinkedIn

Premiul Oscar pentru cel mai bun regizor, obținut de regizoarea americană de origine chineză Chloé Zhao pentru filmul „Nomadland”, vine ca „o recunoaștere târzie a impactului pe care îl au femeile asiatice asupra industriei de divertisment – un domeniu care le-a obiectificat dintotdeauna”, scrie sociologul Nancy Wang Yuen, profesor la Biola University și autoarea volumului „Reel Inequality: Hollywood Actors and Racism”. „Pentru Hollywood, femeile asiatice au existat doar ca fantezie, fetiș și obiecte ale dorinței filtrate prin perspectiva masculină occidentală”.

În comentariul preluat de CNN, Nancy Wang Yuen scrie că „Academia Americană de Film a avut nevoie de 93 de ani pentru a decerna unei asiatice premiul Oscar pentru cel mai bun regizor. Până anul acesta, doar cinci femei, toate albe, au fost nominalizate la acest trofeu, și doar una a câștigat – în 2010, Kathryn Bigelow, cu „The Hurt Locker”.

Întâmplător sau nu, 2021 este anul în care Premiile Oscar înregistrează încă o premieră: două femei sunt nominalizate la Premiul pentru Cel mai bun regizor – contracandidata lui Chloé Zhao fiind Emerald Fennell, care a scris, regizat și produs filmul „Promising Young Woman”, cu o excepțională Carey Muligan în rolul principal. Fennell a fost nominalizată la trei categorii (film, regie și scenariu) și a obținut premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu.

În anul care a trecut, Zhao a scris istorie, fiind deja cel mai premiat regizor într-un singur sezon. A fost prima asiatică recompensată cu Gobul de Aur pentru cel mai bun regizor și prima femeie de culoare care câștigă Premiul pentru Regie decernat de Asociația Regizorilor de Film din America.

Născută în Beijing, Chloé Zhao a părăsit China când avea 15 ani. A studiat în Marea Britanie și a absolvit regie la Școala de Arte Tisch din cadrul Universității New York.

„Zhao și-a creat propriul stil îmbinând documentarul cu ficțiunea și lăsând latura umană a actorilor – unii dintre ei amatori – să fie sesizabilă în filmele ei”, spune Nancy Wang.  „Songs My Brothers Taught Me” (2015), „The Rider” (2017) și „Nomadland” (2020) prezintă `viziunea poetică a regizoarei asupra Vestului american, iar complexitatea și bogăția de nuanțe a acestora demonstrează că nu doar regizorii albi, născuți în America, pot transpune o poveste pe marele ecran.”

Victoria lui Zhao vine într-o perioadă în care rasismul antiasiatic ia amploare în America – în ultimul an aici au avut loc aproape 3800 de incidente rasiale, arată datele organizației Stop AAPI Hate. Desigur, un Oscar nu face rasismul să dispară, dar premiul lui Zhao va aduce mai multă influență și vizibilitate comunității asiatice de la Hollywood într-o industrie americană a filmului în care a fost marginalizată dintotdeauna.

Pentru a sfida stereotipurile până la capăt, următorul proiect în care va fi implicată Chloé Zhao este tot o „premieră”: regizoarea va fi prima femeie din Asia căreia i se încredințează realizarea unui film Marvel – „The Eternals”, o producție cu o distribuție multirasială și multinațională,  programată să fie lansată în noiembrie anul acesta.

Foto Profimediaimages.ro