Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Orologerie și orgoliu toscan

În discursul lui Italo Fontana nu e loc de modestie; la denumirea U-Boat, brand pe care l-a fondat și care acum e celebru în întreaga lume, și-a adăugat propriul nume. Italo își știe prea bine valoarea și știe la fel de bine cât de importantă este moștenirea pe care mileniile de cultură și exercițiile estetice din Peninsulă le-o oferă ca fundament creativ designerilor, artiștilor, meșteșugarilor ei. Stil italian este însă o sintagmă prea largă pentru el. Și-atunci vine precizarea: U-Boat Italo Fontana se traduce în primul rând prin orgoliu toscan.
Italo Fontana Portrait 6

Primul ceas pe care l-ai realizat a fost lansat în 2000. Era reinterpretarea unui model schițat de bunicul tău cu multe decenii înainte. Este orologeria o chestiune de tradiție continuă în familia ta? Spune-mi mai multe despre acest prim model.

Eu am început să lucrez în Lucca, în compania familiei mele, în domeniul vestimentar. Am făcut primele schițe foarte devreme; am fost mereu captivat de design. În 1942, bunicul meu, care era inginer, nu orologer, a gândit un ceas futuristic. De la aceste schițe mi-a venit în 2000 ideea de a relua proiectul. Schițele bunicului au fost punctul de pornire. M-am inspirat din ele în privința unor aspecte, dar le-am adăugat ceva foarte important: personalitatea mea. Îi datorez multe bunicului, mai ales faptul că datorită lui am apucat pe acest drum. Am lucrat meticulos la o nouă înfățișare pentru aceste ceasuri, construită din piese realizate manual, componente care au o identitate puternică și care fac posibilă citirea orei în orice condiții, indiferent cât de vitrege. Mă pot mândri cu ceasuri cu design unic, îndrăzneț și distinctiv, datorită coroanei plasate pe partea stângă și a caracteristicilor tehnice care le dau acea rezistență sporită la factorii de mediu. Dintre toate funcțiile, eu le-am menținut doar pe cele realmente utile, renunțând la horoscop sau fazele Lunii.

Care dintre primele modele au adus recunoașterea brandului printre iubitorii de ceasuri?

Toate creațiile U-Boat, chiar dacă aparțin unor colecții diferite, sunt caracterizate de un look retro și de un design original. Forța vine din sufletul lor. Sunt desenate de mine și asta se vede, toate având o identitate și o imagine foarte puternice, fiind ușor de identificat de la distanță. Din câte îmi amintesc, Classico a fost primul ceas care a adus recunoaștere brandului, fiind urmat de Chimera și de colecția U-42. Classico este, fără îndoială, unul dintre modelele de referință, un exemplu de design pur, dincolo de mode, cu o identitate puternică, ușor recognoscibilă, cu un aer peren. Printre ceasurile care au făcut marca U-Boat cunoscută se află și Unicum, un model care vine pe de-a-ntregul din trecut și care este personalizat până la nivel de componente și finisaje, fiind foarte original, puternic individualizat.

E lucru dovedit că ești un vizionar, ai demonstrat-o încă de la începuturile carierei tale aducând în atenția tuturor ceasurile supradimensionate, tendință urmată azi și de alte mari nume în industrie. De unde vine fascinația ta pentru piesele de peste 45 mm?

Nu a fost ușor când am început să realizez ceasuri cu astfel de dimensiuni. Pentru că erau atât de mari, unii spuneau că doar orbii vor avea nevoie de asemenea modele. Dar tendința s-a amplificat, așa că dimensiunile modelelor U-Boat acum sunt normale. Eu m-am gândit că asta este direcția în care se îndreaptă lucrurile: ne dorim o casă, o mașină sau o barcă mai mari – de ce n-ar fi și ceasul la fel? Acum, designul acestor creații este atât de cunoscut, încât nu mai e necesar să fac apel la dimensiunile lor pentru a le defini.

Care sunt cel mai mare și cel mai mic model creat de tine?

Brandul a fost asociat de mulți cu ceasurile mari. Mie însă îmi place originalitatea acestor producții. Nu am obligația de a crea mereu la fel sau de a continua să realizez ceasuri supradimensionate. Când sunt inspirat, explorez. Fac ceea ce-mi place. Până acum, U-1942 este cel mai mare ceas U-Boat produs, cu un diametru uimitor, de 64,4 mm, excluzând coroana. Această piesă își are originea în schițele bunicului meu. A fost o ediție limitată la 29 de piese și a fost purtată recent de Terminator însuși, de Arnold Schwarzenegger. De curând, am lansat modele cu dimensiuni mai reduse, dacă e să le compar cu edițiile precedente, și, de asemenea, foarte plate. De exemplu, două noi versiuni ale lui Classico au fost create pentru a putea fi purtate la smoking sau la costum; este vorba despre piesele Stratos, cu diametre de 45 mm, respectiv de 40 mm. Și grosimea lor este redusă, de 11,7 mm și 9,5 mm.

Să lăsăm deoparte discuția despre mărimea ceasurilor și să ne oprim puțin asupra celorlalte lucruri care le diferențiază de restul ofertei de pe piață.

Identitatea este foarte importantă pentru brand-ul meu. Pentru a accentua această legătură dintre mine și brand, mi-am adăugat numele în denumirea mărcii: clienții înțeleg astfel că în spatele produselor se află un om care se ocupă de design, punând pasiune în tot ceea ce face. Coroana de pe partea stângă a ceasului și forma ei iconică de cupă sunt detalii care individualizează ceasurile mele, la fel și butonul patentat care scoate coroana, făcând posibilă reglarea timpului și a datei. Atenția acordată detaliilor și constanta pasiune pentru inovație și perfecțiune, împreună cu deschiderea către viitor, reprezintă laitmotivurile muncii mele. Toate colecțiile U-Boat sunt caracterizate de design inovativ, calitate, materiale de top, atent selectate, uneori neobișnuite, măiestrie și, desigur, de ideea de „Fabricat în Toscana”.

Care dintre inovațiile tale a necesitat cel mai mare efort?

Eu fac cercetări și teste înainte de lansarea fiecărui nou model. E foarte important să inovezi, îmi place să fac lucruri pe care nu le-a mai făcut altcineva înainte. Recunosc, uneori nu este foarte ușor să înțelegi ce e în mintea mea. Am folosit, de exemplu, tungstenul, cel mai rezistent dintre metale, vizat, de obicei, de ingineria electrică și militară; chiar și o cantitate foarte mică crește rezistența unui aliaj, făcându-l impenetrabil. La capitolul noutăți mai putem trece utilizarea anatolitului, piatra cea mai versatilă sub aspect cromatic, și a bronzului neplacat. Inovațiile mele nu trebuie raportate doar la materiale, ci și la design – și mă gândesc la carcasa modelului 1001, construit pentru a rezista la toate vicisitudinile pe care le poate aduce scufundarea la mare adâncime. Am depus toate eforturile pentru a face un ceas rezistent la 1001 metri.

Cum se realizează comunicarea optimă între design și funcționalitate?

Să afli cât e ora nu mai e o problemă azi, așadar, ceasul este în primul rând un accesoriu care ține de modă și care te definește. Designul este foarte important. Văd brand-uri foarte mari din industria orologeră făcând aceleași lucruri, fără a încerca să inoveze, să aducă niște idei noi, creative. Eu gândesc altfel, îmi place să depășesc granițele.

Te poți mândri cu o colecție amplă de modele frumoase, care acoperă o gamă de preț generoasă – de la 1.500 la 80.000 de euro. La ce te gândești când începi schițarea unui nou ceas?

De obicei mă gândesc la un obiect pe care mie mi-ar plăcea să-l port. De altfel, păstrez prima piesă a fiecărei ediții. Da, mă gândesc la acel client care își dorește ceva diferit, în termeni de identitate și calitate, nu la o anumită vârstă, gen sau interese. Oricine se poate număra printre clienții mei. Trebuie doar să-i placă designul U-Boat. Mi-am văzut ceasurile purtate de oameni de 20 de ani sau de 70 de ani. Până la urmă, dacă designul îți place, vârsta nu contează. E o chestiune de gust. Mă simt flatat când cineva alege unul dintre ceasurile mele. Desigur, este deosebit de măgulitor când celebritățile internaționale aleg să poarte un astfel de ceas.

Să vorbim un pic despre partea tehnică. Ce calibre găsim în ceasurile U-Boat?

Sunt mecanisme elvețiene produse de diferite companii și modificate de noi în concordanță cu propriile specificații. În cazul unora dintre cele mai recente modele am adăugat un cadran adițional, cel de-al patrulea, arătând cele 24 de ore ale zilei. Lăsând deoparte calibrele elvețiene, restul componentelor sunt realizate exclusiv în Toscana.

Instrumente ultraprecise și, în același timp, accesorii la modă, ceasurile tale se numără printre cele mai bune expresii ale spiritului italian…

Vezi tu, în ce ne privește pe noi, pe italieni, în tot ceea ce facem, deci și în design, se poate citi gustul înnăscut, deschiderea către viitor, dar și întregul nostru respect pentru tradiție. Mă inspiră anumite obiecte, situații, atmosfera unui loc. Fac tot ce îmi stă în putere pentru a fi un bun promotor al ideii de „Fabricat în Italia”. De asemenea, adun senzații și emoții furnizate de hobby-urile mele, între care se numără mașinile de lux, cele de curse, avioanele, scufundările, călătoriile.

Cât de mult te influențează ce face restul industriei?

Nu urmez tendințe. Nu dau prea multă atenție pieței și concurenței. Din acea idee de libertate creativă decurg toate reperele mele, anume să rămân mereu eu însumi, să nu mă dau bătut și să nu-mi pun limite creativității, să investesc pasiune în tot ceea ce fac, să caut mereu noul, respectând totuși tradiția.

În 2019 ce noutăți ne aduci? Care sunt modelele cele mai importante ale acestui an?

Am lansat de curând inovativele modele Capsoil, ceasuri cu mecanism electromecanic complet scufundat în baie de ulei. Lichidul uleios învăluie și cadranul, făcându-l să pară mai negru și amplificând senzația de tridimensionalitate, de adâncime. Pe cadran se află o bulă de aer, mereu în mișcare. Specialiștii mei umplu manual fiecare ceas cu ulei, proces care se face la o anumită temperatură, pentru a se obține bula perfectă. Modelele Capsoil trec dincolo de granița designului tradițional, combinând chestiuni inovative cu un stil retro – sunt ceasuri unice pe piață. Mai am și alte modele în curs de realizare, la fel și niște brățări noi de oțel pentru ceasuri.

Ai magazine și distribuitori peste tot în lume. Unde are U-Boat cei mai mulți fani?

În Statele Unite și în Rusia. Asia și Europa sunt și ele piețe foarte importante pentru noi. Am deschis de curând magazine în Beirut, Moscova și Veneția, urmând modelul magazinelor de succes din Roma și al celui de pe Ponte Vecchio, din Florența.

Spuneam că ești un vizionar în domeniul designului și al orologeriei. Să încheiem interviul nostru privind spre viitor. Ce provocări te așteaptă?

Vreau să continui să vă uimesc cu noi creații și cu idei inovatoare de design. Provocarea este să continui să creez în libertate totală ceasuri care să producă o impresie foarte puternică.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii