Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Opinii |
|

Opinie Dragoș Petre, Partener și CFO Morphosis Capital: Recomandări pentru IMM-uri pentru atenuarea efectelor negative asupra afacerilor cauzate de focarul COVID-19

Situația actuală cauzată de focarul de coronavirus atât în ​​România, cât și în întreaga lume, este fără precedent și a fost denumită deja „lebăda neagră a anului 2020”. În contextul COVID-19, există un număr tot mai mare de păreri care sugerează, în cel mai rău caz posibil, o recesiune sau, în cazul unui scenariu mai pozitiv, o încetinire economică semnificativă dacă focarul va fi oprit și totul va reveni la normal în cursul următoarelor 1-2 luni.
Schimb valutar bani euro

Cu toate acestea, întrucât nu putem prezice un anumit scenariu, pe baza lecțiilor învățate din trecut, este recomandat să ne pregătim pentru cele mai negative scenarii, în care nicio companie nu se poate simți în siguranță, în special IMM-uri, care sunt deosebit de vulnerabile. Deși printre cele mai afectate se află companii din industria turistică sau HORECA, în funcție de durata situației actuale, efectele negative vor fi resimțite în toate sectoarele de activitate, deoarece bugetele se vor reduce iar serviciile neesențiale sau achizițiile de produse vor fi întârziate sau chiar anulate. Unele afaceri locale au semnalat deja scăderi ale activității, precum și întreruperi în lanțurile de aprovizionare, ceea ce afectează operațiunile și, prin urmare, și previziunile pentru 2020.

Deoarece în acest moment companiile își ajustează bugetele și prognozele pentru 2020, recomandăm antreprenorilor să analizeze cu atenție următoarele măsuri:

  1. Faceți un inventar al creanțelor, datoriilor și lichidităților. Estimați cât mai realist cât de probabilă este recuperarea fiecărei creanțe.
  2. Estimați veniturile și costurile pentru următoarele 6 luni și creați mai multe scenarii, inclusiv pentru situații dezastruoase, adică zero venituri sau încasări. Chiar dacă nu vedeți acum nicio expunere directă sau imediată pentru companiile voastre, anticipați posibilitatea că unii dintre clienții voștri își pot revizui bugetele, ceea ce ar putea conduce la anularea chiar și a unor proiecte sigure.
  3. Cu cele două analize de mai sus, creați mai multe variante de prognoze de cashflow și gândiți dinainte soluții pentru cazurile pentru care există risc de insolvență (limitarea din timp a cheltuielilor, stoparea investițiilor, lichidizarea unor bunuri etc). Estimați câte trimestre slabe poate compania să susțină pentru a supraviețui în astfel de condiții și pe baza acestora, reduceți cheltuielile oriunde este posibil, fără a vă afecta însă în mod fundamental afacerea.
  4. Susțineți-vă angajații și partenerii. Un pic de bunăvoință în situații dificile va avea întotdeauna un efect benefic pe termen lung. Cu toate acestea, asigurați-vă că, în ciuda scenariului „de lucru de acasă”, productivitatea personalului și a partenerilor voștri este la nivel maxim.
  5. Daca lichiditățile vă permit, beneficiați de orice facilitate de a le folosi – plata la timp a taxelor, discounturi comerciale pentru plăți în avans etc. Cu unii parteneri, aceste facilitați pot fi create dacă nu există deja și, pot aduce beneficii financiare pe termen mediu și lung.
  6. Dacă vedeți o oportunitate, aveți curajul de a vă ajusta modelul de afaceri introducând noi funcționalități sau produse. Fiți proactivi cu clienții voștri, interacționați cu ei direct pentru a obține o imagine onestă a ceea ce se întâmplă. Procedați la fel cu furnizorii precum și cu angajații voștri. Gestionarea așteptărilor în astfel de perioade de criză este esențială.
  7. Digitalizați, digitalizați, digitalizați! Într-o situație extremă ca cea de-acum devin si mai evidente avantajele unei infrastructuri digitale, care poate menține in funcțiune procesele esențiale ale companiei, indiferent de prezența fizică a angajaților la birou.

Unul dintre cele mai mari avantaje pe care le are astăzi ecosistemul antreprenorial românesc, comparativ cu 2008, când a lovit ultima criză financiară globală, este accesul la diferite metode de finanțare, inclusiv finanțarea prin private equity sau private debt. Recomandăm antreprenorilor să ia în considerare abordarea fondurilor active din România care se potrivesc cu profilul lor, pentru a discuta despre potențiale investiții.

La Morphosis Capital, ne menținem în continuare bugetul de 50 de milioane de euro pentru România și vom investi pe tot parcursul anului 2020, între 5 și 10 milioane de euro în companii cu potențial ridicat de creștereprin dezvoltare locală și internațională. Impactate sau nu de coronavirus.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii