Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Operatorii multiplexelor digitale terestre își vor scoate banii doar dacă nu vor întoarce spatele… satelitului

mihai_pavelescu.jpg
Regulile licitației pentru alocarea multiplexelor digitale terestre publicate de ANCOM la sfârșitul lunii noiembrie în consultare publică (până în ianuarie 2014) arată faptul că autoritatea încearcă să vândă dreptul de operare unui sau unor operatori după modelul alocărilor de frecvențe pentru telefonia mobilă. 

Modelul de licitație va determina modelul de business ce va fi aplicat odată cu punerea în funcțiune a multiplexelor pentru televiziunea digitală terestră: operatorul sau operatorii vor trebui să își amortizeze investiția și să facă și un profit.

Pe cale de consecință, este de așteptat ca operatorii de multiplexe digitale terestre să taxeze atât utilizatorul final, cât și televiziunile care vor să intre pe acest tip de distribuție, fapt care va modifica întregul ecosistem al distribuției de televiziune.

Se întrevăd astfel mai multe puncte de ciocnire între interesele diferiților jucători de pe această piață: televiziunile, cablul, sateliții, platformele de DTH și nu în ultimul rând publicul larg, consumator de televiziune, adică noi toți ceilalți.

Când ne gândim la free-to-air, înțelegem că televiziunea va fi gratuită, dar frecvențele sunt pe bani, așa că te întrebi cine va plăti acest tip de distribuție, noi, publicul?

Ca în vorba românească, există o soluție care ar împăca și capra și varza, ce permite menținerea caracterului gratuit al unor televiziuni și oferirea de servicii suplimentare aducătoare de venituri.

La prima vedere pare că televiziunea terestră și satelitul, ca să luăm doar un exemplu, sunt în competiție directă dar, de fapt, cheia și oportunitatea în acest moment este colaborarea dintre acestea.

Sateliții sunt singurele resurse care suplinesc transmisa terestră în zonele geografice complicate cum este și România, cu munți și văi care blochează semnalele digitale. Disponibilitatea sateliților face ca oferta de televiziune digitală să poată intra în casele oamenilor chiar înainte de extinderea proiectului terestru la nivel național. O ofertă de televiziune digitală terestră în definiție standard poate fi de asemenea completată cu televiziunile HD transmise prin satelit.

Mai sunt și alte elemente care recomandă cooptarea sateliților în procesul de digitalizare terestră, așa cum arată un studiu publicat pe site-ul unuia dintre cei mai mari operatori la nivel mondial SES: „Distribuția televiziunilor free-to-air pe satellit este ajutată de existența unui număr mare de antene de recepție și decodoare folosite deja pentru pay TV. Acest lucru le permite clienților să aleagă ce vor, fie că este vorba de un receptor ieftin, sau un video recorder personal (PVR) cu hard disk pentru înregistrarea programelor sau un decodor HD, cu sau fără hard drive”.

Mai apare un avantaj potențial pentru televiziuni, care pot adăuga servicii suplimentare pe lângă televiziunile lor gratuite, care pot include pachetele de televiziuni premium sau oferirea de video la cerere. „Departe de a fi un competitor, satellitul furnizează o soluție suplimentară și poate oferi o varietate largă de servicii TV la un maximum de oameni, indiferent de locul unde aceștia se află”.

Și ca să încheiem cu cifre și fapte, modelul francez de digitalizare terestră a planificat inițial când proiectul a fost făcut folosirea satelitului pentru 1,5 milioane de case care nu ar fi putut fi niciodată atinse de semnalul terestru, dar până în prezent au fost vândute 3,3 milioane de receptoare pentru acoperirea locațiilor unde semnalul s-a dovedit slab sau inexistent.

Mihai Pavelescu este editor Media Expres

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii