Aș mai adăuga că noua emisiune a lui Dan C. Mihăilescu, lansată pe 1 februarie, reprezintă și cel mai mare eveniment cultural din acest început de an.
Să argumentez de ce am pus „Cartea de la ora 5” în fruntea celor două liste! În urmă cu 15 ani, Pro TV l-a luat pe cărturarul Dan C. Mihăilescu, în vârstă de 47 de ani, și a transformat „Omul care aduce cartea” într-un produs de televiziune.
D.C.M. n-a fost niciodată un produs sau o vedetă TV. Pentru că a avut înțelepciunea să-și facă treaba cu profesionalism și anvergura sa culturală n-a fost strivită de mecanismele televiziunii comerciale, ca în cazul altor „intelectuali” care s-au aventurat (și au fost striviți) în această lume.
CELE MAI URMĂRITE TELEVIZIUNI DE ȘTIRI ÎN IANUARIE 2016
Pe parcursul celor 15 ani de Pro TV, D.C.M. a rămas același om care a citit și a împărtășit semenilor săi bucuria lecturii. În același timp, cărturarul a câștigat audiență, popularitate și admirația publicului.
Câți autori și-au dorit ca volumele lor proaspăt apărute să fie comentate la „Omul care…”? Câți editori au ținut ca „omul” să le prezinte noutățile editoriale pentru a le crește vânzările? Nu cred că vreun scriitor sau editor român n-a avut ambiția de a fi prezent pe „sticla” lui D.C.M. „Omul care aduce cartea” a devenit cea mai râvnită emisiune din industria editorială. Dacă ai apărut la această emisiune înseamnă că exiști! Ca scriitor, ca editor, ca titlu de carte!
„Omul care aduce cartea” a devenit un brand. Un lucru firesc. Pentru că Pro TV lucrează și fabrică branduri. Dar Dan C. Mihăilescu nu s-a transformat într-un brand. El este mai mult decât un brand. Este o instituție. Să nu ne amăgim cu faptul că D.C.M. este recunoscut în piețe, pe stradă, de oameni mai mult sau mai puțin educați ori de oameni care n-au citit în viața lor o carte.
Dan C. Mihăilescu are toate atributele unei instituții: profesionalism, anvergură, credibilitate, autoritate și notorietate. (Citește în jur de 400 de cărți pe an. Fabuloasă cifră!) De aceea, încheierea contractului cu Pro TV, la sfârșitul anului trecut, a însemnat sfârșitul unei epoci în viața acestei instituții. Din păcate, evenimentul a fost mai puțin discutat de presă și de opinia publică decât cazurile „scriitorilor din pușcării”. Dar așa se întâmplă la noi, valorile sunt băgate mereu în spatele impostorilor.
Dan C. Mihăilescu n-a stat mult timp pe „tușă” după despărțirea de Pro TV. A primit imediat oferte din partea altor televiziuni. Dar a făcut o alegere: emisiunea online „Cartea de la ora 5”, susținută de eMAG. Nu este o „alegere curajoasă”. La 62 de ani, criticul literar a ales potrivit vremurilor pe care le trăim: digitalul. Pentru că viața noastră s-a mutat de ani buni în spațiul virtual. Și această mutare (cu „cățel, cu purcel”) va continua cu repeziciune.
La început de drum, este firesc ca admiratorii, publicul și analiștii să se întrebe: se va adapta „omul” la acest mediu?, va avea succesul echivalent cu cel de pe „sticlă” (oare ce este succesul?), va face audiență?, va face „afișări”?, va ști să interacționeze cu publicul?, și, nu în ultimul rând, se va bâlbâi la fel de simpatic în online ca la televizor? Ar fi o dramă națională dacă Dan C. Mihăilescu și-ar pierde bâlbâiala în emisiunea de pe online! Timpul va răspunde tuturor acestor întrebări minore. D.C.M. nu este singur în acest proiect. Are un partener foarte puternic, eMAG, reprezentat de un om priceput în afaceri, Iulian Stanciu.
Totuși, să nu ne batem capul cu indicii de performanță ai emisiunii „Cartea de la ora 5”. Mult mai importante sunt cărțile pe care Dan C. Mihăilescu le va prezenta. Să fim atenți, să le alegem fiecare după propriul buget și să le citim!