Cautare




, Contributor

Servicii financiare |
|

O nouă paradigmă de a face afaceri în industria asigurărilor

Asigurările reprezintă o industrie-cheie la nivel global - una complexă, stratificată.
Sinay

Piața evaluărilor digitale și la distanță a ajuns în prezent la 20 de miliarde de dolari și se estimează că va crește cu un indice CAGR de 9% până la valoarea de 26 miliarde de dolari până în 2023, potrivit Market Research Future.

COVID-19 a dus la accelerarea utilizării tehnologiilor la distanță, în special în cazul evaluărilor de interior vizând pierderile de bunuri, în paralel cu creșterea gradului de conștientizare privind siguranța și protecția angajaților. Împreună, acestea duc la o rată mai mare de adoptare a tehnologiilor de evaluare de la distanță.

Mai mult decât atât, terenul a fost deja pregătit prin progresele semnificative înregistrate în materie de calitate a imaginii, robotică și alte tehnologii – și în fiecare an apar sute de companii insurtech la nivel global, beneficiind de această creștere a segmentului de evaluare la distanță de pe piața asigurărilor de bunuri și răspundere civilă.

La fel cum s-a întâmplat în cazul industriilor bancară și retail acum aproximativ 20 de ani, industria asigurărilor este pe punctul de a face o trecere spectaculoasă către digitalizarea completă și evaluările de la distanță, cu scopul de a se apropia cât mai mult de idealul oricărei societăți de asigurări: transparența completă a portofoliului propriu, oferind o imagine simplă și clară care să prezinte nu numai starea actuală, ci și strategiile de valorificare și echilibrare a riscurilor. De exemplu, dacă un asigurator înțelege, corelând anumiți factori-cheie, că o anumită zonă – expusă, de regulă, la cutremure sau vânturi puternice – include majoritatea bunurilor sale asigurate, acest aspect ar putea indica o nevoie acută de diversificare.

Ar fi oare posibil ca visul oricărei societăți de asigurări de a nu miza pe supoziții să devină realitate? Un algoritm de evaluare a riscurilor bazat pe inteligența artificială înregistrează un anumit risc în intervale de risc ridicat, iar dacă acest risc specific este evaluat corect, înainte de semnarea poliței, implicând costuri rezonabile și o economie de timp semnificativă, atunci da, este posibil. Ar putea fi prevăzute economii de până la 90% și, posibil, o îmbunătățire a ratei pierderilor cu până la 12%. Ne putem imagina cu ușurință efectul evident pozitiv pe care astfel de abordări îl vor avea în industria asigurărilor.

La nivel global, sunt evaluate mai puțin de 5% din riscurile comerciale. Aproape incredibil, nu-i așa? Celelalte 95%, calculând la scară globală, nu sunt evaluate, ci se fixează o primă de asigurări pe baza datelor istorice, pe baza experiențelor trecute ale asiguratorului, pe baza documentelor completate de însuși proprietarul clădirii și așa mai departe. O industrie cu o imensă valoare adăugată precum cea a asigurărilor funcționează „în orb” de multă vreme încoace, din simplul motiv că prețurile aferente evaluării sunt prohibitive și/sau procedura de evaluare durează atât de mult încât, în cele din urmă, ar putea să nu mai fie rentabilă.

Fiecare risc în parte trebuie să fie evaluat înainte de a fi asigurat

Sinan Geylani, Founder & Architect Virtual i Technologies
Sinan Geylani, Founder & Architect Virtual i Technologies

În acest scenariu intervine o nouă paradigmă de desfășurare a activității: aceea în care toate riscurile sunt evaluate, fie de ochiul uman, fie de ochiul computerului, iar apoi, cu ajutorul unui mecanism de evaluare a riscurilor bazat pe inteligență artificială, polița este încheiată la un preț corect, atât pentru persoana asigurată (pentru că ar putea fi mai ieftină), cât și pentru asigurator (deoarece este posibil ca pierderea să nu aibă loc).

La acest scenariu adăugăm capacitatea de automatizare a proceselor, de evaluare la distanță și chiar de excludere a factorului uman din întregul proces de evaluare. Evaluările de la distanță ar putea fi făcute de însăși persoana asigurată, fără a fi nevoie de un agent care să se deplaseze în teren.

Toți pașii de mai sus au devenit deja realitate, demonstrată de cele câteva companii insurtech care au ales această cale a evaluărilor de la distanță și de un insurtech al cărui fondator consideră că viitorul acestei industrii stă în evaluarea fiecărui risc asigurat în parte. „Am creat această companie pentru că nu îmi place să fac speculații. Sunt profesionist asigurator cu vechime și nu prea îmi place riscul. Mi-am dorit să cunosc toate riscurile pe care acopăr, iar prețul să fie unul corect pentru client” – Sinan Geylani, fondator Virtual i Technologies, o companie cu sediul în Elveția, votată recent în Top 20 Companies Raising Right Now al NYC Ventures (New York City Ventures).

În ceea ce privește explozia tehnologiei asigurărilor la care asistăm în prezent, segmentul insurtech pare să preia o parte solidă de finanțare din fondurile de capital de risc, pe un trend – încă neconfirmat – de ușoară defavorizare a segmentului fintech. Soluțiile de tehnologie care vor contribui – și contribuie și în prezent – la digitalizarea mamutului asigurărilor sunt puternic susținute la nivel global de fondurile de capital de risc. Sunt create fonduri dedicate pentru susținerea segmentului insurtech și începe să se facă simțită o concurență acerbă la nivelul principalelor piețe de asigurări: SUA și Europa.

Pentru o companie insurtech cu o creștere abruptă, care și-a închis recent finanțarea totală în valoare de 1,9 milioane CHF, implicarea în această competiție acerbă și câștigarea de premii pe bandă rulantă par lucruri cât se poate de firești, tot așa cum aplicarea inteligenței artificiale în domeniul asigurărilor plus o utilizare inteligentă a angajaților de top existenți și a celor mai buni experți de risc de pe glob par a fi soluția corectă.

O autoritate în domeniu, DXC.Technology, descrie Virtual i Technologies ca fiind „inovatorul ideal pentru vremurile pe care le trăim”, în timp ce ACORD Insurtech Innovation declară în comunicatul de presă că a desemnat drept câștigător acest insurtech aflat în plină creștere pentru că „a venit cu produsul potrivit la momentul oportun”.

Oare chiar așa o fi? Timpul ne va spune. În momentul de față, pe segmentul insurtech se fac investiții de până la 2 miliarde USD în fiecare an, mizându-se din ce în ce mai mult pe inteligența artificială. Anticiparea fiecărui risc pare a fi o situație „cât se poate de normală” pentru Geylani, însă atingerea cu ușurință a acestui obiectiv, la costuri accesibile, este o cu totul altă călătorie, pe care același fondator ar putea-o descrie astfel: „Ne-am perfecționat produsul de-a lungul ultimilor 2 ani, printr-o muncă intensă de cercetare-dezvoltare și de testare, cu ajutorul unor adevărate genii în IT și am făcut bani încă din primul an de existență. În contextul în care produsul se afla încă în faza de testare, au existat mai multe companii de asigurări cu spirit vizionar care au dorit să își optimizeze costurile și timpii de evaluare și au ales să adopte și să utilizeze produsul nostru. Astfel că l-am patentat, iar acum se bucură de interes la nivel global”.

El a fondat compania în 2018 – inițial în Dubai, pentru ca în anul imediat următor să își stabilească sediul în Zürich. Sinan Geylani a adunat peste 15 ani de experiență în industria asigurărilor, lucrând pentru multinaționale precum AIG, Marsh, XL Catlin, Peppers & Rogers. La numai trei ani de la înființare, compania desfășoară deja operațiuni în Europa și regiunea MENA și a reușit să pătrundă viguros pe piețele din SUA și Canada.

Sinan Geylani, Founder & Architect Virtual i Technologies Nina Bratfalean, CEO virtual i Technologies
Nina Bratfalean, CEO virtual i Technologies

Odată cu intrarea în echipă, la sfârșitul lui 2019, a actualului CEO al companiei, Nina Brătfălean, PhD și Executive MBA, Virtual i Technologies a cunoscut o creștere spectaculoasă în ceea ce privește conștientizarea la nivel global, iar 2020 a fost cel mai bun an al companiei din punctul de vedere al vânzărilor. „Deși am traversat un an pandemic și am avut de înfruntat împotrivirea totală la (și mai multe) schimbări a tuturor oamenilor de pe planetă, am reușit să facem vânzări în valoare de jumătate de milion de franci elvețieni și ne-am asigurat o serie de oportunități de vânzări în valoare de 1,6 milioane CHF pentru anul în curs. Cu alte cuvinte, clienții care au testat produsul nostru pe parcursul anului trecut s-au angajat la un contract comercial începând de anul acesta. Ianuarie 2021 a fost cea mai bună lună din istoria companiei noastre, în condițiile în care ne-am asigurat un sfert din ținta propusă pentru anul 2021”, a declarat Brătfălean, cu toată încrederea.

Modelul inovator SaaS este viitorul în domeniul asigurărilor

„Modelul SaaS implementat în industria asigurărilor, în principal ca soluții white label adresate reasiguratorilor și brokerilor de top din întreaga lume, generează în prezent 50% din veniturile noastre, noi estimând o creștere până la cel puțin 60% în cursul acestui an, pe măsură ce tot mai multe companii din domeniul asigurărilor încep să admită nevoia stringentă de digitalizare, de adaptare, de vizibilitate deplină a portofoliului propriu”, a mai adăugat CEO-ul.

Și cum rămâne cu costurile? Este industria asigurărilor dispusă să plătească pentru algoritmii de evaluare a riscurilor pe bază de inteligență artificială? „La drept vorbind, comisionul este incredibil de mic raportat la avantajele și reducerile de costuri (de până la 90%!) pe care le poate obține o companie de asigurări medie. Rezultatele sunt vizibile imediat, iar procesul de implementare a platformei noastre în contextul procedurilor clientului nu presupune cerințe de gestionare a modificărilor sau operațiuni back-to-back complicate. Pur și simplu, sistemul este gata de utilizare în decurs de o săptămână pentru orice companie; nu este necesară nici măcar descărcarea unei aplicații mobile”, spune Brătfălean.

O tehnologie nouă nu va fi implementată niciodată dacă este scumpă

„Asta înseamnă digitalizare în industria asigurărilor: transparență și vizibilitate a riscurilor, dar cu reduceri de costuri. O tehnologie nouă nu va fi implementată niciodată dacă este scumpă și necesită un proces complex de integrare pentru echipa clientului. Dacă s-ar întâmpla așa ceva, noua tehnologie ar fi condamnată la moarte din fașă”, conchide CEO-ul.

În mediul de afaceri global, profund marcat de pandemia COVID, este ca o gură de aer proaspăt să realizezi că echipe internaționale reușesc nu doar să pună în mișcare, ci și să stimuleze una din industriile-mamut, ultima redută rămasă în picioare.

Dacă procesul de digitalizare este ușor de adoptat în industriile bancară și retail, s-a estimat că procesul va fi ceva mai greu pentru domenii precum agricultura sau asigurările. Fondurile uriașe de cercetare alocate, fie de guvern, fie de companii private, vor modifica această percepție într-o realitate cât de curând palpabilă, a cărei dovadă vie este mobilizarea globală pe care Virtual i Technologies a reușit să o obțină într-un timp atât de scurt.

„E incredibil când te gândești că până nu demult asiguram riscuri fără să le vedem” – asta vor spune oamenii din industria asigurărilor peste numai 3 sau 4 ani… Tot așa cum alții vor spune: „Îți vine a crede că altădată stabileam și mergeam la întâlniri fără telefoane mobile pe care să partajăm locația?”

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii