Cautare




, Art Director

Lifestyle |
|

O investiție emoțională

Pe Richard Hoover îl poți găsi, mai tot timpul, în atelierul său din Santa Cruz, California, „ascultând” cele mai fine și rare esențe de lemn, în căutarea acelora care să aducă la viață, de fiecare dată, o chitară unică, perfect armonizată. A pus bazele Santa Cruz Guitar Company în urmă cu mai bine de 43 de ani și, de atunci, el și echipa lui au devenit unii dintre cei mai căutați lutieri de către artiștii din întreaga lume. Pentru că o chitară Santa Cruz va fi întotdeauna… o investiție emoțională.
IMG_1572

În primul rând, Richard, trebuie să recunosc că admir foarte mult incredibila activitate de peste 43 de ani în care ai creat, alături de echipa ta, unele dintre cele mai râvnite și mai melodioase chitare din lume. Spune-ne, te rog, mai multe despre tine și despre Santa Cruz Guitar Company.

Eu sunt Richard Hoover, inițial fabricant de chitare, iar în prezent proprietar al Santa Cruz Guitar Company. Am cea mai grozavă meserie din lume. Produc chitare pentru oameni care fac muzică, și astfel lumea devine un loc mai bun pentru noi toți. Și e foarte bine așa… Pentru că, altfel, cel mai probabil, aș fi șomer. Santa Cruz Guitar Company (SCGC) este o echipă de oameni care aplică principiile maeștrilor lutieri. Creăm chitare la comandă, cu frecvențe complementare, în armonie, pentru a prelungi la maximum durata notelor muzicale și a dezvolta serii armonice bogate, pline de culoare. Asta este ceea ce își dorește fiecare artist de la instrumentul său. Sunetele preferate sunt potrivite cu acuratețe în funcție de gusturile fiecărui client, prin alegerea lemnului adecvat și printr-o tehnică structurală aleasă cu măiestrie, tot așa cum cel care ascultă muzică își configurează sunetele preferate pe propriul sistem de sunet. Treaba noastră este să creăm un instrument personalizat care să aibă o complexitate sonoră atât de sofisticată, încât cel care alege o chitară Santa Cruz să se simtă în permanență inspirat să exploreze noi teritorii muzicale. Respectând arta și știința tradiției milenare a luteriei, noi putem aduce îmbunătățiri majore la chitara acustică cu coarde din oțel, aflată încă în plin proces de evoluție.

Cine sunt oamenii din spatele brandului?

Optsprezece maeștri lutieri cu o experiență cumulată de peste două sute de ani în cadrul Santa Cruz Guitar Company și patru specialiști dedicați, care au împărțit sarcinile legate de relațiile cu clienții și de gestionarea afacerii. Santa Cruz este destinația preferată a absolvenților programelor de instruire în domeniul luteriei din întreaga lume. Aceștia sunt atrași de reputația noastră excelentă, dar și de oportunitatea de a se bucura de provocările specifice – mereu altele – ale fiecărei comenzi în parte. Membrii grupului nostru consultativ sunt specializați în fizică acustică, inginerie auto și aerospațială, matematică cuantică, analiză structurală și de eșec, finanțe, silvicultură, spiritualitate și drept internațional. Ne bucurăm și de beneficiile unei colaborări fructuoase cu specialiști în tehnicile de înregistrare și cu artiști profesioniști. Cu toată recunoștința mea, pun toate aceste resurse abundente pe seama angajamentului nostru de a păstori o cultură open source. Atuul Santa Cruz la nivelul pieței nu rezidă în secretele pe care le păstrăm. Beneficiile oferite de noi constau într-o reală valoare adăugată, născută din timp și experiență. Obiectivul celor mai mulți producători de chitare este o țintă de preț care să atragă cel mai mare număr de clienți. Obiectivul nostru, ca producători de chitare la comandă, este garantarea satisfacției fiecărui client în parte.

Cum ai început să fabrici chitare?

Am făcut primii pași în meseria de creator de chitare la vârsta de șaisprezece ani. Cântam la chitară când m-a fulgerat deodată gândul că cineva chiar produce aceste obiecte. Și m-am întrebat cum se fac. Pentru că meseria tatălui meu presupunea îndemânarea necesară pentru a lucra în lemn, metal și materiale plastice, am fost încurajat să desfac în bucăți tot felul de lucruri pentru a înțelege cum funcționează și să îmi creez propriile jucării. De aceea, mi s-a părut cât se poate de firesc să îmi desfac chitara în bucăți și să înțeleg cum a fost ea creată. Îmi cumpărasem chitara Harmony H-150 cu banii câștigați din livrarea de ziare în cartier, așa că tata m-a privit amuzat atunci când m-am apucat să o dezasamblez, fără să spună nimic. Mama, pe de altă parte, a avut multe de comentat. În calitatea ei de consultant bibliotecar, era un fel de versiune preliminară a motorului de căutare Google din zilele noastre (n.r., zâmbește). Ea m-a pus să caut cărți din care să aflu cum să-mi asamblez chitara la loc. Pentru că la vremea respectivă nu am găsit nimic tipărit cu privire la construirea de chitare, am devorat tot ce mi-a picat în mână despre istoria, filosofia și fabricarea viorilor. Așa am ajuns să fac cunoștință cu idolii mei de la școala Amati. Aceste jurnale și studii dădeau de înțeles că instrumentele nu erau făcute în urma unor măsurători fizice, precum un scaun sau o masă, ci mai degrabă erau alcătuite din componente aflate în armonie. Am presupus în mod complet eronat că și chitarele acustice sunt construite în același fel, așa că am făcut primii pași în construirea de chitare cu convingerea arogantă că pot crea instrumente cu sunet bogat, amplu și susținut oricând doresc, întocmai precum Antonio Stradivari.

Am avut șansa nesperată de a întâlni doi oameni remarcabili, ambii având hobby-ul fabricării de chitare în Santa Cruz. B.R. McGuire a fost ofițerul de credite care mi-a aprobat împrumutul pentru chitara mea dragă ’64 Epiphone Texan, tot el fiind ajutorul de ucenic al lui Arthur E. Overholttzer, pe care l-a ajutat la scrierea cărții Classic Guitar Making. Celălalt a fost James E. Patterson, autorul unei cărți fundamentale despre intarsii – Working in Mother of Pearl. Când am întrebat ce aș putea face în schimbul contribuției lor complet dezinteresate la cariera mea de lutier, fiecare mi-a cerut să transmit mai departe învățăturile sale în mod gratuit și în același spirit în care le primisem. Domnul McGuire m-a învățat să împărtășesc cu ceilalți ceea ce învățasem, fără excepție, spunându-mi că am să primesc întotdeauna mai mult înapoi față de ceea ce ofer.

Când și cum a început povestea Santa Cruz Guitar Company?

Am pornit la drum în contextul unui vid complet de informații despre chitara cu coarde din oțel. Pe atunci abia împlinisem douăzeci de ani, iar cei 300 de dolari pe care îi puteam obține pe o chitară creată la comandă îmi ajungeau doar cât să pot plăti materialele necesare pentru următoarea chitară. Nu-mi puteam permite să fac experimente: un singur eșec ar fi fost de ajuns pentru a rupe acest lanț extrem de fragil, după care aș fi fost nevoit să abandonez totul. Nu exista internetul și nicio informație scrisă încă și eram foarte frustrat de felul cum evoluau lucrurile. Îmi amintesc că mi-am și spus la un moment dat: „Dumnezeule! O să ajung la 30 de ani până reușesc să-i dau de cap chestiei ăsteia!” Așa că am renunțat la ambițiile mele de independență și am recunoscut în sinea mea că soluția se află în mâinile unei echipe de vizionari cu idei similare, în mijlocul căreia, prin eforturi și experimente comune, puteam aplica tradițiile meseriei de lutier pentru a crea chitare excepționale. Răspunsul la rugăciunile mele pentru o soluție mai bună nu s-a lăsat așteptat. Mai întâi, el a venit odată cu Will Davis, care m-a abordat cu propunerea de a lucra împreună pentru a completa programul lui de lucru la un atelier de vânzări și reparații de chitare. După numai câteva săptămâni, Bruce Ross, student la psihologie și coleg de serviciu al lui Will, ni s-a alăturat cu propunerea de a crea cele mai bune chitare din lume. Ei ar fi putut scoate câte 2.000 de dolari de la familiile lor pentru lansarea afacerii, dar pentru că eu nu îmi permiteam să investesc la fel de mult în afacere, contractul nostru a prevăzut ca ei să îmi ofere un credit de 500 de dolari, iar eu să îi învăț, în schimb, să facă chitare. Ulterior, aveam doi ani la dispoziție pentru a veni cu restul de 1.500 de dolari. Am bătut palma și așa s-a născut Santa Cruz Guitar Company, la data de 22 septembrie 1976. Intenția noastră nu era să călcăm pe urmele celor de la C.F. Martin &Co. sau Gibson. Mai degrabă eram hotărâți să pornim într-o călătorie lipsită de compromisuri în lumea luteriei, alături de o echipă mică de specialiști, iar pe parcurs speram să construim o afacere solidă. Minunata contribuție a lui Will a luat sfârșit în mai puțin de doi ani, atunci când starea lui de sănătate și cariera de scriitor au dobândit prioritate. Cadourile rămase de la artizanul Bruce și înclinația sa către practici de afaceri responsabile au reprezentat o moștenire frumoasă, atunci când el a ales să se desprindă de această afacere pentru a-și urma alte pasiuni.

Cum i-ați descrie o chitară Santa Cruz unei persoane nefamiliarizate cu brandul?

Santa Cruz Guitar Company produce chitare, având ca unic țel satisfacția garantată a fiecărui client în parte. Este nevoie de aptitudini manuale tradiționale, la nivel de maestru, pentru a obține variațiuni la comandă, specifice unui client anume. Același instrument trebuie să conțină, de asemenea, elemente de precizie, menținute la niveluri de toleranță de sub o zecime de miime de inch. Primele impun o bună stăpânire a tehnicilor de prelucrare a lemnului specifice chitarelor, iar celelalte necesită o tehnologie de precizie de ultimă oră, folosită astfel încât să corespundă obiectivelor specifice, de sunet și funcționale, ale fiecărui instrument. Există trei secrete legate de motivele pentru care chitarele și viorile vechi sună mai bine decât cele noi. Lemnul vechi are o rezonanță mai bună datorită polimerizării rășinilor, care, în timp, transformă seva copacului într-o structură cristalină. Acest proces este unul progresiv și începe atunci când viața lemnului s-a încheiat. Se întâmplă chiar într-un instrument, pe măsură ce acesta înaintează în vârstă. Se întâmplă chiar într-un buștean aflat pe fundul apei, lipsit de oxigen. Folosind acest lemn vechi, cu rezonanță, noi creăm o chitară nouă cu o calitate a sunetului care nu se regăsește, altfel, decât în instrumentele vechi. Un beneficiu minunat al acestei practici este acela că nu suntem nevoiți să punem la pământ un copac viu pentru a crea o chitară.

Eric Skye și Jamie Stillway. Un moment de inspirație „susținut” de Santa Cruz Guitar Company.

 

Următorul factor care face ca o chitară să devină mai bună odată cu vârsta este eliberarea treptată a tensiunilor care se creează în timpul procesului de fabricație. În efortul marilor companii de a reduce costurile prin accelerarea timpului de fabricație, ar putea fi necesară forțarea componentelor pentru o formulă de fabricație repetabilă și eficientă. Tensiunile rezultate vor inhiba rezonanța și vor trece ani de zile până când ele se vor disipa, dacă se vor disipa vreodată. Respectând tradiția lutieră a alinierii precise și a asamblării atente a componentelor unei chitare, Santa Cruz obține de la bun început un nivel maxim de rezonanță, prin eliminarea unor tensiuni nedorite. Ultimul aspect care trebuie menționat este efectul de detensionare pe care rezonanța îl are asupra elasticității lemnului. Există multe mituri în jurul acestui proces, în speranța că el poate fi indus artificial. Realitatea este că lemnul este afectat doar atunci când este excitat la frecvența sa fundamentală, nu printr-o succesiune de note aleatorii. Cu cât unei mărci de chitară îi lipsesc primii doi factori, cu atât mai puternic este efectul de detensionare. Pentru că noi investim atât de multe eforturi în creșterea rezonanței prin utilizarea de lemn mai vechi și construirea în condițiile unei tensiuni minime, detensionarea are un efect mai puțin pronunțat asupra chitarelor Santa Cruz.

Cum este creată o chitară Santa Cruz de la început până la sfârșit? Ce anume face ca o chitară Santa Cruz să fie unică?

Fiecare chitară pe care o creăm este tratată individual pentru a controla sunetul, capacitatea de redare, funcționalitatea și estetica, astfel încât să satisfacem preferințele clientului. Rezultatul este, de cele mai multe ori, o chitară unică. De asemenea, reproducem modelele considerate semnătura unui artist (n.r., Tony Rice, Brad Paisley, Eric Skye etc.), în funcție de amploarea sonoră a modelului Santa Cruz creat pe comandă pentru respectivul artist. În această situație, caracteristicile de design și dimensiunile funcționale se repetă, cu toate că instrumentul trebuie să fie armonizat și acordat individual pentru a garanta aceeași calitate a sunetului ca și chitara creată inițial pentru artist. Modelele standard Santa Cruz consacrate sunt realizate în același fel. Succesul în crearea unei chitare cu o sonoritate de excepție datorată designului, și nu întâmplării, stă în diferența dintre practicile tradiționale ale luteriei și metodologia producției moderne de serie.

Care este spiritul Santa Cruz?

Este mai simplu să începem cu ceea ce nu suntem. Cei mai mulți dintre producătorii care se raportează la o țintă de preț au o disciplină bine înregimentată care le permite să creeze chitare standard cu niște variații limitate. Un angajat poate primi o serie de sarcini și poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea timpilor-țintă. Angajatul poate fi motivat să mențină norma de lucru și standardele de calitate prin promisiunea unui salariu mai mare sau, dimpotrivă, prin amenințarea cu sancțiuni disciplinare în cazul în care nu respectă obiectivele impuse. Ca atelier de producție la comandă, Santa Cruz are obiective diferite. Lutierii noștri trebuie să fie motivați de dorința de a se identifica cu o chitară desăvârșită, și nu trebuie să îi preocupe doar finalizarea la timp a sarcinilor. Forma și finisajele chitarelor noastre, tonalitatea extraordinară și capacitatea precisă de redare trebuie să vină din inimă, nu din lăcomie sau teamă. Investiția emoțională a unui angajat în rezultatul final este singura forță motivațională care poate determina o persoană să dea tot ce are mai bun în activitatea de fiecare zi. Ei trebuie să simtă că fac parte dintr-o cultură în care își poartă de grijă unii altora și dintr-o companie care îi face părtași la reușitele și eșecurile lor. Dacă ei nu își pot realiza visurile în cadrul companiei, ei nu se vor identifica niciodată cu aceasta.

Încotro se îndreaptă Santa Cruz?

Țelul Santa Cruz Guitar Company nu este căutarea perfecțiunii. Orbiți de mândria lor excesivă, oamenii își imaginează că pot atinge perfecțiunea. Scopul nostru nu este unul care să fie atins la un moment dat în viitor; este ceea ce facem aici și acum, obiectivul nostru zilnic fiind îmbunătățirea continuă a chitarelor și a calității vieții noastre. În acest spirit, provocarea noastră continuă pentru chitarele pe care le creăm este atingerea echilibrului ideal între rezonanță și integritate structurală, fără a accepta compromisuri de nicio parte. Facem în permanență experimente. Respectând metoda științifică și discutând cu specialiștii din afara domeniului nostru de activitate, vom continua să perfecționăm chitara acustică. Multe dintre inovațiile noastre se regăsesc astăzi în chitarele noi produse de cele mai vechi și mai respectate branduri de chitare din lume. Chiar dacă suntem o companie open source, multe dintre îmbunătățirile noastre în materie de integritate și sonoritate a instrumentelor încă trebuie să fie descoperite sau acceptate de alți producători. Sper să îmi îndeplinesc visul de a cuantifica „tainele” luteriei astfel încât ele să poată fi folosite consecvent și cu o metodologie eficientă pentru a crește valoarea inspirațională chiar și a celor mai ieftine dintre chitare. Avem șansa că cei peste patruzeci și trei de ani petrecuți în domeniul producției de chitare ne-au creat reputația unui brand de valoare, până într-acolo încât nu mai este necesar să venim cu un concept nou pentru a capta atenția cumpărătorilor care caută inovații. Lucrăm deja cu lemn recoltat și reciclat responsabil, deși îmi doresc să reducem amprenta de carbon a companiei noastre cu ajutorul finisajelor pe bază de apă. Ar fi o dovadă de obtuzitate din partea mea să spun că este imposibil să înlocuiesc lemnul ca materie primă pentru chitare cu sunet de excepție, deși mărturisesc că nu aștept cu prea mare nerăbdare ziua în care un material creat prin ingineria genetică să pretindă că „nu se observă diferența față de lemnul autentic”. După cincizeci de ani petrecuți în universul lemnului, copacii fac parte din ADN-ul meu. Nu-mi pot imagina cum ar fi să renunț la plăcerea de a căuta copacii străvechi cu ajutorul cărora au fost rostogoliți bolovanii din care au fost construite piramidele!

A mai rămas ceva ce ar trebui să știm despre Santa Cruz Guitar Company?

Oricâtă plăcere mi-ar face să menționez numele artiștilor celebri care au apelat la noi, satisfacția mea este și mai mare atunci când citesc testimonialele clienților obișnuiți care folosesc chitarele noastre pentru a aduce un strop de lumină în viețile lor și ale celor din jur. Și fac acest lucru prin spectacole, prin muncă de caritate, cântând în biserici sau prin educație, pentru a le oferi celorlalți posibilitatea de a răspândi binele. Cheia fericirii noastre constă în a-i face pe alții să fie fericiți. Indiferent dacă lucrăm în retail, producție, în propria gospodărie sau în tehnologie, cu toții ne aflăm în serviciul celorlalți. Acțiunile noastre – fie ele bune, rele sau indiferente – sunt repetate de alții în mod similar. Amabilitatea de care dăm dovadă în trafic este reprodusă la următorul semafor de o persoană care a fost plăcut surprinsă de amabilitatea pe care i-am arătat-o. Cel mai bun lucru pe care îl putem face pentru a schimba lumea este fapta bună care ne este cel mai la îndemână pentru a ajuta o altă persoană, cu fiecare ocazie ce ni se oferă.

Dragă Richard, vom încheia interviul cu un set de întrebări rapide, cu răspuns scurt. Dacă ai fi nevoit să alegi o singură chitară la care să cânți pentru tot restul vieții, care ar fi aceea și mai ales de ce?

Dacă este vorba despre preferințele mele personale, aș alege modelul nostru H/13 din mahon și lemn vechi de molid de Sitka, pentru că eu cânt mai des în stilul cântăreț/compozitor și mi se pare că modelul respectiv este mai versatil în registrul acela. Pe de altă parte, sunt un norocos, pentru că pot alege oricând orice chitară Santa Cruz doresc.

Dacă ar fi să alegi un artist din istoria muzicii, pentru cine ți-ar fi plăcut să creezi un instrument?

Yo Yo Ma.

Care sunt pentru tine cele mai bune cinci piese acustice ale tuturor timpurilor?

Tony Rice – Manzanita, Bert Jansch – Anji, Oscar Aléman – Caravana, Joseph Spence – Coming In On A Wing and a Prayer, Jorma Kaukonen – Embryonic Journey.

Să presupunem că eu aș dori să fac parte din echipa Santa Cruz. Care ar fi cele trei sfaturi pe care mi le-ai oferi în prima zi de lucru?

  1. Dovedește că ai o inimă deschisă spre a învăța;
  2. Dovedește că poți fi un membru de încredere al echipei, că ai abilitatea de a-i susține pe ceilalți și de a lucra cot la cot cu ei;
  3. Oferă tot ceea ce ai mai bun, fără excepție.

Descrie-l pe Richard Hoover în trei cuvinte.

Seamănă cu tine.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii