Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

O carte de citit ca să nu rămâi „prost”: „M-am săturat să fiu prost”

Există prejudecata printre cititorii români că, în majoritate, cărțile de business apărute la noi sunt plictisitoare, seci, fără idei memorabile și nu merită să-ți bați capul cu acestea. Mai bine te duci pe rețelele de socializare ca să înveți din experiența cuiva!
Peter H Frank

Ei bine, cartea lui Peter H. Frank, „M-am săturat să fiu prost”, apărută la Editura Humanitas (2015), în traducerea din limba engleză de Cecilia Laslo, contrazice percepția generală. Cu un titlu provocator, această carte chiar este una deșteaptă! Hotărât lucru, nu este plictisitoare. Ba, dimpotrivă!

Absolvent al Universității Georgetown, Peter H. Frank (foto) a fost timp de 12 ani ziarist în domeniul economic, semnând articole și editoriale în „The New York Times”, „The Sun” și „The News Journal”. Așa cum îi stă bine unui american, care se mișcă dezinvolt prin toată lumea, Frank a deținut mai multe job-uri în comunicare, marketing și în sistemul bancar, în SUA, Mexic și Europa.

În 2009, s-a stabilit la București, lucrând în media și marketing. Aici, pe malurile Dâmboviței, n-a renunțat să scrie, publicând articole în reviste importante. În cariera sa a susținut numeroase cursuri și prelegeri mai cu seamă în Marea Britanie, pe diferite teme, de la operațiuni bancare și marketing, la strategie și gândirea critică.

„M-am săturat să fiu prost” este o carte care poate fi citită atât de oamenii de business (antreprenori, directori, angajați, juniori) cât și de cei din afara domeniului. Accesibilitatea este principala calitate a acestui volum. Nu este o carte ermetică, scrisă de la înălțimea unei catedre pierdută în nori.

Este o carte pentru oameni deștepți dar și pentru „proști”. În ciuda tilulul incitant, autorul face o precizare politicoasă chiar pe copertă: „Nimeni nu se naște prost. Ne naștem pur și simplu neștiutori. Este nevoie de hotărâre și de încăpățânare ca să rămâi cu adevărat prost.”

Dar nu „prostia” și deșteptăciunea” sunt mizele cărții”. Peter H. Frank este un specialist „tăvălit” prin viața de business. Are umor și aplomb în scrisul său. Iată cum forțează să fii atent la orice lucru pe care-l faci: „Ai stabilit, așadar, definiția afacerii tale? Chiar așa? Ești sigur că aceea, și nu alta, e definiția? Cunoști caracteristicile afacerii tale? Ești convins că nu le confunzi cu obiectul afacerii tale?”

M_am saturat sa fiu prost

Insistența autorului poate părea enervantă pentru cititorii superficiali. Dar tocmai cunoașterea în profunzime a afacerii reprezintă fundația rezistentă a oricărei forme de antreprenoriat. În fapt, Peter H. Frank pledează pentru cunoașterea minuțioasă. El nu-și îmbracă haina de profesoraș moralizator. Discursul său este direct și pragmatic: „Cum ai putea excela într-o activitate dacă nu-i cunoști scopul? Ai recruta în echipa ta de fotbal pe cineva care nu cunoaște obiectivul jocului? (…) Ai angaja în departamentul de vânzări pe cineva care nu-și cunoaște sau nu-și poate defini țelul? Ți-ai dori un bucătar care n-a înțeles ce noimă are gătitul?”

Parcurgând aceste rânduri, să ne gândim, totuși, câți „analiști” își dau cu părerea, seară de seară, în talk-show-urile de televiziune, despre subiecte cu adevărat serioase, fără să aibă o minimă documentare. Sau câți oameni de la noi conduc departamente fără să știe în amănunt lucruri elementare ce țin de piață, de concurență și de propria firmă.

Radu Crăciun, economist-șef la Banca Comercială Română, are dreptate în prefața pe care o semnează la cartea lui Frank: „O carte care să te ajute să fii mai puțin prost. Asta da provocare! Cu condiția să te uiți în oglindă și să accepți că din când în când chiar ai motive să fii vigilent.” Cum am amintit mai sus, chestiunea „prostiei” ține de cunoaștere.

Important este să știi! Iar volumul lui Peter H. Frank este o pledoarie pentru a fi conștient că trebuie să fii informat și să știi. Ca să nu rămâi „neștiutor” (prost), firește!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii