Cautare




, Contributor

UP by Forbes |
|

Nobila casă din Stein – UP by Forbes

Este etalonul calităţii în materie de instrumente şi accesorii pentru scris. Vorbim despre Faber-Castell, o afacere construită de-a lungul a mai bine de două secole şi jumătate în cadrul unei singure familii. Atâta consecvenţă este un lucru rar chiar şi printre germani.
118637_3 Pencils No. III, brown

Centrul afacerii este în Stein, Germania, însă Faber-Castell deţine acum fabrici pe tot globul. Grupul are peste 7.500 de angajaţi la nivel internaţional, derulând afaceri în mai mult de o sută de ţări. Doar în Stein sunt produse zilnic o jumătate de milion de creioane. Iar creioanele clasice vândute de Faber-Castell într-un singur an valorează mai mult de jumătate de miliard de euro. Compania este un adevărat gigant. Şi încă nu am pus la socoteală splendida colecţie Graf von Faber-Castell, compusă din modele de stilouri în ediţie limitată, dar şi din accesorii din piele. E adevărat, ea se adresează unui public mult mai restrâns, dar a devenit o emblemă a calităţii şi a performanţelor manufacturiere din Stein.

Începuturile

Compania a fost fondată în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Avem şi anul exact: 1761. Kaspar Faber, un tâmplar din Langenzenn, este cel care a înfiinţat-o. Mutându-se în Stein, el îşi deschide un atelier de producere a creioanelor. Cum creioanele din grafit pur erau extrem de casante, Kaspar a căutat diferite soluţii tehnice pentru a surmonta această problemă, în ciuda faptului că învelirea grafitului în lemn era o modalitate de producţie deja cunoscută în Stein.

Businessul nu a devenit înfloritor în timpul vieţii lui Kaspar; unul dintre strănepoţii săi, Lothar, este acela care a dezvoltat afacerea A.W. Faber, cum era cunoscută compania pe atunci. Antreprenorul a devenit extrem de bogat, fiind chiar ridicat la rangul de baron în regatul Bavariei.

Afacerea primeşte un nume nou

Cu generaţiile următoare, istoria familiei se complică. Nepoatei lui Lothar von Faber, Ottilie, i se aranjează căsătoria cu con-tele Alexander de Castell-Rüdenhausen. După normele vremii, era o mezalianţă, Ottilie urmând să-i jure credinţă unui reprezentant al celei mai înalte aristocraţii. De obicei, o astfel de situaţie era soluţionată printr-un mariaj morganatic. Renunţând însă la privilegiile deţinute şi acceptând un alt titlu, Alexander, împreună cu Ottilie, pune bazele unei noi ramuri a familiei, cea a conţilor von Faber-Castell.

Anii lungi de război fac ca Ottilie şi Alexander să se înstrăineze şi să divorţeze după 18 ani de mariaj. Contesa îşi părăseşte soţul şi se recăsătoreşte. Ca urmare a divorţului şi a legilor timpului, întreaga avere a familiei contesei trece în patrimoniul fiului Roland, contele Alexander continuând să conducă afacerile. La cârma lor, i-a succedat Roland, aşa cum era şi firesc, iar acestuia Anton-Wolfgang.

Cu Anton-Wolfgang (dece-dat anul trecut), cu Andreas şi cu Mary am ajuns la cea de a opta generaţie la conducerea companiei Faber-Castell. În 1978, când a preluat-o, Anton-Wolfgang a iniţiat producerea de creioane pentru machiaj, diversificând oferta brandului, în care a inclus creioanele mecanice, pixurile cu bilă şi, de asemenea colecţia de stilouri de lux. „Inspirat de anumite instrumente de scris manufacturate de generaţiile anterioare din familia mea, mi-am asumat provocarea de a redescoperi aceste produse ale unei epoci trecute, de a le reactualiza şi de a le conferi acel design atemporal şi toate îmbunătăţirile caracteristice tehnologiei moderne. Această idee a prins contur în Graf von Faber-Castell Collection”, spunea regretatul conte.

Splendidul castel din Stein

Cea mai bună imagine asupra acestui business nu este dată totuşi de cifrele de producţie, ci de tradiţie. Faber-Castell înseamnă Stein, localitate bavareză aflată în vecinătatea Nürnbergului. Ca să înţelegi spiritul acestei familii, trebuie să vizitezi castelul, care se află pe Nürnberger Strasse colţ cu Rednitzstrasse.

Faţada lui cu elemente decorative rafinate ne aminteşte că el trebuia să fie şi să rămână demonstraţia de stil a unei familii extrem de bogate. Ottilie şi Alexander sunt aceia care au construit acest castel, denumit „cel nou“. Moartea bunicii lui Ottilie în 1903 a însemnat trecerea întregii afaceri în administrarea nepoatei şi a soţului ei. În acelaşi an, cuplul a început ridicarea acestui mare castel chiar lângă facilităţile de producţie din Stein, în continuarea vechiului castel al bunicului Lothar von Faber.

Construirea a fost încredinţată lui Theodor von Kramer, şeful departamentului bavarez de planificare urbană. Interioarele celor trei etaje mizează pe contrastul dintre marile stiluri ale trecutului şi estetica începutului de secol XX reprezentată de Art Nouveau. Câteva dintre încăperi au fost gândite de renumitul arhitect şi designer de interioare Bruno Paul, exponent al Art Nouveau-ului german (Jugendstil). Tânărul Bruno Paul câştigase deja două medalii de aur, la Expoziţia Universală de la Paris şi la Târgul Internaţional din St. Louis, proiectele lui având să atragă curând atenţia kaiserului Wilhelm al II-lea şi o numire în fruntea Institutului de Studii din cadrul Muzeului de Arte Decorative din Berlin.

Citește și Universul diafan al colecțiilor JUNIPER BOOKS – UP by Forbes

Să ne întoarcem însă la acest splendid castel. Impresionează sala de recepţii, care a fost gândită din perspectiva clasicului francez, marele hol de la intrare, care beneficiază de aportul estetic al decoraţiunilor în stil romanic, bibliotecile cu accente renascentiste şi sala de bal unde sunt amestecate elemente gotice, renascentiste, baroce. O notă de originalitate pentru acele vremuri este dată de băi, prevăzute cu căzi îngropate, din marmură, în cel mai bun stil Art Noveau.

Castelul nou şi cel vechi, capela, colonada, turnul cu ceas sunt grupate în jurul unei curţi. Faţada de est se deschide într-o terasă cu vedere spre parc şi spre vila ridicată în 1884 pentru fiul lui Lothar, Wilhelm.

Complexul din Stein poate fi vizitat de public, aici fiind găzduită şi o expoziţie care acoperă istoria seculară Faber-Castell. Un tur ghidat te va familiariza cu această lume în care tradiţia şi spiritul progresist fac casă bună.

Din Bavaria spre Brazilia şi Columbia

O uriaşă avere, o tradiţie seculară, un nume aristocratic… În ce-l priveşte pe Anton-Wolfgang von Faber-Castell toate acestea se traduceau prin responsabilitate. Contele a încercat permanent să extindă businessul de o manieră sustenabilă şi care să impună noi standarde în privinţa protecţiei mediului. „Nu trebuie să fii cine ştie ce vizionar pentru a-ţi da seama că este de o stringentă importanţă să asiguri resursele necesare generaţiilor care vin”, declara el la un moment dat. Poate că industria în care activează Faber-Castell nu este cea mai mare consumatoare de lemn, dacă o comparăm cu cea a construcţiilor sau a mobilei. Totuşi, se estimează că mai mult de douăzeci de miliarde de creioane sunt puse pe piaţă anual, dintre acestea jumătate fiind produse în China.

De mai bine de trei decade, în Brazilia, Faber-Castell administrează după principii ecologice o plantaţie care să-i asigure materia primă, un al doilea proiect de acest fel fiind dezvoltat în Columbia. Necesarul Faber-Castell este de 150 000 de tone de lemn anual, compania rămânând, până la urmă, cel mai mare producător de creioane din lume. Tocmai pentru a-şi conserva independenţa în raport cu furnizorii de lemn, dar şi pentru a impune acest trend ecologic în industrie, producătorul german a plantat milioane de copaci (Pinus caribaea) pe un teritoriu de aproximativ 10.000 de hectare în statul brazilian Minas Gerais, la Prata. Condiţiile speciale de mediu fac ca în fiecare oră totalul masei lemnoase produse aici să crească cu aproximativ 20 de metri cubi.

Mai interesant este că aproximativ 2.700 de hectare au fost lăsate sălbatice, iar acest teritoriu a devenit casa a peste două sute de specii de păsări şi a cincizeci de specii de mamifere. Treisprezece dintre acestea sunt pe cale de dispariţie, aşa încât Prata este un adevărat refugiu pentru ele.

Citește și Când ludicul devine artă – UP by Forbes

În Columbia, în regiunea Magdalena, într-o zonă săracă în care pădurile au fost defrişate, Faber-Castell a replantat arbori pe mai mult de 1500 de hectare, lot supravegheat şi exploatat cu ajutorul fermierilor locali. Aceştia primesc 30% din lemnul recoltat.Cele două proiecte, din Brazilia şi Columbia, constituie cea mai bună carte de vizită a acestei familii. Viziunea care le-a făcut posibile este mai preţioasă decât blazonul. Dincolo de cifre de vânzări, rang şi bogăţie, această viziune şi cultul pentru lucrul bine făcut rămân adevăratele valori Faber-Castell.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii