Cautare




, Contributor

Servicii financiare |
|

Noam Lenzini, Rafael&Sons: Diamantele sunt o investiție pe termen lung

diamant.jpg
Sunt albe, galbene, negre, roz, albastre sau verzi, sunt pentru eternitate şi sunt cele mai bune prietene ale unei fete. Dar ale unui investitor?

La mijlocul lunii octombrie, „Arhiducele Joseph”, unul dintre diamantele celebre ale lumii, o piesă excepțională de 76,02 carate, a fost vândut în cadrul unei licitaţii organizate de casa Christie’s la Geneva pentru suma record de 21,47 de milioane de dolari. Nu a fost singura licitație de acest gen. Alte patru diamante rare, de 50 de carate fiecare, urmau să fie licitate la New York, speranța organizatorilor fiind ca fiecare piesă să aducă cel puțin 40 de milioane de dolari. Casa Christie’s organizează de două-trei ori pe an licitații de bijuterii și pietre prețioase. Doar în primăvara acestui an casa a vândut pietre prețioase în valoare de 305 milioane de dolari.

Potrivit datelor colectate de consorțiul De Beers, cel mai important jucător din industria de profil (compania are o cotă de piață de circa 40%), cererea pentru diamante neșlefuite era estimată să atingă valori record în acest an. Principalul motor? Piața chineză, urmată de cea indiană și de piețele dintr-o serie de alte țări emergente din zona Asiei. De altfel, reprezentanții De Beers sunt de părere că până în 2015 China, India și Orientul Mijlociu ar putea ajunge să atragă 40% din producția de diamante a lumii destinată confecționării bijuteriilor (raportul între diamantele destinate retailului și cele pentru uzul industrial este de 30/70). 

Unde este România în peisajul mondial al acestei industrii? “În Caraibe, poți vinde într-o lună ce vinzi în România într-un an”, oferă Noam Lenzini, managerului boutique-ului de diamante Rafael&Sons, o imagine de ansamblu a dimensiunii pe care o are, la nivel local, cererea pentru diamante.    

Potrivit acestuia, România este încă într-un moment de educare a consumatorilor și de consolidare a pieței. În plus, din observațiile sale, apetitul românilor pentru pietre prețioase a fost unul în creștere abia începând cu anul 2004, momentul incipient al boomului din real estate. Lenzini oferă și o explicație asupra acestei tendințe: în momentul în care sectorul imobiliarelor este dezvoltat, lumea se orientează și spre diamante. O consecință directă  a fluxului de bani din economie.

De altfel, diamantele au fost mereu asociate cu personajele care beneficiau de o situație materială bună. Campaniile derulate în perioada anilor ’60-’70 au adus pietrele prețioase, în general, și diamantele, în particular, în atenția publicului larg și le-au transformat într-un simbol chiar și pentru cei care doar visau la ele (este de notorietate piesa cântată de Marilyn Monroe în filmul “Domnii preferă blondele” – “Diamonds are a girl’s best friend”). “Diamantele sunt mai mult pentru oameni educați decât pentru oameni bogați”, mai spune Lenzini.

Pentru câțiva români dispuși să plătească între 10.000 (suma minimă a unei achizții) și 500.000 de euro, acestea au început să devină și o investiție. Una pe termen lung dată fiind absența riscului de perisabilitate a acestora. Un activ de refugiu, dacă putem spune acest lucru.  Există și o observație: aceștia nu se află la prima achiziție de acest gen.  „Sunt oameni care au investiții în real estate sau în alte domenii și au nevoie de ceva sigur, ceva ce poți pune în seif sau poți lua cu tine în buzunar”, completează managerul Rafael&Sons. Astfel, plasamentele în diamante au început să devină o opțiune mult mai potrivită pentru a obține randamente pe termen lung, chiar comparativ și cu aurul. Motivul? Prețul lor a înregistrat o creștere lentă dar constantă, fără salturi majore.  Potrivit Private Diamond Club din Antwerp, prețul diamantelor netăiate a crescut cu 29% în 2011, iar în ultimii 25 de ani, prețul diamantelor a crescut, în medie, cu 119% (pentru diamantele cuprinse între 1.00 şi 1.49 de carate), până la 268% (pentru cele cuprinse între 5.00-5.99 de carate). Comparativ, până în luna august, prețul unciei de aur scăzuse deja cu aproape 7% de la începutul anului. (Motivul avântului din 2011 a fost dat de cererea crescută pentru aur din China și India, dar și de măsurile de siguranță luate impotriva inflației. Astfel, multe state au cumpărat aur pentru a resimți cât mai puțin impactul inflației asupra propriilor economii.)

Când ne gândim la valoarea unui diamant, nu trebuie să pierdem din vedere faptul că pentru crearea acestora trebuie luată în calcul o sumă de factori: activitate vulcanică, adâncime de 250 de kilometri, presiune de minimum 600.000 de atmosfere, 2.000 de grade Celsius și… o sută de milioane de ani. Iar odată începută exploatarea, alți zece ani până ce primul diamant vede lumina zilei. Cele mai mari exploatări se află în Botswana (de altfel De Beers exploarează acest zăcământ în parteneriat cu guvernul țării), urmată de Canada, Australia sau Rusia.

Recent, presa internațională anunța faptul că Rusia se pregăteşte să exploreze un zăcământ uriaş de diamante care ar putea alimenta piaţa globală pentru următorii 3.000 de ani, mii de miliarde de carate fiind estimate a fi depozitate sub un crater creat de prăbuşirea unui asteroid în Siberia, în urmă cu 35 de milioane de ani. Cantitatea estimată depăşeşte de peste zece ori volumul tuturor celorlalte zăcăminte descoperite în prezent în lume.

Cu aceste date în minte, am putea fi tentați să ne găsim cu totul alți prieteni. Pentru totdeauna.

 

BINE DE ȘTIUT

În momentul în care te ho­tărăști să cumperi diamante, fie că este vorba despre o investiție majoră sau despre un simplu inel de logodnă, trebuie să urmezi câteva reguli.

• Dacă vrei să investești în diamante, du-te la un dealer de diamante, nu la bijutier!

• Cumpără de la cineva în care ai încredere, nu cumpăra de pe piața neagră!

• Cercetează, înțelege ce cum­peri!

• Alege ceva potrivit bugetului tău!

• Cere certificate și garanții!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii