Ingrediente revoluționare, formule inedite sau tehnologii avansate au stat la baza multora dintre produsele care s-au „viralizat” în timp-record sau au înregistrat vânzări impresionante în ultimii ani, în special în segmentul de îngrijire a pielii, o industrie evaluată la peste 100 de miliarde de dolari americani în 2021.
În plan secund, piața rezervată produselor de îngrijire a părului, estimată la 93,8 miliarde USD anul trecut, a evoluat la fel de rapid, dar „revoluția” pare să fie abia la început în acest segment, o confirmă, printre altele, și cel mai recent raport WGSN Beauty „Forecast 2022: The Future of Hair”, în care compania specializată în astfel de prognoze a analizat cele mai importante tendințe care se conturează în industria de îngrijire a părului în viitorul apropiat.
Faptul că am pomenit despre îngrijirea pielii nu este deloc întâmplător. La baza firelor de păr se află tot piele, care are nevoie de aceeași atenție specială precum fața și corpul, pentru că de scalp depinde în mare măsură sănătatea și, implicit, aspectul părului.
Astfel, nu e deloc de mirare faptul că în formulele de îngrijire a părului se regăsesc, mai nou, probiotice, vitamina C, colagen sau diferite tipuri de acizi (salicilic, hialuronic), ingrediente obișnuite în produsele de skincare.
În paralel, noi tehnologii schimbă total fața îngrijirii, atât în ceea ce privește ritualul de acasă, cât și din perspectivă profesională. Nu în ultimul rând, preocuparea pentru mediu devine o prioritate și în industria dedicată părului, cu noile inițiative de sustenabilitate ale companiilor care domină acest sector.
Ingrediente consacrate, misiuni noi
Despre acidul hialuronic știm că este capabil să rețină de 1.000 ori greutatea sa în apă, iar dacă ne gândim că deshidratarea este sursa majorității problemelor părului (semnalată prin aspectul tern, fire de păr subțiate, rupere ușoară), probabil că putem considera această „externalizare” drept lovitura secolului în materie de îngrijire capilară.
Și colagenul poate face minuni în ceea ce privește combaterea degradării părului, motiv pentru care acesta se regăsește, mai nou, și în banalele produse de îngrijire, nu doar în suplimentele alimentare pentru piele, unghii și păr.
Acidul salicilic, până nu de mult vedetă în produsele pentru curățarea pielii și combaterea acneei, este un alt ingredient recent valorificat în produsele de îngrijire pentru păr; prezența sa în șampoane susține reînnoirea celulară și eliminarea excesului de sebum și a reziduurilor de pe scalp (provenite frecvent chiar din acele produse menite să curețe părul la rădăcină, respectiv șampoanele cu siliconi, sulfați etc., care împiedică scalpul să respire și îngreunează circulația sângelui către foliculi).
Tot în același registru se înscriu și probioticele, care urmăresc atingerea echilibrului între bacteriile bune și cele rele pe scalp, stimulând, totodată, și imunitatea pielii capului, prin reglarea microflorei.
Vitamina C, campioana antioxidanților, se dovedește promițătoare și în îngrijirea părului. Includerea acidului ascorbic în șampoane ar spori, se pare, puterea de curățare a acestora, îmbunătățind, totodată, capacitatea de absorbție a ingredientelor hidratante din măști și balsamuri (practic, abia acum te poți bucura cu adevărat de beneficiile acestora). De asemenea, oxidarea cauzată de radiațiile UV dăunează fibrei capilare, însă antioxidanții pot ajuta părul să se protejeze de daunele provocate de expunerea la soare, dar și alți factori externi precum poluarea.
Tratamente futuriste
Una dintre lecțiile pe care pandemia ni le-a dat a fost aceea că ne putem descurca binișor în lipsa accesului la diferite proceduri de înfrumusețare, iar acest fapt a sunat ca o oportunitate pentru producătorii de soluții și formule de îngrijire. Astfel, tratamente care până nu de mult erau accesibile doar în saloane și centre specializate au ajuns, la propriu, la degetul nostru mic.
Este cazul dispozitivului Magnetic Misting produs de Réduit (denumirea brandului – fr. „redus”, oferă un prim indiciu privind misiunea sa), care încorporează tehnologia de difuzie cu ultrasunete pentru a distribui formulele (sub formă de micro-aburi cu picături de 50 de ori mai mici decât produsele spray tradiționale) din capsulele speciale, astfel încât acestea să poată pătrunde lesne în piele sau în firul de păr.
Iar eficiența conceptului nu se rezumă doar la rezultatele superioare pe care formulele le oferă. Aplicarea eficientă este una dintre „mantrele” brandului, iar această modalitate de utilizare a formulelor previne contaminarea acestora prin atingerea cu degetele, dar și reducerea risipei de produs rămas pe mâini în decursul aplicării.
De asemenea, formula elimină necesitatea multor ingrediente secundare din produse – cum ar fi agenții de îngroșare sau emulgatorii. Se suprimă, totodată, și costurile cu ambalajele produselor (care pot fi destul de mari în cazul produselor de calitate), iar capsulele pot fi trimise înapoi producătorului pentru a fi reciclate complet, printr-un sistem de recompense ce oferă un steampod gratuit în schimbul a patru capsule returnate.
„În plus, deoarece capsulele de 5 ml sunt echivalentul recipientelor de produse de îngrijire a pielii cu capacitate de 50 ml sau al sticlelor de produse tradiționale de îngrijire a părului de 100 ml, sistemul de înfrumusețare Réduit produce de 20 de ori mai puține deșeuri”, arată Paul Peros, CEO-ul Réduit.
Din grijă pentru planetă
O preocupare tot mai accentuată la nivel global, reducerea risipei de apă reprezintă o prioritate și pentru industria părului, începând de la formula produselor și până la tehnici menite să minimizeze consumul de apă, atât acasă, cât și în saloanele de coafură. În paralel, eforturile pentru a reduce poluarea apelor cu recipiente de plastic se materializează în noi formule care elimină complet ambalajele.
O inovație absolută în acest sens o reprezintă inițiativa Nohbo LLC și Genomatica, două companii care s-au asociat pentru a crea o linie naturală de mono-capsule de șampon solubile în apă, ce seamănă izbitor cu capsulele de detergent lichid care se dizolvă în apă cu tot cu învelișul.
Diferența majoră – în afară de formulă – constă însă în faptul că picăturile de șampon sunt confecționate folosind butilen glicol natural, derivat dintr-un proces de fermentare a zahărului, durabil și regenerabil, care permite picăturii de șampon să rămână intactă în interior până când intră în contact cu apa.
Proprietățile fizice unice împiedică formula să se dizolve sau să interacționeze cu stratul exterior higroscopic al filmului produs de Nohbo. Iar formula este fabricată folosind mult mai puțină apă, prin comparație cu produsele clasice.
Ritualul de îngrijire a părului implică un consum ridicat de apă, fie acasă, fie în saloanele de înfrumusețare. Este motivul pentru care L’Oréal, unul dintre cei mai mari actori de pe scena frumuseții, a decis să ia măsuri reale. Concepută pentru a reduce consumul de apă cu aproape 80% la spălarea părului, Water Saver este o tehnologie inovatoare dezvoltată împreună cu start-up-ul elvețian Gjosa, prezentată la Salonul Virtual de Electronică de Consum (CES) din 2021, și a fost deja inițiată în câteva saloane de coafură din SUA, iar în curând va fi disponibilă în Europa.
Tehnologia Water Saver aplică un principiu utilizat la motoarele de rachete pentru a reduce dimensiunea picăturilor și accelerează viteza fluxurilor de apă, ceea ce ar permite, conform producătorilor, să se folosească doar doi litri de apă pe minut, față de o medie de opt litri pe minut pentru cât se estimează că folosește în prezent o persoană atunci când își spală părul acasă.
Iar comparația între îngrijirea de acasă și cea din salon nu e deloc întâmplătoare, deoarece L’Oréal a anunțat și că un dispozitiv de duș pentru uz domestic „va fi lansat la o dată ulterioară”.
Părul alb e reversibil
Dacă până nu de mult erau considerate o cauză pierdută, firele albe au acum leac: o formulă pusă la punct de LaboSuisse pretinde că poate opri și chiar inversa procesul de albire a părului, grație celor 3 molecule ce acţionează la diferite niveluri în sistemul părului (melanocite, melanozomi, celule stem melanocite, reacţii oxidative), combătând cauzele care duc la formarea părului alb și stimulând, în același timp, melanocitele să producă pigmentul natural care colorează părul (procesul numit melanogeneză). Tratamentul sub formă de fiole poate dura între 1 și 4 luni și necesită întreținere.
Păr la imprimantă?
Tehnologia avansată se dovedește salvatoare încă o dată: o echipă de cercetători de la Universitatea Columbia a folosit imprimanta 3D pentru a crea forme de plastic, care apoi au fost folosite pentru a crește foliculi de păr din celule producătoare de keratină, proteina din care este făcut părul. Experimentul a dat roade după trei săptămâni, iar descoperirea reprezintă un teren prolific atât din perspectiva transplantului de păr, cât și în ceea ce privește testarea de formule pentru creșterea părului, practicate în industria farmaceutică.