FacebookTwitterLinkedIn

Valeriu Toma – Head of Property Management, CBRE

Mulți angajați lucrează deja de un an de acasă. Ce feedback primiți din partea companiilor, ce planuri au în continuare?

Într-adevăr, a trecut un an de când am migrat către un mediu de lucru virtual și în care am purtat numeroase discuții atât cu proprietarii de birouri, cât și cu chiriașii clădirilor. Prin echipa de Property Management a CBRE România, administrăm un portofoliu total de aproximativ 850.000 mp de spații comerciale și de retail, iar asta ne oferă o înțelegere completă a fenomenului. Avem chiriași care ocupă peste 10.000 sau chiar 20.000 mp de birouri, precum și chiriași ale căror suprafețe de birouri coboară sub 1.000 mp, în toate zonele din București: Pipera, Floreasca – Barbu Văcărescu, Piața Victoriei, Politehnică sau Timpuri Noi. Discutăm cu companii din toate industriile: servicii financiare, Hi-Tech, outsourcing, energie, consultanță etc și există un lucru pe care toți îl au în comun: preocuparea pentru revenirea la birou, în condiții de siguranță.

Sunt companii care au implementat deja o politică de revenire în ture de câte două săptămâni, companii care preferă variante flexibile, prin care angajații își pot alege câte zile pe săptămână vin la birou și companii ai căror angajați lucrează predominant de acasă. Și cu toate acestea, de la începutul anului 2021, în clădirile administrate de CBRE observăm o rată de utilizare în creștere și avem chiriași care își pregătesc revenirea la birou și ne cer detalii, inclusiv despre opțiunile de luat masa în clădire sau în împrejurimi. Alte companii își renovează spațiile de birouri sau le recompartimentează pentru a crea noi moduri de lucru.

Ce factorii influențează revenirea la birou, cât ține de angajatori și cât de proprietarii de birouri?

Cred că unul din cei mai importanți factori este accelerarea campaniei de vaccinare. Este un semnal pozitiv faptul că România se află pe locul 4 în topul țărilor din Uniunea Europeană privind persoanele vaccinate anti-COVID cu ambele doze. Din punct de vedere al proprietarilor de birouri, toți clienții CBRE au implementat măsuri de siguranță și sănătate în clădirile pe care le administrăm și, mai mult decât atât, dezvoltăm programe de community management la distanță care să vină în sprijinul tuturor părților implicate.

De exemplu, împreună cu companiile din HoReCa și proprietarii de birouri am lansat programe de discount la restaurantele și cafelele din clădirile pe care le administrăm, discounturi de care beneficiază atât angajații care lucrează de la birou, cât și cei de acasă care își comandă mâncare. ”Ce mai mâncăm astăzi?” este o dilemă zilnică și, dincolo de nevoia primară, satisface și o nevoie de conexiune cu colegii sau de relaxare la jumătatea unei zile de lucru.

Pe termen mediu și lung, modul în care administrăm clădirile de birouri în această perioadă, cu atât mai mult acolo unde angajații lucrează de acasă, va face diferența atât în ritmul revenirii la birou, cât și în valoarea clădirilor. Niciun angajat nu vrea să se întoarcă într-un spațiu care arată aproape părăsit, la fel cum niciun investitor nu vrea să cumpere o proprietate care nu a fost întreținută corespunzător.

Sunt lucruri care se schimbă în modul în care clădirile de birouri funcționează?

Clădirea de birouri în sine devine o destinație, unde poți lucra în liniște sau poți colabora cu echipa, poți învăța de la colegii mai seniori și poți crea legături care continuă dincolo de viața de la birou. Avem discuții cu companii care se confruntă cu o rată de retenție în scădere sau care întâmpină dificultăți în integrarea noilor angajați care s-au alăturat echipelor în ultimul an, dar nu și-au întâlnit fizic colegii. Este o nevoie de comunitate mai mare ca niciodată și atât companiile, cât și proprietarii clădirilor de birouri care găzduiesc sediile companiilor, lucrează împreună pentru a facilita colaborarea dintre oamenii lor.

Tehnologia joacă un rol vital și mă refer aici la tehnologia cu beneficii reale pentru utilizatorii clădirilor, cum este aplicația CBRE Host. Să poți intra în clădire fără să atingi nimic, să poți afla instant ce locuri de parcare sunt libere, ce sală de ședințe poți rezerva sau ce oferte au restaurantele de lângă birou, sunt doar câteva exemple de cum tehnologia din clădirile ne poate face viața la birou mai plăcută.