Cautare




, Contributor

Beauty Contributor

Beauty |
|

Neurocosmeticele – viitorul îngrijirii „curate”

Un nou concept prinde contur în industria de frumusețe: produsele neurocosmetice pentru îngrijirea pielii, care promit o experiență mai „profundă” ca niciodată.  
People,,Yoga,And,Healthy,Lifestyle.,Gorgeous,Young,Blonde,Woman,Dressed

 

Ultimii ani au însemnat enorm pentru sectorul cosmetic, din multe puncte de vedere. Reglementările care au determinat limitarea anumitor ingrediente considerate periculoase pentru sănătate și preocuparea consumatorilor pentru un stil de viață mai sănătos au stat la baza formării unui nou curent, a cărui amploare globală atingea cifre impresionante încă dinainte de pandemie (36 de miliarde de dolari în 2019, cu o creștere estimată la 54 de miliarde de dolari până în 2027 conform Future Market Insights, 2019) și care reprezintă, potrivit specialiștilor, unul dintre segmentele cu cea mai rapidă creștere din industria cosmetică.

Și dacă simpla eliminare a parabenilor din formulele unor produse a stat la baza creșterii vânzărilor acestora cu peste 2,3% la nivel mondial (cel mai bun exemplu îl reprezintă reformularea unei creme Kiehl’s, care a adus la vânzări mai mari cu cinci milioane de dolari), adăugarea noțiunii „natural” pe recipient a atras un salt imediat al încasărilor cu peste 12%.

Acesta a fost doar începutul unei ere în care exigențele consumatorilor de produse de igienă și îngrijire s-au rafinat, și nu doar în materie de ingrediente, ci și la nivel de experiență. O nouă etapă a cosmeticii „clean” se desfășoară chiar sub ochii noștri și presupune abordarea îngrijirii pielii din perspectivă neurologică, o nișă ce poartă numele de „neurocosmetică”.

Neuro… ce?
Termenul „neuroștiințe” a apărut prima dată la începutul anului 1970 pentru a defini ansamblul științelor creierului, și era inițial asociat biologiei, însă evoluția științifică și tehnologică rapidă din ultimii ani a dus la o abordare interdisciplinară a domeniului. Cel mai recent exemplu îl constituie legătura între cosmetică și creier, un concept care se bazează în mare pe abordarea NICE (sistem nervos, imun, cutanat și endocrin) și medicina tradițională chineză.

Produsele neurocosmetice reprezintă materializarea acestei noi discipline și sunt definite de prof. Laurent Misery de la Universitatea din Brest ca „produse aplicate pe piele […], care acționează asupra sistemului nervos cutanat sau, în general, au efecte asupra mediatorilor pielii”. Sau, mai simplu spus, „cosmetice emoționale”.

Neuroreceptorii prin care aceste produse cosmetice ar urma să ne influențeze atât de profund se află în straturile superioare ale epidermei și ale dermei și au un impact semnificativ asupra percepției noastre senzoriale. Prin urmare, aceste formule topice bio-active sunt produse cosmetice care-și depășesc atribuțiile, iar rolul acestei extraopțiuni nu este nicidecum un „truc de marketing”, ci un context superior pentru funcționarea substanțelor active din formulele de îngrijire.

Există din ce în ce mai multe articole științifice care confirmă relația strânsă dintre piele și creier, iar această legătură ar putea face produsele cosmetice chiar mai eficiente în atingerea obiectivului lor. Astfel spus, efectele pe care formulele de îngrijire le au în mod normal sunt dublate de impactul pe care acest gen de produse cu ingrediente neurocosmetice îl pot avea asupra stării noastre generale.

Conceptul nu este totuși nou, aceste interacțiuni mediator-receptor între piele și sistemul nervos au condus încă de acum un deceniu la o nouă abordare în ceea ce privește sănătatea pielii și îmbătrânirea. Conform acesteia, pielea este, practic, o extensie a creierului, întrucât cele două sunt interconectate prin nervi și celule care comunică prin intermediul unor semnale. Pe scurt, fibrele nervoase periferice ale pielii pot fi stimulate ori inhibate la nivel fizic, chimic, dar și emoțional.

Conform Cosmetics Design – importantă sursă de știri din industria produselor cosmetice și de îngrijire personală –, ingredientele active din formulele neurocosmetice sunt utilizate cel mai frecvent în grupa produselor antiîmbătrânire. Însă acestea sunt unice din punct de vedere activ, deoarece vizează acele terminații nervoase ale pielii sensibile la frig, căldură, durere, presiune și alți stimuli.

Cu această nouă categorie de cosmetice, producătorii depășesc limitele produselor tradiționale de îngrijire și formulează soluții inteligente pentru reducerea ridurilor, creșterea fermității, scăderea răspunsului inflamator, pe de-o parte, și un efect general „de bine”, calmant, relaxant, necesar de altfel bunului mers al acestor procese, pe de altă parte. Practic, acele beneficii pe care le urmărim după consumul de suplimente alimentare orale și remedii naturiste, tratamente ayurvedice sau meditație ar putea fi obținute în decursul ritualului cosmetic, prin simpla aplicare a anumitor ingrediente pe piele.

Substanțe perfect „legale“
Cele mai nepretențioase ingrediente regăsite în produsele neurocosmetice vizează „senzorii” de căldură și răcoare ai pielii: Vanillyl Butyl Ether este un ingredient stabil și sigur, cu o aromă plăcută de vanilie, care produce rapid un efect ușor de încălzire de lungă durată la aplicarea pe piele, inducând vasodilatația, accelerând microcirculația și stimulând metabolismul subcutanat al grăsimilor; mentolul, în schimb, produce o senzație de răcorire, ce poate dura până la o oră după aplicare, având efect calmant și revigorant. Însă, de cele mai multe ori, aceste ingrediente sunt asociate cu alți compuși capabili să acționeze asupra sistemului nervos cutanat, mult mai „prețioși”.

Un astfel de ingredient, brevetat de brandul elvețian Givaudan sub denumirea de „Neurophroline”, este obținut din planta Tephrosia Purpurea (plantă sălbatică din India) și deține capacități biologice unice, putând inhiba eliberarea de cortizol de către celulele pielii cu 70% în două ore și activa eliberarea unei neuropeptide calmante naturale ce pare să acționeze asupra dispoziției, îmbunătățind vizibil tonusul pielii în decursul a doar două săptămâni de utilizare.

„Vitex Agnus Castus”, cunoscută și ca Piperul Călugărului și regăsită frecvent sub formă de supliment alimentar recomandat pentru a reduce disconfortul provocat de sindromul premenstrual, a fost recent adăugată în formulele cosmetice datorită multipotențialului său antiinflamator, antibacterian și antioxidant, fiind considerat un aliat de nădejde în tratarea acneei hormonale.

Un alt ingredient capabil să întârzie îmbătrânirea pielii (inclusiv cea cauzată de stresul termic) este obținut pe baza extractului de trufă nordică „Albatrellus Ovinus” și utilizat în complexul Defensil-Soft al brandului Rahn Cosmetics, care vorbește despre „efecte calmante și antiîmbătrânire de tip zen”, datorită blocării receptorilor de serotonină, după cum se indică în prospectul produsului.

„Tremella Fuciformis” sau Ciuperca Zăpezii este o altă ciupercă folosită în medicina tradițională chineză pentru proprietățile sale hidratante și este adesea comparată cu acidul hialuronic datorită potențialului său de hidratare (mai mult decât atât, particulele acesteia sunt mai mici în comparație cu AH, ceea ce face ca penetrarea pielii să fie mai ușoară). Recent, aceasta a fost introdusă în rândul ingredientelor eligibile pentru neurocosmetice grație funcției sale adaptogene (capacitatea de a atenua, regla și normaliza răspunsul fiziologic al organismului – și pielii – la stres), știut fiind faptul că stresul joacă un rol semnificativ în sănătatea pielii – favorizează inflamația, îmbătrânirea prematură și dezechilibrele hormonale.

Dar cea mai „nouă” componentă neurocosmetică o constituie chitina, descoperită în anii `80 și vândută frecvent sub formă de supliment alimentar pentru slăbire. Nanofibrele de chitină sunt obținute din carapacea de homar, crab sau crevete și reprezintă la ora actuală un ingredient natural și extrem de promițător: pentru neurocosmetice „avansate”.  menține echilibrul de hidratare, îmbunătățește permeabilitatea celorlalte ingrediente aplicate pe piele, grăbește regenerarea celulară și stimulează producția de colagen. Un studiu amplu arată că, în combinație cu acidul hialuronic, nanofibrele de chitină ar putea acționa ca modulator al răspunsului imunologic excesiv la inflamații.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii