Cautare




, Contributor

Sandra Gătejeanu Gheorghe este lectorul școlii Ecolage și directorul de protocol al Casei Regale a României din anul 2008.

Lifestyle |
|

Neticheta sau eticheta pentru rețelele sociale

Apariţia și dezvoltarea reţelelor sociale le-au permis milioanelor de oameni să comunice unii cu alţii mult mai rapid decât înainte. Cu toate acestea, uneori, politeţea și claritatea mesajelor se pierde.  Încet-încet, specialiștii au început să se preocupe și de regulile de etichetă ce trebuie respectate atunci când comunicăm on-line.
Sandra New

Noul domeniu de preocupare a fost numit ,,netiquette” = neticheta. Conceptul vine de la eticheta pentru internet și în realitate acoperă un domeniu mai vast, putând viza reţelele sociale, forumurile, blogurile și chiar corespondenţa pe e-mail. Aceasta este dovada că eticheta este fluidă, că se adaptează realităţilor sociale, economice sau culturale și că poate fi considerată un barometru al epocii în care trăim.

Universul on-line presupune, la rândul său, comunicarea: oamenii se întâlnesc unii cu alţii, își pot transmite glume, secrete, pot discuta sau pot avea dezbateri. Dar doar pentru că, aparent, interfaţa este un aparat, acest lucru nu înseamnă că bunele maniere trebuie uitate. Ca regulă generală pentru netichetă, nu spuneţi nicodată în on-line ceva ce nu aţi spune faţă în faţă. Internetul a fost creat pentru a facilita comunicarea nu, pentru a genera conflicte. Nu folosiţi internetul ca un adăpost pentru a masca personalitatea sau sentimentele adevărate.

Comunicarea on-line are propriile provocări, asta pentru că limbajul nonverbal și expresia facială nu pot fi interpretate în cyberspace.

De fiecare dată când postaţi mesaje sau materiale on-line, încercaţi să respectaţi următoarele sugestii:

Evitaţi să cauzaţi frică, teamă sau haos prin mesajele postate de dumneavoastră. Un text greșit formulat, care transmite un mesaj eronat, poate cauza panică.

Nu vă supraîncărcaţi pagina de Facebook cu statusuri lipsite de importanţă. Încercaţi ca prin postările dumneavoastră să îi ,,luminaţi” pe ceilalţi și nu le folosiţi doar pentru un exerciţiu de vanitate.

Nu scrieţi pe reţelele de socializare atunci când sunteţi sub influenţa băuturilor alcoolice.

Evitaţi să vă spălaţi rufele murdare în public și păstraţi certurile în afara mediului on-line.

Aveţi grijă ca profilul personal, utilizat pentru toate tipurile de social media, să reflecte personalitatea dumneavoastră în modul în care doriţi.

Respectaţi normele de scriere și de ortografiere. Faptul că scrieţi doar 140 de caractere nu este un argument pentru a fi neglijenţi.

Fiţi selectivi atunci când acceptaţi invitaţii în reţelele de business – de exemplu LinkedIn. Acest site este reţeaua dumneavoastră profesională  și cuprinde o listă de persoane pe care le consideraţi a fi contacte importante.

Încercaţi ca, din când în când, să folosiţi și alte forme de comunicare. Ridicaţi telefonul, întâlniţi-vă prietenii faţă în faţă sau chiar scrieţi o scrisoare.

Nu trebuie să vă împrieteniţi cu persoane pe care nu le cunoașteţi. Site-urile de socializare nu reprezintă o competiţie pentru a vedea câţi prieteni puteţi aduna. Gândiţi-vă de două ori înainte să acceptaţi cererea unei persoane și înainte să ștergeţi un prieten din listă.

Gândiţi-vă de două ori înainte să postaţi poze cu dumneavoastră sau cu alte persoane. Luaţi în considerare și sentimentele prietenilor.

Zilele de naștere, de căsătorie sau aniversările sunt sărbători importante și nu evenimente virtuale. Trimiteţi întotdeauna felicitări sau sunaţi-vă prietenii atunci când vreţi să transmiteţi vești importante.

Alegeţi cu grijă poza de profil. Dacă nu v-ar plăcea să o vedeţi într-un ziar local, nu o puneţi nici pe site-urile sociale.

În concluzie, încercaţi să vă bucuraţi de beneficiile reţelelor de socializare, dar aveţi grijă să nu deveniţi o persoană plictisitoare, lăudăroasă sau un hărţuitor în mediul on-line!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii