Ai venit la Reuge în 2006 din domeniul orologier. Cât de asemănătoare sunt aceste industrii?
Provocările sunt într-adevăr similare. Atât industria orologieră de lux, cât și Reuge se concentrează pe furnizarea de servicii la nivel superlativ către clienții foarte pretențioși din întreaga lume. Totuși, noi suntem o companie foarte mică, așadar, avem avantajul de a putea menține o relație mult mai apropiată cu clienții, încercând să înțelegem cât mai bine cerințele ce țin de cadrul lor cultural. Până la urmă, o cutie muzicală sau un automaton sunt adesea cadouri și, fiind dăruite din inimă, ele trebuie să se bucure de o apreciere pe măsură. Noi trebuie să cunoaștem bine ambele părți și semnificația evenimentului în sine pentru a obține efectul scontat.
Cu câțiva ani în urmă ai primit Premiul pentru Leadership, acordat de European University Business School. Care sunt regulile de aur pe care le-ai urmat mereu în carieră?
Dintotdeauna am prețuit tradiția, rămânând totuși mereu deschis schimbării și ideilor noi, lucru necesar pentru ca Reuge să rămână lider în domeniul soluțiilor personalizate. Liderii, nu imitatorii sunt cei care se bucură de respect și de apreciere. Iar asta se aplică atât produselor, cât și oamenilor.
Cât de mult s-a schimbat compania de când ești CEO?
Nu eu sunt cel care ar trebui să facă această evaluare. Sper că Reuge este un brand extrem de apreciat, respectat pentru dinamica lui, pentru gradul de inovație pus la dispoziția liderilor din lumea afacerilor și din cea politică, fie că este vorba despre cei care ne vizitează în Sainte-Croix, mica așezare elvețiană unde avem sediul, sau care trec pragul magazinelor de lux din întreaga lume ori care se reunesc în cadrul unor evenimente extrem de importante, precum Forumul Economic Mondial de la Davos.
Ai observat vreo schimbare majoră în dinamica cererilor în perioada de când ești la Reuge, mai ales după criza financiară din 2007-2008?
Ca manufacturieri, noi trebuie să furnizăm formare profesională și asistență extensivă celor din retail.
Pe de altă parte, a trebuit să ne organizăm pentru a le oferi sprijin direct de la centru clienților noștri VIP. Tot mai mulți dintre aceștia caută cadouri unice, personalizate. Asta a devenit specialitatea noastră, zona noastră de expertiză.
Cum te raportezi la „competiția” din zona chineză, mă refer la acele branduri care propun produse ieftine? Te confrunți cu provocări similare celor întâmpinate de manufacturierii elvețieni de ceasuri de lux?
Companiile chineze au avantaje derivate din costul mâinii de lucru. Atuul nostru constă în personalizarea produselor. Avem o producție restrânsă, piese de cel mai înalt nivel calitativ. Pentru noi, a ști să asculți, a oferi sugestii și a înțelege ce ni se cere reprezintă cheia succesului. Clienții ne caută pentru unicitate, nicidecum pentru produse de masă.
Care sunt piesele de rezistență din colecția actuală?
Produsele din gama noastră au prețuri ce pornesc de la 250 de euro și care ajung până la 1,3 milioane (Frères Rochat – brand deținut de Reuge, n.a.). Modele precum Music Machines sau Turtle se bucură de un mare interes public și din partea presei (plus că se vând destul de rapid de fiecare dată), în vreme ce produse standard ca Arche, Auberson etc. rămân bestselleruri permanente. În privința melodiilor, acestea variază de la bucăți aparținând compozitorilor clasici la piese moderne.
Brandul Reuge este dedicat creării de concepte inovatoare – ai menționat deja faimoasele Music Machines, proiecte dezvoltate în parteneriat cu MB & F. Ce le spui totuși acelora care se gândesc la cutiile muzicale mai degrabă ca la niște cadouri de modă veche?
Și telefonul este un obiect cu vechime, dar diferența dintre primele modele și cele de azi este foarte mare. O cutie muzicală îți creează o emoție extraordinară, iar aceasta te face să o asociezi imediat momentelor fericite. E menirea noastră să servim deopotrivă valorile clasice și pe cele de azi. Nu realizăm piese pentru noi, ci pentru client.
Tocmai aceste valori au atras clienți celebri de-a lungul istoriei de peste un secol și jumătate a brandului. Ne poți da câteva repere în acest sens?
Suntem foarte discreți în această privință, asta datorită încrederii de care ne bucurăm din partea liderilor din zona de business și din cea politică. Dar voi preciza că printre acești clienți s-au numărat prințesa Japoniei, preşedintele şi prima-doamnă a Chinei, foști președinți ai Statelor Unite, Mexicului, Tunisiei, fostul rege al Spaniei, monarhi din Arabia Saudită, Oman, Qatar, Sanctitatea Sa Papa, dar și Dalai Lama – iar acestora li se adaugă mulți, mulți alții.
Principalul atu al companiei este imensa experiență câștigată pe partea tehnică și artistică. Câți specialiști lucrează pentru a da viață acestor minunate creații?
Da, experiența tehnică este foarte importantă; lucrăm cu 25 de artizani extrem de specializați. Inovația și capacitatea noastră privitoare la respectarea și înțelegerea criteriilor culturale pentru a veni cu propunerile potrivite, inovatoare, reprezintă și ele valori foarte importante pentru noi.
Acești artizani aplică o foarte amplă gamă de tehnici decorative. Care este cea mai dificilă dintre toate?
Tehnica incrustării în lemn necesită un grad foarte înalt de rafinare. Totuși, fidelitatea redării bucăților muzicale este crucială, iar noi avem o bază de informație unică în lume. Imaginează-ți
că o astfel de bucată de trei-patru minute trebuie să fie rescrisă pentru un interval de 35 de secunde, rămânând ușor de recunoscut. Și, de asemenea, că până la 144 de note muzicale trebuie gândite pentru toate cele 5.000 de proeminenţe de pe cilindru.
Cât de des sunt solicitate piesele personalizate?
Factorul personalizare este un element-cheie pentru reafirmarea credibilității și menținerea imaginii unei companii ca a noastră. Aproape în fiecare zi primim cereri, de la oameni și companii, de personalizare a pieselor sau de furnizare de soluții pe comandă. Noi am evoluat de la statutul de producători de mecanisme muzicale la acela de arhitecți care oferă soluții complete. Nu doar îi ajutăm pe clienți să-și împlinească visul, ci îi ajutăm să viseze.
Care este bucata ta muzicală favorită dintre toate cele disponibile pentru cutiile muzicale Reuge?
Îmi plac armoniile bogate din Die Moldau (Vltava, de Bedřich Smetana – n.a.); iar piese precum Imagine, a lui John Lennon, sau Memory, din muzicalul Cats, sunt extrem de emoționante.
Care este automatonul care îți place cel mai mult?
Modelul Escalado, cu cursa de cai, este o adevărată minunăție. Trebuie neapărat să-l vezi!