FacebookTwitterLinkedIn

Ultimele luni marcate de criza sanitară au adus schimbări profunde pe piața forței de muncă, în special legate de programul angajaților. Dacă programul de muncă hibrid părea doar o tendință, acum este menit să rămână. “Modelul hibrid va rămâne pe termen lung. În ce formulă, rămâne de văzut, pentru că nu există rețete ale trecutului”, declară Andreea Voinea, Director Executiv Resurse Umane BCR, Erste Group. Anca Bancu, Director HR Vodafone România întărește ideea, cu mențiunea că organizațiile trebuie să fie atente la cum cuantifică această schimbare. “Ce va face diferența va fi, de fapt, ceea ce faci în cadrul acestui model de lucru”, declară ea. 

Nevoile angajaților se schimbă, concomitent cu cele ale organizațiilor. Printre motivele principale pentru care angajații au părăsit un loc de muncă în ultimul an au fost prioritizarea echilibrului dintre muncă și viață personală, relația cu managerul sau echipa, dar și cât de apreciați erau de conducere. Pe de cealaltă parte, companiile trebuie acum să proiecteze un program de muncă hibrid, să aloce dinamic resursele și să gestioneze schimbările. “Din punct de vedere organizațional, te uiți la organizația ta și la angajații pe care îi ai, înțelegi care e direcția ta și a pieței și ești proactiv și deștept în a te gândi cum îți transformi skill-urile. (…) Capacitatea organizațiilor de a-și aloca dinamic resursele în funcție de niște nevoi pe care le au pe o perioadă de timp, fără să dea peste cap ecosistemul, este foarte importantă”, mai spune Anca Bancu.

Pandemia a adus, automat, mai multe tendințe în piața forței de muncă care, potrivit Andreei Voinea, vor influența industria în următorii doi, 5, și poate chiar 10 ani. Prima schimbare adusă de pandemie este impactul digitalizării în structura locului de muncă, însă nu numai intern, ci și în relația cu clienții. “Cred că este esențial în acest context ca tehnologia și folosirea datelor să ne sprijine să înțelegem mai bine nevoile clienților și să îmbunătățim relația cu ei”. De asemenea, este de la sine înțeles că tehnologia a schimbat perspective și paradigme într-un sens pozitiv, însă a venit și cu provocări. “Crește importanța joburilor pentru digitalizare sau pentru data science. Ușor, joburile care vor fi înlocuite de automatizare o să dispară și o să investim în joburile cu valoare adăugată mai mare. E important în perioada aceasta să investim în resursa umană, pentru a putea face această trecere de la un singur skill, la multi-skilling”, a adăugat Andreea Voinea. Pe lângă globalizarea forței de muncă – o altă tendință pe care directorul HR a observat-o, piața întâmpină și un trend de creștere a importanței joburilor on-demand sau a muncii pe proiecte punctuale. “Tinerele generații nu mai au nevoie de stabilitate pe termen lung. Preferă să livreze în perioadă determinată, pe proiecte pe care le consideră interesante. (…) Principala provocare este nevoia de conectare puternică la valorile și misiunea companiei, dincolo de proiectul punctual”. Completând ideile Andreei Voinea, Directorul HR din cadrul Vodafone România atrage atenția asupra unei alte schimbări, respectiv lupta pentru talente, tendință ce a schimbat modul de atragere și reținere a angajaților. “Cred că strategiile organizațiilor de atragere și de reținere ar trebui să fie un focus, nu numai pe o perioadă de timp, ci să se adapteze permanent la ce se întâmplă în piață”. Adaptabilitatea este un cuvânt cheie în contextul pandemic, iar piața forței de muncă la nivel local are din ce în ce mai multă nevoie de acest skill. “Nevoile organizațiilor se schimbă foarte rapid și poate ceea ce era căutat acum doi ani de zile – în alți doi nici nu mai este disponibil pe piață. Apare partea de meaningful work și într-adevăr munca hibrid o să ducă la oportunități dincolo de geografie”, conchide Anca Bancu.