Cautare




, Contributor

Design |
|

Montegrappa. Faima, banii & adrenalina

În lumea colecționarilor de instrumente de scris, Montegrappa este unul dintre brandurile-reper. An de an, Casa italiană își reînnoiește colecțiile și lansează ediții limitate a căror diversitate rămâne neegalată de concurență. În 2021, Montegrappa ne invită să parcurgem împreună circuitele Formulei 1 și pe cel al jocului Monopoly și să pornim într-o odisee spațială, în căutarea faimoaselor personaje ale lui David Bowie: Ziggy Stardust, Major Tom și strania apariție feminină din Blackstar.  
fb471cb_f1rossa016401ok

Am văzut fabuloase colecții de artă, de ceasuri sau de bijuterii aflate în posesia unor iubitori de rarități care au ochi doar pentru Pop Art, moderniști sau realiștii secolului al XIX-lea, care investesc exclusiv în ceasuri Art Decó sau în anumite modele orologere Cartier ori în bijuterii cu pietre foarte rare, precum tanzanitul și diamantele roz, în piese produse de atelierele unor Case italiene ca Buccellati, Crivelli sau Picchiotti, ori, dimpotrivă, create de redutabila concurență franceză a celor de la Boucheron ori Chaumet.

Am intrat în biblioteci spectaculoase, constituite din ediții princeps și bibliofile. Mi-aș dori să intervievez posesori de rarități filatelice, colecționari de automobile, de covoare din Ișfahan, artă africană și numismatică pentru că știu că în spatele acestor comori se află adesea biografii la fel de bogate.

Caligrafii și ediții limitate
E interesant să vezi cum obiectul de colecție își capătă adevărata valoare de-abia când se leapădă de utilitate; încerci atunci să înțelegi logica după care funcționează mintea colecționarului, care sunt criteriile după care investește timp și bani în achiziționarea lui, în vreme ce alte piese – care profanilor le pot părea mai tentante – îl lasă rece.

Cine mai are nevoie azi de ceasuri mecanice de mână? Așa inutile cum sunt, multe dintre noile modele ale Caselor de tradiție promit să devină piesele de rezistență ale colecțiilor de mâine. Cumpărătorii nu lipsesc, iar sumele cheltuite sunt uneori extravagante.

Și statutul de instrumente utile al stilourilor se află în declin. Mediul digital și-a arogat partea leului atunci când vine vorba despre producerea și transmiterea textului scris. Studenții își scriu proiectele de seminar pe laptop, poeții își încredințează metaforele tot tastaturii. Când vine vorba despre contracte, semnătura pare mai sigură în forma ei electronică.

Și totuși, la fel ca în cazul orologeriei, dar la o scară mai mică proporțional, afacerile manufacturierilor de instrumente luxoase de scris nu par deloc afectate de revoluția digitală. Ba, dimpotrivă, hrănită de nevoia de concret, de plăcerea tactilă și de bucuria de a descoperi piese rare, pasiunea colecționarului face ca nume precum Ferrari da Varese, Montblanc, Namiki, Caran d’Ache, Aurora, Tibaldi să reziste și să-și îmbogățească oferta an de an cu modele spectaculoase. Într-un interviu, David Oscarson, unul dintre cei mai apreciați artizani din domeniu, îmi spunea că un client interesat să-și cumpere primul stilou de lux a studiat deja domeniul și posedă și alte obiecte de colecţie, apreciind mărcile globale care totuși să nu fie știute chiar de toată lumea.

În lumea acestor producători există însă cel puțin un nume care, deși își păstrează intactă aura exclusivității, este cunoscut de toți: Montegrappa. Asociată adesea cu celebrități ca Naomi Campbell, Zinedine Zidane şi Antonio Banderas și cu membri ai familiei regale spaniole, thailandeze ori iordaniene, marca Montegrappa se bucură de o faimă care a depășit de mult cercul colecționarilor. „Manifattura pennini d’oro e penne stilografiche” din Bassano constituie azi unul dintre reperele cele mai sigure ale luxului pe stil italian.

Întotdeauna, povestea…
Se înțelege că edițiile Montegrappa dedicate creațiilor lui Dante, Tolkien sau J.K. Rowling spun o poveste. Însă această vocație narativă se poate citi și în cazul modelelor născute din obsesiile zilei de azi (și nu numai): faima, banii, riscul.

În 2021, la cinci ani de la lansarea albumului Blackstar și, totodată, de la dispariția lui David Bowie, Montegrappa a lansat un set stilou-roller ball (1995, respectiv 1.495 de euro) dedicat faimosului cântăreț englez. Manufacturată în 801 exemplare, ediția David Bowie face parte din seria Icon, care i-a omagiat în trecut și pe Elvis Presley, Muhammad Ali și Sophia Loren.

Cu Monopoly Players’ Collection pășim în lumea afacerilor (imaginare, dar nu mai puțin pasionante!) și a unuia dintre cele mai populare jocuri. Piesele nu fac parte dintr-o ediție limitată și, prin urmare, prețurile lor sunt mai mici, variind între 350 și 370 de euro. Sunt însă amuzante, frumos realizate, având un aspect vintage, așa cum se și cuvine atunci când faci referire la numele unui joc ce se desfășoară pe tabla clasică întinsă între participanți, și nu pe ecranul computerului.

Cea de a treia ediție cu care ne îmbie Montegrappa pune la un loc faima și banii și mai adaugă un ingredient, anume viteza, pentru a produce nivelul cel mai înalt de adrenalină. Este un model dedicat Formulei 1. Corpul stiloului F1 Speed este realizat din fibră de carbon și alamă, penița fiind manufacturată din aur placat cu ruteniu. Designul contemporan, cu detalii excepțional executate, îl transformă pe F1 Speed în cadoul perfect pentru bărbatul pasionat de competitivitatea și drama furnizate de spectacolul de pe circuitele de la Monza, Suzuka sau Silverstone.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii