FacebookTwitterLinkedIn

Astfel, Mircea Varga, expert financiar a prezentat în cadrul emisiunii schimbările pe care pandemia le-a adus asupra accesului la finanțare al antreprenorilor și, complementar, asupra profilului de lider.  “Liderii adevărați sunt cei care nu se sperie, care sunt în linia întâi și care fac ca cei din spatele lor să aibă un confort și o liniște, să știe că de fiecare dată se găsesc soluții și se merge înainte“.

Expertul financiar consideră că liderii își pot dezvolta anumite reflexe de business, prin exercițiu, iar această criză a fost oportunitatea perfectă pentru ei să învețe cum să reacționeze în fața provocărilor. “Fiecare criză vine cu un șoc și bineînțeles acest șoc trebuie să vină cu o resetare“, adaugă el.

De asemenea, invitatul emisiunii Forbes România a pus accentul în discuțiile sale și pe una dintre calitățile esențiale ale unui lider: adaptabilitatea. A merge pe un model cu care am mers înainte, e greșit“, a explicat aceasta, căci business-ul este într-o continuă schimbare, iar într-un context incert, este foarte important să te adaptezi și să ai curajul să ieși din zona de confort.

La rândul său, Andrei Pitiş, Investitor şi Fondator Simple Capital a punctat că în ceea ce privește subiectul investițiilor, acesta vizează în special „founderii care fac”, recunoscând că nu investește niciodată în oamenii care doar au idei, dar nu le-au dezvoltat.

„Când investesc într-o companie, investesc în general în founder și de obicei într-unul care face, nu investesc deloc în oamenii care au idei – îi iubesc, îmi place să ies cu ei la cafea, sunt senzaționali, însă nu aș investi niciodată în ei pentru că sunt genul de persoane care se defocusează rapid, demarează un proiect și la fel de rapid începe un altul. Investesc în general în oameni care au început să-și dezvolte ideea de la care s-a pornit în urmă cu un an, doi, pentru că îmi demonstrează că au depistat o problemă care are nevoie de o soluție”.

Andrei Pitiș a caracterizat perioada lockdown-ului ca pe un bun moment de reflecție asupra vieții sale profesionale.

„Pentru mine, această perioadă a reprezentat unul dintre cele mai bune momente de reflecție. În acest timp, am decis să renunț la rolul de angajat pentru cel de antreprenor. Iar cea mai mare realizare a mea în această perioadă, este aceea că mi-am dat seama ce vreau să construiesc din postura de antreprenor. Din această perspectivă, repet, a fost o perioadă bună pentru a reflecta; am avut timp să mă gândesc cum și ce vreau cu exactitate”.

Dan Mihăescu, Founder and Managing Director GapMinder este de părere că, în acest moment, tehnologia influențează modul în care arată o echipă și liderii acelei echipe: “noi avem o viziune puțin mai concentrată pe partea de Hi-Tech. Și în Hi-Tech lucrurile merg bine. Dar Hi-tech ul nu este izolat, el este foarte conectat cu restul economiei și perioada asta a fost foarte intensă, pentru că a trebuit în paralel să avem o viteză de reacție foarte mare, și pe de altă parte, să încercăm să înțelegem ce se întâmplă“, mărturisește Dan Mihăescu, despre perioada de izolare.

Referitor la lecțiile pe care fondatorul GapMinder le-a sustras din această criză, Dan Mihăescu a declarat: “ce am învățat este că ceea ce numim comportamentul companiilor și al consumatorilor, s-a schimbat foarte puternic. Oamenii au trebuit să se concentreze pe lucrurile esențiale și tot ce era <nice to have> a fost amânat sau a fost chiar eliminate”. Drept urmare, oamenii au fost forțați de împrejurări să folosească tehnologia, iar companiile au fost îngrădite de nevoia de digitalizare: “La un moment dat s-au dezghețat efectiv proiectele de digitalizare a companiilor, și chiar s-au accelerat“, a specificat acesta.

De cealaltă parte, Mihaela Mitroi, EY CESA South Cluster Tax & Law Leader | EY România & Moldova Tax Partner a încurajat, în cadrul emisiunii reINVENTAREA României, orice companie să se documenteze privind schemele de ajutor disponibile și să acceseze acele fonduri.

„Spre deosebire de anul 2008 când pe piață nu prea exista cash, în acest moment el există, trebuie doar accesat, însă accesat într-un mod inteligent. Referitor la ajutoarele de stat, vă spuneam că toate statele lumii acordă astfel de beneficii pentru că este mai mult decât normal –  dacă nu susții acum economia, nu o să mai ai economie. Deci, este necesar ca orice firmă, oricât de mare sau mică ar fi ea, să fie susținută și sprijinită. Ca atare, există acum o serie de soluții și de aceea eu încurajez orice companie să se documenteze cu privire la schemele de ajutor disponibile la momentul actual și să încerce să acceseze acele fonduri pentru că multe dintre sume nu se restituie, în plus, ele te pot ajuta în prezent.”

Mihaela Mitroi a enumerat ca scheme benefice cea referitoare la investițiile peste un milion de euro, dar și cea cu privire la finanțarea pentru crearea unor noi locuri de muncă.

„Cele mai cunoscute scheme care se aplică pentru toată lumea sunt cele referitoare la investițiile peste un milion de euro. Ai putea spune că peste un milion de euro pare mult, dar nu e chiar așa, pentru că sunt companii care sunt interesate de astfel de investiții și, la o asemenea sumă investită poți să primești până la 50% ajutor de stat, ceea ce înseamnă 500.000 free, fără să-i mai dai înapoi. Sigur, restul de finanțare încerci să o găsești din alte surse, precum cele proprii, prin instituții bancare etc. Dar aceasta este o schemă bună și a devenit flexibilă, în acest moment deja se pot accesa banii mult mai rapid decât înainte”.

Un alt tip de schemă de finanțare foarte populară este cea destinată creării unor noi locuri de muncă și se aplică, în special în domeniul tehnologiei și informației, susține Mihaela Mitroi.  Potrivit acesteia, se finanțează doi ani de salariu pentru fiecare loc de muncă creat.

În final, Şerban Roman, Vice-President Enterprise Investors a concluzionat faptul că, „în criză se validează liderii pentru că, pe vremuri bune, oricine poate să încerce sau să pară lider”.

Întrebat care sunt criteriile după care un fond de investiții analizează succesul unei afaceri și ce se schimbă ulterior, după încheierea parteneriatului? Şerban Roman, Vice-President Enterprise Investors a răspuns comparând situația României cu cea a Poloniei.

„Noi investim minim 20 milioane de euro și mergem până la 75 milioande de euro”, a punctat Şerban Roman adăugând faptul că, în România, Enterprise Investors a investit aproximativ 200 milioane de euro în diverse domenii precum retail, telecom, IT, materiale de construcții, etc. Însă, criteriile de selecție ale companiilor pot fi mult mai rigide în funcție de portofoliul care, de obicei, este unul destul de diversificat: “ne uităm după creștere și investim doar dacă, în urma analizei, simțim că este un potențial să se dubleze, să se tripleze, ideal în 5 ani, în medie.”

Potrivit acestuia lui Șerban Roman, Enterprise Investors încearcă să folosească experiența din cele 150 de companii în care a investit, în vederea unei bune decizii.

“Chiar dacă observăm că trendul este bun și industria este bună, ne uităm și la cine execută. Trebuie să existe capacitate și dorință și să fim siguri că echipa de management sau fondatorul este pregătit, vrea să dea un boost companiei, și să intre într-un program de creștere accelerată. La fel de mult ca și compania, contează echipa de management“, adaugă Vicepreședintele Enterprise Investors, subliniind importanța reputației antreprenorului.

Puteți accesa aici emisiunea “Reinventarea României”, ediția dedicată finanțării pentru antreprenori.