„Eliminăm încă o tură de excese ale statului împotriva antreprenorilor. Am pus în transparență un proiect pentru debirocratizarea comerțului. Proiectul desființează mai multe bariere inutile și rente de băieți deștepți. Ce facem concret? Câteva exemple. Eliminăm obligația de a face un curs inutil de vânzător pentru oamenii care vor să facă vânzare. Acum, dacă cineva vrea să vânda ceva, trebuie să ia o ștampilă cum că a făcut un curs inutil. Evident, cursul nu poate fi făcut oriunde, ci numai la niște firme special ‘acreditate’ de stat. Care, după cum ați intuit, ne taxează pentru asta. M-am uitat de curiozitate, prețurile variază între 500 și 700 de lei”, a scris ministrul Claudiu Năsui pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, noul model de business va duce la iefinirea produselor.
„Vă întrebați de ce nu scad prețurile produselor? Sau nu scad sub anumite praguri? Pentru că prin legea actuală acest lucru este amendat și descurajat printr-o birocrație infernală. Aberant, nu? Eliminăm și birocrația de care era nevoie la soldarea sau lichidarea stocurilor. Dacă o firma voia să-și lichideze marfa, trebuia să parcurgă o birocrație întreagă, inclusiv să facă o notificare la primărie. Eliminăm și interdicția de a face mai mult de două soldări pe an. După acest proiect, totul se va face ușor”, a precizat Nasui.
O altă absurditate a statului român este că, deși zice că vrea să încurajeze inovația și concurența, blochează modele noi de afaceri prezente în toată Europa, a continuat el.
„Cum? Prin supra-reglementare și sancțiuni. Așa cum au apărut serviciile de tip Uber și livrările la domiciliu, așa trebuie să fim deschiși la mai multe inovații. De exemplu, în Europa s-a extins recent modelul de afaceri ‘from-farm-to-fork’, adică direct de la fermă la furculiță, fără intermediari. Cum funcționează? Fermierii se adună pe rețele de socializare împreună cu clienții lor și spun ce produse au pe stoc. Clienții încep să plaseze comenzi. Și, ca să evite costurile recurente de transport, se întâlnesc o dată pe săptămână timp de o oră să își livreze produsele comandate. Practic, oamenii cumpără direct de la fermier. Mai toate conceptele și politicile pe care le susține Uniunea Europeană de lanț scurt, bio, eco, green sunt acoperite de acest model de afaceri”, a precizat Nasui.
Toate produsele sunt verificate de ANSVSA și toate entitățile sunt înregistrate la ANAF, completează Năsui.
„Dar ce să vezi, protecția consumatorului de la noi zice că e ilegal modelul de business practicat în restul Europei. Adică taman statul care pretinde că vrea să ne apere, ne ia dreptul de a avea opțiuni. Deci, de fapt, nu ne apară deloc. Ne impiedică să alegem dintr-o gamă mai largă de servicii și ne trimite la vechile lanțuri de magazine. Nu avem nimic contra lor, dar românii au dreptul să aibă cât mai multe opțiuni. Din toate aceste motive, am clarificat lucrurile în acest proiect de lege, astfel încât să fie clar pentru toți că modelul este legal și nu trebuie sub niciun pretext blocat”, a mai scris ministrul Economiei.
Conform notei de fundamentare a proiectului de OUG, în ultimii ani la nivelul Europei s-a dezvoltat un model inovativ, numit REKO, de desfacere și vânzare a produselor direct de la producătorul local la consumator prin intermediul unor platforme electronice online, rețele sociale, aplicații etc.
Modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii/etc care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării. Astfel, acordul de voință al contractului de vânzare se încheie la distanță, online, urmând ca livrarea și plata să aibă loc ulterior, asemeni altor sisteme de comercializare cu livrare cunoscute deja economiei românești.
Ulterior, producătorii și cumpărătorii se întâlnesc la un anumit loc și timp prestabilit pentru livrarea/plata produselor, pe o perioadă de timp scurtă care permite tuturor părților, în funcție de numărul de vânzători/cumpărători și de comenzi, să efectueze operațiunile de predare-primire și/sau plata după caz.
Relațiile de comerț au loc între fiecare producător și fiecare consumator în parte, în mod direct, independent (fără intermediari) și în avans, la distanță, prin intermediul mijloacelor electronice.