Cautare




, Contributor

Forbes Kids |
|

Mindset. Mesajele succesului

Mindset, în traducere liberă, cadru mental/mentalitate, dă tonul unei activități și, conform cercetărilor, are un cuvânt important de spus în atingerea reușitelor stelare. Să ne amintim de spusele lui Brâncuși: „Lucrurile nu sunt greu de făcut. Greu e să te pui în starea de a le face.” de Ioana Olărașu    
mindset shutterstock_387530503

Căutăm succesul în ceea ce facem, dar cum putem modela psihicul pentru a ajunge mai ușor acolo unde ne dorim? Acest proces începe din copilărie, afirmă Carol Dweck, și își are rădăcinile în mesajele pe care părinții/cei apropiați le transmit copiilor, încă de mici.

Înainte de a explora felul în care se conturează mult-dorita mentalitate de învingător, vă invit la o reflecție asupra ideii de… Succes. Claritatea pare să fie prima regulă: Nu putem porni dacă nu știm unde vrem să ajungem. Este natural ca un părinte să își dorească succes pentru copilul său, dar de multe ori se întâmplă ca ideea părintelui de succes să difere de pasiunea copilului. În această des întâlnită situație, țin să aduc aminte cu blândețe că, oricât de greu ar fi de acceptat uneori, copiii au ceva „al lor” și, deși nu-și definesc drumul atât de limpede cum o fac adulții, este important să luăm în considerare ceea ce îi cheamă, cu adevărat. Astfel, se vor simți validați și acceptați drept cine sunt ei, nu drept cine și-ar dori alții să fie. Un mesaj atât de subtil poate ghida viața adultului de mai târziu către sine sau către ceilalți. Iar unul dintre cele mai sănătoase mesaje pe care părinții le pot transmite copiilor este te accept așa cum ești. Desigur, acest mesaj nu exclude limitele sănătoase care structurează dezvoltarea unui copil, însă, în măsura în care nu-i afectează integritatea fizică și psihică, lăsați-l să exploreze, să descopere ceea ce îi place și să își urmeze pasiunea în propriul ritm de asimilare.

Când valorizăm provocarea susținem mindsetul de creștere.

 Carol Dweck, psiholog și autoare a cărții „Mindset. Noua psihologie a succesului“, și-a dedicat activitatea de cercetare studiului motivației și a descoperit câteva idei interesante.

Calea cea mai sigură spre succes pare să fie… concentrân-
du-ne pe rezultate, nu-i așa? Ei bine, se pare că studiile arată altceva: Succesul apare când valorizăm provocarea, mai degrabă decât rezultatul ei. Pentru că ne dorim succes în condiții psihologice optime, nu pe fondul fricii de eșec și al stresului asociat. Când punem accent pe rezultat dovedim ceea ce Carol Dweck numește mindset fix. Când valorizăm provocarea susținem mindsetul de creștere.

Accentuăm de multe ori etichete precum: inteligent, talentat, deștept ca și cum ar fi dat-uri. Felicitând pe cineva pentru un anumit rezultat, avem tendința de a pune în umbră efortul pe care s-a clădit acesta. Cu alte cuvinte, vedem doar vârful icebergului. Copiii observă încă de mici tendințele adulților de a compara și valoriza rezultatele și caută soluția pentru a primi afecțiunea de care au nevoie. Voi fi iubit numai dacă sunt inteligent/deștept/talentat etc., respectiv dacă voi avea anumite note la școală sau rezultate la hobby. Nereușind să discearnă între nevoile lor personale și cele ale adulților din viața lor, copiii vor intra în jocul așteptărilor, încercând mereu să le corespundă. Stima lor de sine se va cristaliza în jurul unei etichete. De exemplu, un copil căruia i se repetă că este deștept fără a i se oferi un feedback specific legat de efortul său (cum ar fi: „Apreciez că nu te-ai dat bătut și că ai continuat să încerci să rezolvi exercițiul la matematică până când ai reușit. Ai dat dovadă de perseverență“) rămâne captiv în mindsetul fix.

Astfel de copii ajung să evite provocările tocmai pentru a nu fi puși în situația de a-și clătina imaginea de sine, pe care s-a lipit o etichetă precum „deștept“. Apare presiunea de a face față mereu așteptărilor care îl împinge pe copil într-o strategie de apărare. Prefer să evit provocarea decât să mă confrunt cu stresul de a nu-i face față.

Nu putem învinge întotdeauna, dar putem modela, prin mesajele pe care le transmitem copiilor, o atitudine învingătoare: când eșecurile aparente sunt transformate în prilej de dezvoltare, mindsetul de creștere prinde rădăcini.

Carol Dweck a observat și copii care cereau mai multe exerciții dificile. Aceștia nu păreau dezarmați de tentativa eșuată de a rezolva un puzzle și au rugat-o să le spună de unde îl cumpărase, pentru a putea exersa și acasă. Această atitudine de deschidere în fața învățării i-a diferențiat de cei care au simțit nevoia să se apere, ca și cum, eșuând, nu ar mai fi fost apreciați. În mod concret, antrenamentul i-a determinat să creeze noi conexiuni neuronale și să depășească impasul în cunoaștere.

Mindsetul de creștere. Trei mesaje importante

 

  • Creierul este modificat de experiență! Dacă până acum un timp, lumea științei era sceptică în privința „deșteptățirii”, noile informații ne arată că experiența produce modificări structurale la nivel cerebral. Copiii pot înțelege acest concept prin analogie cu un mușchi, care, folosit în mod repetat, devine mai puternic!
  • Toată lumea greșește. Este firesc! Normalizarea greșelilor nu înseamnă că le încurajăm. Înseamnă că dăm la o parte perdeaua de frustrare asociată, le privim cu atenție și le întoarcem pe partea cealaltă: Oare ce pot învăța din această situație? Ce pot să fac mai bine data viitoare?
  • Puterea lui „încă”. În momentele inevitabile de dezamăgire apare acel categoric „nu pot”. Putem interveni: „Nu poți, încă. Dedicându-te în continuare, ai mai multe șanse să reușești. Am încredere în tine.” Această nuanță inspiră perseverență și menține ideea că numai prin efort constant putem atinge obiective îndrăznețe.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii