Kamprad are o avere de 3,3 miliarde de dolari. Cu toate acestea, zboară la clasa economy, conduce un Volvo 240 GL pe care-l deține de mai mult de două decenii, își cară singur bagajele și consideră că o vacanță de lux este plimbatul cu bicicleta prin satele din Suedia alături de prietenul său miliardar Erling Persson, care a fondat H&M. „Încerc să duc o viață simplă”, declară Kamprad într-un interviu acordat forbes.com. „Consider că treaba mea este să servesc majoritatea oamenilor. Întrebarea este cum afli ce-și doresc ei, cum să-i servești cel mai bine? Răspunsul meu este să stau aproape de oamenii obișnuiți, pentru că la bază eu sunt unul dintre ei.”
Kamprad și-a construit averea în același mod în care a făcut-o și Henry Ford: luând un produs de lux pe care și-l permiteau foarte puțini oameni și transformându-l într-un produs rezonabil ca preț pentru mult mai mulți oameni: „Teoria mea era că mobila de calitate putea fi vândută la un preț care să-i atragă și pe cei cu venituri mai mici, astfel încât aceștia să o includă în cheltuielile lor și să si-o permită,” spune Kamprad. „Pe piețele pe care suntem acum, consider că am atins acest obiectiv, ” adaugă el.
Kamprad a fondat IKEA când avea doar 16 ani, ca o firmă generală de comenzi prin poștă. În 1952 a transformat-o într-o companie de mobilă comandată prin poștă și anul următor a deschis un showroom.
În 1955 a fost făcutăo descoperire genială: încercând să își dea seama care este cel mai eficient mod de a împacheta și trimite o masă cu picioare lungi, lui Gillis Lundgren, un angajat care a devenit mai târziu designerul șef IKEA, i-a venit ideea să detașeze picioarele și să le trimită împachetate sub blatul mesei. Așa a luat naștere mobila asamblată acasă. Aceasta a devenit conceptul-cheie al IKEA și a rămas același până în prezent.
Kamprad a mutat producția în Polonia Sovietică în 1961 pentru a reduce costurile salariale și a publicat „Testamentul Dealer-ului de Mobilă”, sau „Biblia IKEA” , care include maxime precum „risipa de resurse este un păcat capital la IKEA” . Tot pentru a reduce costurile, Kamprad și-a transformat clienții în parteneri. Astfel, el le oferă prețuri mici și, în schimb, ei își transportă singuri produsele și le asamblează singuri.