Cautare




, Contributor

Social Media Coordinator

Lideri |
|

Miliardarul Zilei: Dietrich Mateschitz

Dietrich_Mateschitz.jpg
Red Bull este regele industriei băuturilor energizante. Conform energydrink.redbull.com, compania a vândut până în prezent peste 35 de miliarde de doze în 165 de țări. Maestrul în marketing Dietrich Mateschitz, creierul din spatele Red Bull, este reprezentantul unei clase de miliardari care s-au îmbogățit nu inventând un produs nou, ci vânzând un produs obișnuit într-un mod inventiv.

„Când am început, am zis că nu există o piață pentru Red Bull”, declară Mateschitz pentru forbes.com. „Dar Red Bull o va crea. Și acest lucru chiar s-a întâmplat până la urmă”, adaugă el.

După ce i-a luat zece ani să termine facultatea, Mateschitz a absolvit la 28 de ani Universitatea din Viena, apoi a lucrat în divizia de marketing a mai multor companii. În 1979 a devenit directorul internațional de marketing al companiei germane Blendax, un job care l-a purtat pe Mateschitz prin toate colțurile lumii. În Thailanda a descoperit beneficiile unei băuturi tonice vândute în farmacii. După zboruri lungi din Europa la Bangkok, Mateschitz obișnuia să bea tonic cu gheață și oboseala de după zbor dispărea. Așa că a decis să cerceteze piața. „Am realizat că aceste produse făcute în Japonia se vindeau foarte bine în toată Asia”, își amintește el.

Din întâmplare, un licențiat al Blendax din Thailanda, Chaleo Yoovidhya, deținea o companie producătoare de băuturi tonice. Mateschitz i-a propus să introducă băuturile tonice și în Vest, iar Yoovidhya a fost încântat de idee. În 1984, Mateschitzși Yoovidhya au fondat Red Bull, investind fiecare câte 500 000 de dolari pentru 49% din companie, conform forbes.com. Fiul lui Yoovidhya a primit cele 2 procente rămase, însă au stabilit că Mateschitz va conduce compania.

În următorii trei ani, Mateschitz a lucrat la formula băuturii și a dezvoltat strategii de marketing. Băutura thailandeză se numește Krating Daeng și înseamnă tot Red Bull, dar pentru piața Occidentală Mateschitz a preferat Red Bull. El a decis să carbogazifice băutura, pentru a o face mai familiară occidentalilor, și un prieten de-al lui Mateschitz a venit cu ideea sloganului:„Red Bull îți dă aripi”. Acesta a apărut la finalul primei reclame-desen animat Red Bull din 1992:„Și într-o zi toată lumea va cânta Red Bull îți dă aripi”, ceea ce a devenit realitate.

Înainte de lansare, Mateschitz a angajat o firmă de studii de piață pentru a testa felul în care Red Bull va fi acceptat. Rezultatul a fost catastrofic. „Oamenii nu au crezut gustul, logo-ul, numele brand-ului”, își amintește el cu un zâmbet. „Nu am mai experimentat un asemenea dezastru până acum”, adaugă Mateschitz conform forbes.com. El a ignorat însă recomandările și a continuat proiectul.

Mateschitz avea însă nevoie de aprobarea miniștrilor sănătății mai multor țări europene pentru că unele ingredientele din Red Bull nu mai fuseseră folosite niciodată pe piață. Ministrul sănătății austriac a fost primul care și-a dat acordul și pe 1 aprilie 1987 Red Bull a fost vândut pentru prima dată în Austria, piața de origine.

Aprobările de distribuție în Ungaria și Marea Britanie au urmat la scurt timp. În 1994, Red Bull a intrat pe piața din Germania, unde băutura a devenit atât de populară încât compania nu putea onora cererea de aproape 1 milion de doze pe zi. La mijlocul primului an, Red Bull a dispărut de pe rafturi. A revenit pe stoc anul următor, dar Mateschitz crede că problema i-a afectat cota de piață.

Red Bull este prezent acum și în Franța, Danemarca și Norvegia, unde fusese interzis din cauza ingredientelor. Băutura este încă interzisă în Islanda și Uruguay.

De când a introdus Red Bull în 1987, Mateschitz a investit enorm în consolidarea brandului. Compania investește anual între 30% și 40% din încasări în marketing, conform businessinsider.com. Dar spre deosebire de companiile rivale care cheltuiesc milioane de dolari pe superstaruri, Mateschitz a renunțat la spoturile publicitare în favoarea marketingului de guerillă, tactică ce a devenit semnătura Red Bull. Compania este și acționarul a două echipe de fotbal, Red Bull Salzburg și New York Red Bulls, și a unei echipe de Formula 1, Red Bull Racing, fiind greu de găsit un eveniment sportiv în cadrul căruia să nu apară logo-ul Red Bull.

În octombrie 2012, Mateschitz a finanțat o echipă care l-a susținut pe skydiverul austriac Felix Baumgartner, care a bătut recordul cu săritura de la 39 de km de deasupra pământului. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii