Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Miliardarul ”nebun” din spatele camerelor GoPro, cele mai ”cool” din lume

nick-woodman.png
Miliardarul Nick Woodman are 37 de ani, arată de 27 și se comportă ca și cum ar avea 17 ani. El este omul din spatele companiei GoPro, care produce camerele preferate ale celor pasionați de aventuri sub cerul liber. 

În urmă cu mai bine de 10 ani, Woodman a conceput o cameră care putea fi atașată la mână, precum un ceas, pentru a înregistra aventurile sale pe placa de surf. Rezultatul acelei idei este acum un fenomen mondial numit GoPro, compania americană din domeniul foto cu cea mai rapidă creștere. O dată cu succesul companiei, a crescut și averea lui Woodman, estimată de revista Forbes la 1,3 miliarde de dolari.

În orice destinație preferată a pasionaților de aventuri în aer liber, fie că este vorba de Parcul Yellowstone din Alaska sau Honolulu, vezi cel puțin o cameră GoPro… sau 20.

Copiii din ziua de astăzi nu își mai înregistrează aventurile, ci le fac ”GoPro”, cu ajutorul unor camere cu prețuri cuprinse între 200 și 400 de dolari, care pot fi atașate la mână, căști sau pe plăcile de surf. Chiar și producătorul  de la Hollywood Michael Bay, cunoscut pentrun Transformers, are întotdeauna câteva astfel de camere pe platoul de filmare. Mai mult, formația Rolling Stones a folosit dispozitivele în nenumărate rânduri pentru a înregistra activitatea de pe scenă, iar serviciile militare și de poliție le folosesc pe teren.

Woodman cred ca GoPro este o cameră a ”vieții”. A purtat una pe piept la nașterea fiilor săi.

De la debutul primului model în 2004, vânzările de camere GoPro s-au dublat în fiecare an. În 2012, compania a livrat 2,3 milioane de unități și a înregistrat venituri de 521 milioane de dolari. Anul acesta se anunță a fi și mai bun. Doar în luna ianuarie compania a consemnat vânzări de 100 milioane de dolari.

Mai mult, în ultima lună a anului trecut, GoPro a fost cel mai bine vândut brand de camere de pe eBay, depășind pentru prima dată Sony. Succesul a atras atenția investitorilor. În ultima lună a anului trecut, producătorul chinez de electronice Hon Hai Precision, cunoscut mai bine sub numele de Foxconn, a investit 200 milioane de dolari în GoPro, ridicând valoarea companiei la 2,25 miliarde de dolari. Potrivit unor surse, Woodman mai deține acum 45% din afacere.

Woodman este cel mai tânăr dintre cei patru copiii ai unei familii prospere (tatăl lui a intermediat achiziția TacoBell de către Pepsi) și a crescut în Atherton. A fost dintotdeauna, așa cum spun profesorii săi de la școală, ”extrem de încrezător” în el însuși, nefiindu-i teamă să-i provoace pe cei aflați la conducere. ”Avea întotdeauna un zâmbet pe față”, își amintește Craig Schoof, fostul profesor de istorie al lui Woodman. Era ceva de genul ”da, sunt fericit” sau ”da, sunt fericit și pun la cale ceva”.

Fondatorul GoPro s-a concentrat mai mult pe sporturi decât pe cărți. La un moment dat a devenit ”obsedat de valuri” și s-a înscris la University of California, San Diego, datorită apropierii acesteia de mare, deși tatăl lui nu a fost de acord cu alegerea. ”Dacă nu mi-aș fi urmat pasiunea pentru surfing, nu aș fi venit niciodată cu conceptul unei camere”, spune Woodman.

Prima tentativă în antreprenoriat a lui Woodman, un serviciu de pariuri online numit Funbug, a eșuat repede odată cu prăbușirea erei dot-com, în 2001. În urma acestei ”aventuri”, antreprenorului i-au rămas 3,9 milioane de dolari, banii investitorilor. ”Nu am eșuat în nimic până atunci, poate doar la cursurile de inginerie informatică. Pe naiba, mi-am zis, poate nu sunt capabil să fac asta”, își amintește Woodman.

Pentru a-și pune ordine în gânduri, Woodman a plecat să facă surfing în Indonezia și Australia. Vroia să facă o astfel de călătorie înainte de a fi înghițit de ”monotonia clasei mijlocii”. Pentru a înregistra cel mai bun moment din timpul unei sesiunii de surfing, Woodman și-a legat de mână o cameră Kodak de unică folosință. În Indonezia, el l-a cunoscut pe Brad Schmidt, actualul director creativ de la GoPro și prieten bun al lui Woodman. Acestuia i s-a părut interesantă găselnița cu camera Kodak. După cinci luni de surfing, Woodman s-a întors în California cu sămânța unei idei în cap. Pe atunci în vârstă de 27 de ani, Woodman s-a izolat în dormitorul din casa sa din Moss Beach, aflată peste dealuri de Silicon Valley, pentru a lucra la primele prototipuri. Înarmat cu o bormașină și mașina de cusut a mamei sale și știind că va trebui să pună la punct camera, sistemul de prindere și carcasa, a început sesiuni de lucru care durau 18 ore. ”Aveam o ușă glisantă care dădea afară și puteam să ies pentru a face treaba mică direct în tufe”, povestește Woodman. ”Eram atât de îngrozit de faptul că este posibil să eșuez din nou, încât m-am dedicat total pentru a reuși.” Tot atunci, el și-a stabilit un orizond de timp de patru ani în care să-și permită să lucreze la această idee înainte de a intra în câmpul muncii. ”Îmi ziceam că, dacă reușesc să fac câteva sute de mii de dolari pe an sunt în rai”, spune Woodman.

Între sesiunile de cusut materiale impermeabile și găurit plastic, Woodman căuta online și pe la târguri o cameră pe care să o licențieze. S-a oprit la un model de 3,05 dolari fabricat în China. Apoi, a trimis carcasele și 5.000 de dolari către o entitate din statul asiatic numită Hotax. Woodman a primit primele modele 3D peste cinci luni și a vândut prima cameră la un târg din San Diego, dedicat pasionaților de sporturi de acțiune.

A fost prima validare a muncii lui Woodman, despre care prietenii credeau că ”și-a ținut respirația sub apă puțin cam mult”. Neil Dana, colegul său de apartament și primul angajat al GoPro, își amintește de un tip obsedat de muncă și fixat pe succes: ”Eram la o petrecere, iar el cobora scările și zicea: fii atent cum vom ajunge milionari!”

În primul an de activitate, GoPro a înregistrat vânzări de 350.000 de dolari. Woodman era pe atunci inginer de produs, șeful departamentului de cercetare și dezvoltare, om de vânzări și ambalator. El și cu Dana au mers la magazinele cu articole pentru surfing din California pentru a plasa produsele, depozitate în casa tatălui lui Woodman din Sausalito.

Încă marcat de experiența Funbug, Woodman vroia să atragă capital în afacere fără ca ”tipii în costum” să fie intermediari. Vroia ca GoPro să rămână cât mai mult timp o afacere privată, pentru a nu fi nevoit să răspundă în fața unui consiliu director. Primii bani investiți în companie au fost 30.000 de dolari din fonduri proprii, 35.000 de dolari de la mama sa și două runde de 100.000 de dolari de la tatăl lui. Abia în 2011 compania a primit două runde de investiții în valoare de 88 milioane de dolari de la cinci companii de venture capital, printre care Riverwood Capital și Steamboat Ventures, brațul de investiții al Disney. Aceste injecții de capital i-au permis lui Woodman și parinților să își recupereze banii investiți, plus un profit substanțial.

Primul moment dificil pentru GoPro a venit în 2007, când veniturile au fost sub așteptări. La momentul respectiv, Woodman a intrat într-o criză de încredere. Se temea că nu poate duce compania mai departe și a fost de acord ca pachetul de acțiuni majoritar să meargă la un grup de investitori externi. Tranzacția s-ar fi finalizat dacă nu izbucnea criza financiară în 2008. Investitorii vroiau să plătească mai puțin pentru participația în companie, iar Woodman, cu mândria rănită, a refuzat. ”Vom merge înainte și vom face ceea ce trebuie, iar economia nici măcar nu va afecta GoPro”, s-a încurajat el.

Adevăratul succes al GoPro a venit în 2010, când Best Buy a introdus în ofertă camerele. Abia atunci dispozitivele lui Woodman au devenit cu adevărat populare. GoPro are în acest moment 222 milioane de vizualizări pe YouTube și 4,7 milioane de Like-uri pe Facebook.

Woodman și GoPro sunt admirați și de către competitori. Giovanni Tomaselli, fondatorul companiei rivale iON Worldwide, a declarat că ”Woodman merită so fie miliardar” pentru inovațiile aduse.

Sunt și voci care susțin că GoPro nu este o afacere durabilă. Așa cum smartphone-urile au ”ucis” camerele de sine stătătoare, precum Flip, la fel vor face și cu cele precum GoPro. Venture capitalistul Greg Gretsch numeste GoPro o ”oportunitate efemeră”. ”Problema este că ei sunt un producător de camere într-o lume care se mișcă repede spre platforma-supremă: smartphone-ul”, potrivit lui.

Acum GoPro trebuie să rivalizeze cu ”băieții mari”, precum Sony, care în septembrie 2012 a lansat propriile camere dedicate pasionaților de aventuri în aer liber. Japonezii oferă funcționalități precum sunetul stereo și stabilizarea de imagine, pe care camerele GoPro nu le au. Woodman nu se teme și spune că piața pe care el a creat-o este suficient de mare pentru mai multe companii. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii