Cautare




, Redactor

Reporter în căutare de oameni și povești.

Travel |
|

Mijloace iconice de transport în comun

Fiecare loc pe care îl vizitezi are un muzeu, o piață sau un restaurant faimos la care trebuie neapărat să ajungi. Dar te-ai gândit vreodată la mijloacele de transport în comun care au făcut istorie în diferitele orașe ale lumii? Ce ar fi ca în următoarele călătorii să le încerci și să vezi care e preferatul tău?
shutterstock_488882329

Pe două roți

E timpul pentru puțin sport, mai ales dacă te afli în Amsterdam, orașul cel mai prietenos cu bicicletele din lume. Și chiar dacă nu te interesează sportul, poate nu vrei să faci notă discordantă și să mergi cu taxiul.

Cultura olandezilor pentru pedalat este veche, încă de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Scriitorul Pete Jordan spunea că naziștii îi urau pe cicliști pentru că încetineau convoaiele și pentru că nu au vrut să renunțe la biciclete. Astfel, bicicleta a devenit „expresia cea mai puternică a rezistenței față de naziști“.

Infrastructura de biciclete s-a dezvoltat masiv în anii ‘70, pentru a stopa dependența de mașini de după război. În 1971, peste 3.000 de oameni au fost uciși de mașini. Atunci, olandezii și-au dat seama că nu asta își doresc și au început să construiască sistemul de astăzi: 880.000 de biciclete, 767 de km de piste, 10.000 de locuri de parcare pentru biciclete și 140 de magazine. Locuitorii Amsterdamului fac, în fiecare zi, două milioane de km cu bicicleta.

Gondola venețiană

Când spui Veneția, spui, fără nicio ezitare, gondola. Nu-ți poți imagina acest oraș al apelor fără dichisul gondolelor care plutesc pe canalele înguste de sute de ani. Istoria gondolei este controversată atât în ceea ce privește momentul apariției, cât și originea numelui. Prima referință oficială datează din anul 1094, dar e posibil ca acest tip de barcă să fi existat înainte. Unii spun că numele provine din limba turcă, în timp ce alții sunt de părere că își are rădăcinile în cuvântul grecesc „scoică“. Ceea ce nu poate fi contestat este evoluția gondolei. În secolul al XIII-lea, corabia are 12 vâsle, iar în secolul al XV-lea se micșorează, dar păstrează o cabină. În 1562, bărcile sunt atât de încărcate cu decorațiuni încât autoritățile emit o lege prin care se interzice orice detaliu care iese în evidență. Astăzi, gondolele sunt uniforme ca design. Cântăresc aproximativ 700 de kg, au 280 de componente și sunt făcute din opt esențe de lemn. Toate au o vâslă din lemn de fag și sculptată după specificul fiecărui gondolier.

Double Decker-ul

Una dintre cele mai plăcute și liniștitoare modalități prin care poți vizita Londra este să te urci la etajul unui autobuz roșu. Și neapărat să te așezi în primul rând de scaune. Autobuzele circulă pe străzile Londrei încă de la începutul anilor 1800. Unul dintre primele servicii de transport public a fost operat de George Shillibeer, un întreprinzător care transporta călători din Paddington în Londra cu un omnibus tras de cai. În 1855, se înființa London General Omnibus Company, iar la scurtă vreme transportul în comun devenea disponibil pentru toți cetățenii. Londra are una dintre cele mai mari rețele de autobuz din lume, cu peste 9.300 de vehicule și 19.000 de stații. De asemenea, peste șase milioane de oameni merg zilnic cu autobuzul în Londra. Dacă iei, de exemplu, autobuzul numărul 11 de la Victoria Station, poți vedea Westminster Abbey, Big Ben, London Eye, Trafalgar Square și Catedrala Saint Paul. Să te tot plimbi!

Linia 28

Dacă ajungi în Lisabona, e musai să te plimbi cu unul dintre tramvaiele „muzeu“ ale orașului. La cât sunt de vechi, te-ai aștepta să le vezi doar la o expoziție, fără măcar să le poți atinge. Dar în Lisabona reprezintă una dintre atracțiile principale și sunt mereu aglomerate. Rețeaua de tramvai din Lisabona funcționează din 1873 și cuprinde șase linii. Cea mai cunoscută este linia 28, care face legătura între Martim Moniz și Campo Ourique. Dar până să ajungă la destinație, Tramvaiul 28 sau „Tramvaiul Galben“ trece prin cele mai populare cartiere ale Lisabonei: Graca, Alfama, Baixa and Estrela. E gălăgios, te zgâlțâie la fiecare oprire sau plecare, urcă străzile înguste cu greutate, dar te transpune în alte vremuri. Nu degeaba poartă pe umeri mai bine de 80 de ani. În anii ‘90, a fost dotat cu frâne electrice. De atunci, a mai căpătat un nume: Remodelado. Rețeaua istorică de transport în comun cuprinde și liftul Santa Justa, care face legătura între partea joasă și cea înaltă a orașului, dar și cele trei funiculare: Bica, Lavra și Gloria.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii