Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Mihai Lung – 500 Miliardari Ediţia 2011

Mihai Lung.jpg
Nume: Mihai Lung Avere: 27-28 de milioane de euro Varsta: 44 de ani Resedinta: Maramureș Domeniu/Companie: Construcții  

Ce şanse ai putea avea dacă eşti mic într-o piaţă a construcţiilor dominată de nume grele şi secerată de criză? Mihai Lung, un constructor băimărean, a găsit o breşă de care a profitat. Acum, nu mai e atât de mic. Timp de şapte luni, în plin boom imobiliar (în 2007), Mihai Lung a zburat de vreo 20 de ori până la Budapesta. Era un drum a cărui durată o ştia foarte bine: 50 de minute. Un zbor scurt, dar cu bătaie lungă.

Firma de construcţii Inserv, cea mai importantă afacere din întreg grupul de companii deţinut de Lung şi soţia sa, era singura prezenţă românească din finala dură a licitaţiei pentru construirea Gold Plaza, cel mai mare mall din nord-vestul ţării. A câştigat licitația, iar mallul a fost inaugurat anul trecut, la Baia Mare. Acest proiect este, de altfel, cel care l-a scos din anonimat pe Mihai Lung care, dintr-un constructor regional, devenea, peste noapte, constructorul care şi-a dublat afacerile în plină criză. În 2007, nu a câştigat doar licitaţia, ci şi încrederea dezvoltatorului maghiar Futureal Group – în 2008 firma era pe locul 20 în topul dezvoltatorilor imobiliari din Europa, potrivit unei analize a Property EU. Ce le-a plăcut ungurilor la o firmă care în 2007 – anul licitaţiei – avea afaceri de numai 16 milioane de euro şi un profit de 1,4 milioane de euro, adică de 70 de ori mai puțin decât voia Futureal Group să investească în Gold Plaza? Cu alte cuvinte, ce le-a plăcut la o firmă prea mică pentru nevoile lor? Ceea ce părea un dezavantaj – firma nu ieşise până atunci în afara Maramureşului – s-a dovedit marele atu: ungurii voiau o companie locală care să aibă relaţii cu furnizorii bine puse la punct. Mai ales că nu prea îşi puteau permite să greşească pentru că începeau proiecte în plină criză.

Dacă în timp ce îl asculţi pe Lung vorbind te uiţi pe evoluţia pieţei construcţiilor în ansamblu, nu poţi să nu te miri. Inserv îşi dublează afacerile anul acesta, în vreme ce întreg sectorul s-ar putea contracta cu circa 35%, potrivit estimărilor Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO). Iar optimismul lui Lung este valabil şi pentru 2011 – se aşteaptă ca şi la anul să îşi dubleze veniturile. Pe ce se bazează? În două vorbe: clienţi străini. În mai multe: retaileri sau producători străini aflaţi încă în expansiune. De altfel, circa 70% din venituri provin din această zonă, pe lângă Futureal Group fiind şi alţii.

De exemplu, Lung a finalizat recent un magazin la Câmpulung Muscel pentru reţeaua de hipermarketuri Kaufland, care şi-a depăşit cu 30% planurile de expansiune în criză. Kaufland a fost practic unul dintre exemplele de companie care a profitat de resursele disponibile pentru a se extinde mai mult decât alţii în criză. Iar clienţii lui Lung nu sunt doar companii străine care fac dezvoltări imobiliare în România. Sunt şi clienţi străini care solicită Inserv pentru lucrări în străinătate: o fabrică pentru Coca-Cola la Varşovia, iar la anul urmează să construiască la Viena o fabrică de panouri poliuretanice.

Circa 30% din cifra de afaceri a acestui an va proveni din proiecte de peste graniţă. Altfel spus, dacă în imobiliare regula de aur este locaţie, locaţie, locaţie, laitmotivul lui Lung este creştere, creştere, creştere. Care sunt avantajele acestei creşteri accelerate? „V-aş putea vorbi mai degrabă despre dezavantajele acestui proces“, spune Lung. Acestea sunt atât de ordin operaţional (dificultate de a gestiona proiecte din ce în ce mai mari), cât şi financiar. Este vorba de plafoanele ridicate la scrisorile de garanţie care depăşesc capacitatea de ipotecare a firmei şi de relaţia cu finanţatorii.

Despre parteneriatul său cu băncile, Lung îl defineşte mai degrabă conservator. De ani buni lucrează cu trei instituţii bancare: BRD, BT şi CEC. În fond, acesta este un preţ obligatoriu pe care Lung îl plăteşte pentru creştere, pentru că – să fim bine înţeleși – acest proces nu s-a întâmplat pur şi simplu, ci reprezintă proiectul pe termen mediu al companiei: „să ajungem foarte mari“, spune Lung. În termeni de profitabilitate, lucrurile merg în jos (estimarea pentru Inserv coboară sub 5%), însă este normal: mai toată lumea ştie că, în criză, lucrezi mai mult pentru preţuri mai mici. Ideea e să ai ce face. Chiar şi cu profituri mai mici, Lung a menţinut constant din 2008 numărul angajaţilor (450).

Vezi care era averea lui Mihai Lung în 2010

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii