Cautare




, Forbes Staff

Tech |
|

Mihai Ivașcu, fondator și CEO Modex: Vreau să văd această criză ca o etapă de evoluție în istoria omenirii. Acum e greu, dar daca ne uităm în urmă, după orice criză vine o perioadă cu multe oportunități

Cea mai importantă lecție pe care ar trebui să o învățăm în urma crizei provocate de coronavirus este cea a digitalizării, componenta tehnologică dovedindu-se acum necesară în toate domeniile de activitate, este de părere Mihai Ivașcu, fondator și CEO Modex.
 aboneaza-te
Mihai Ivascu_1
Mihai Ivașcu, tânăr care face parte din generația „Forbes 30 sub 30”, a răspuns întrebărilor Forbes România legate de oportunitățile sesizate de companiile din domeniul tehnologiei în timpul pandemiei.
Cum ar trebui să profite companiile de tehnologie de atuurile industriei în vreme de criză?

Trecem, într-adevăr, printr-o perioadă dificilă, nu doar pentru companiile de tech, ci și pentru companii din alte industrii și pentru omenire, în general. E foarte bine că numeroase companii de tech au luat atitudine și s-au grabit să ajute cu soluții pertinente pentru soluționarea unor probleme provocate de această pandemie. Ma bucur să spun că și Modex se numără printre companiile care au venit cu un plan eficient de acțiune pentru ajutorarea semenilor noștri și a societății.

Așa cum am anunțat deja, Modex este dispus să ofere consultanță tehnică instituțiilor statului, companiilor private, organizațiilor non-guvernamentale și altor entități care sprijină lupta împotriva Covid-19. Concret, vom acorda gratuit o licență completă pentru folosirea Modex BCDB (Blockchain Database) platformelor online din România, dar și celor globale care sunt implicate în efortul lor de a oferi publicului, în timp real, date adevărate și verificate despre evoluția pandemiei și de a monitoriza evoluția situației. Modex contribuie la atenuarea efectelor negative provocate de criza Covid-19 prin oferirea de consultanță software entităților implicate în acest proces și prin ajutarea celor afectați de atacuri informatice prin asigurarea integrității și siguranței datelor, respectiv back-up în timp real.

Cum își desfășoară activitatea companiile de tehnologie acum? Cum s-a adaptat Modex și ce schimbări ai observat?

Nu știu cum a fost afectată activitatea altor companii de tech, însă noi ne-am adaptat rapid la această perioadă dificilă și la restricțiile impuse de autorități. Am mutat, practic, întâlnirile față în față cu clienții și ședințele interne în online. Avantajul unei companii de tech este că are deja numeroase operațiuni și proceduri online, așa că apariția unei asemenea crize nu a dereglat funcționarea companiei Modex.

Pe lângă cele menționate anterior, Modex a mai venit cu o inițiativă interesantă în contextul în care foarte mulți stau și/sau lucrează de acasă în această perioadă. Cei interesați de obținerea unei diplome de Blockchain Business Analyst pot începe cursul nostru online pe Modex Academy, iar dupa parcurgerea acestuia, vor primi o diplomă care să ateste absolvirea lui. Feedback-ul primit a fost extrem de pozitiv și am constatat o creștere considerabilă a numărului de cursanți.

Cum va arăta business-ul Modex anul acesta? Ce decizii vei lua, la ce te aștepți?

Oricât de mult aș vrea să dau o estimare corectă, este greu de precizat acest lucru. Având în vedere perioada dificilă prin care întreaga lume trece, cred că nimeni nu poate spune cu siguranță cum se va termina anul, din punct de vedere al business-ului pe care îl conduce. Ce pot să spun, însă, cu certitudine, este că Modex va continua să-și rafineze produsele lansate până acum, vom continua să inovăm și să venim pe piața cu noi produse și servicii destinate partenerilor noștri, servicii care să aducă valoare adăugată și să rezolve anumite probleme cu care societatea se confruntă.

Noi avansăm lunar spre atingerea obiectivelor impuse de Board și acționari pentru a putea accesa o nouă rundă de investiții semnificative în acest an.

Ce înseamnă work from home pentru companiile de tehnologie? Ce este diferit acum?

Ne-am adaptat rapid și am trecut, ca mulți alții, la munca de acasă (work from home). Încă de la mijlocul lunii martie am început conferințele audio/video, meeting-uri pe Skype, participări online la diferite conferințe tematice etc. Compania noastră avea oricum un sistem de lucru la distanță bine definit, așa că trecerea la work from home (WFH) a fost ușoară. Pe lângă biroul din București, Modex are birouri și la Londra, în Gibraltar și Silicon Valley, astfel că videoconferințele erau deja în rutina noastră zilnică.

Cum s-a schimbat comportamentul și productivitatea angajaților din IT?

Lucratul de acasa nu este o problemă pentru programatori, fiind, poate, meseria cea mai privilegiată din acest punct de vedere. Cât timp au un computer performant și o conexiune bună la Internet, ei pot lucra, practic, de oriunde, nu trebuie să fie prezenți la birou. Nu am constatat o scădere a productivității angajaților, iar acest lucru se datorează și faptului că aveam deja un plan bine pus la punct pentru situații de acest gen. Eu mențin zilnic legătura cu șefii de departamente, dar și cu restul echipei, iar când apar probleme care trebuie rezolvate, comunicăm online și le rezolvăm rapid.

Care sunt provocările și dificultățile întâmpinate de companiile de tehnologie în această perioadă?

Traind într-o epocă digitală, noi suntem privilegiați în această perioadă, ne-am adaptat nu foarte greu la noile condiții de muncă. La fel ca pentru cele mai multe business-uri, indiferent de domeniul din care fac parte, resursa umană este cea mai importantă. Și noi am reușit să ne mobilizăm cu toții, să ne relocăm fiecare la biroul de acasă și să ne continuăm munca pe care o făceam și înainte. Chiar avem un coleg nou, care a venit la noi, în prima zi când ne-am mutat biroul acasă. Suntem în call-uri cu el, dar cei mai mulți dintre noi nu îl cunosc personal. Dificultăți majore nu pot spune că avem, doar că ni s-a schimbat rutina zilnică a fiecăruia dintre noi care veneam la birou. Și, ca orice schimbare, durează puțin până ne obișnuim cu ea.

Care ar fi părțile pozitive din punctul de vedere tehnologic și ca business pentru companiile de IT?

Părțile pozitive sunt că avem norocul să ne prindă această criză într-o eră digitală în care mulți dintre noi nu mai pot trăi fără conexiunea la internet care face distanța dintre oameni să dispară.

Întâlnirile cu partenerii vechi și cu potențialii clienți le-am mutat în online, ne putem și vedea, nu doar auzi. Într-adevar, o întâlnire față în față are componentele ei, avantajele ei, dar online-ul ne ajută acum să nu punem pauză la munca noastră. Și să avem o continuitate atunci când vom reveni, dupa distanțarea socială. Sunt potențiali clienți pe care nu i-am văzut niciodată în viața reală, am avut un prim contact în mediul virtual, dar acesta nu mai este un lucru neobișnuit azi, indiferent că este sau nu criză mondială.

Și încă ceva, tehnologia ne ajuta și pe noi, echipa Modex, să fim aproape, și în vremuri de distanțare socială. Noi aveam în fiecare miercuri seară Modex Talks, unde aveam și invitați externi, asistam la o prezentare a unuia dintre colegi, apoi urmau câteva ore de socializare. Am mutat chiar și aceste întâlniri în online, miercurea de la 18:00 și ciocnim virtual un pahar de vin cu toții, ca să ne păstram echipa cât mai unită.

Ce lecții ar trebui să învețe business-urile tradiționale de la companiile din tehnologie după această criză?

Cred că digitalizarea este cea mai importanta lecție pe care ar trebui să o învățăm cu toții. În aproape orice domeniu am activa, e foarte important să avem bine pusa la punct și o componentă digitală, indiferent de ce producem sau vindem. Sunt convins că aceasta criza a grabit pașii spre digitalizare, poate prea lenți până acum, nu doar ai business-urilor tradiționale, ci și ai unor instituții de stat. Am văzut pentru prima oara în România ședinte de Guvern online, chiar daca toți miniștrii erau în București. Am văzut cursuri online cu profesorul obișnuit să predea doar în clasă. Aș vrea să văd și o corelare a bazelor de date deținute de Evidența Populației și de Poliție sau sistemul sanitar, de exemplu.

Cum crezi că va arata viitorul după pandemie – atât in industria IT, cât și din perspectiva societății, a business-ului și economiei și sistemul de sănătate și când crezi că se va reporni economia?

Cred că schimbarea majoră va fi din punct de vedere tehnologic, mai ales pentru cei care nu erau obișnuiți cu această latură. Pentru noi, companiile din IT, cred că va fi și o parte bună, când vom trage linie, la final, dupa ce trece răul, pentru că vom vorbi aceeași limbă, tehnologic vorbind, cu din ce în ce mai mulți viitori parteneri. Vreau să văd această criză ca o etapă de evoluție în istoria omenirii. Acum e greu, dar, după cum știm, daca ne uităm în urmă, după orice criză vine o perioadă cu multe oportunități.

Din punct de vedere al industriei de health care, la fel, cred că va grăbi pașii spre digitalizare, în folosul atât al pacienților, cât și al personalului medical. Noi am lucrat la o astfel de soluție înainte de criză și cred că acesta va fi drumul de acum înainte.

Semnele din China, care a fost prima afectată de acest virus, încep să fie pozitive, deci după trei luni, ei repornesc ușor-ușor economia. Europa și Statele Unite ale Americii cred că vor reporni motoarele în doua-trei luni, cel mult. O să fie greu o perioadă, dar dacă ne vom implica cu toții, dacă vom lupta împreună, vom vedea și rezultatele. Curând.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii