FacebookTwitterLinkedIn

Piața orologeriei din România a continuat să fie dinamică și să concureze la nivel internațional, indiferent de provocările pe care le-a adus pandemia.

Pasionat de arhitectură și design, Ruben Perju a pus bazele business-ului Noah în 2013, alături de prietenul său de o viață, Iosif Harasemiuc. Cei doi, alumni Forbes 30 sub 30, au acum drept principal scop deschiderea spre extern, lansând la nivel internațional atât ceasurile din lemn, cât și un ceas automatic.

„Ce ne dorim noi pentru Noah este să fim tot mai prezenți pe piața din România și nu numai. Chiar acum lucrăm la câteva proiecte de internaționalizare și vizăm piața externă, atât cu ceasurile din lemn, cât și cu un ceas automatic la care lucrăm. (…) Chiar ne dorim să punem România, atât cât ne permitem, pe harta mondială a orologeriei. Avem determinare, avem pasiune și forță să facem acest lucru, ca peste câțiva să ne uităm în spate și să vedem că a meritat”, a explicat Ruben Perju, Cofondator Noah.

O notă pozitivă a acestei industrii ne-a oferit-o și Dan-Cătălin Buzdugan, Colecționar & Editor Ceasuri pentru România, care ne-a asigurat că în viitor vom avea un Muzeu al orologiilor de turn, la Brașov.

„Avem un patrimoniu complex și bine-păstrat în acest sens în bisericile fortificate, cel puțin din Transilvania”.

Potrivit acestuia, istoria orologeriei din România își are originile în secolul 19, cea mai veche societate care se ocupa la acea vreme cu comercializarea de ceasuri datează din anul 1866 și îi aparținea bijutierului Casei Regale, Joseph Resch care avea o prăvălie în fața vechii clădiri a Teatrului Național.

 La rândul său, Mihai Ceciu, Owner & General Director Antic Horologivm, a recunoscut că „orologeria este acum precum un aisberg”, pentru că „ în spatele acestui banal accesoriu ( n.r. – ceasul), se întâmplă foarte multe lucruri, dar vedem prea puține”.

În timp ce multe țări încearcă permanent să dezvolte produse unice în industria orologeriei bazându-se pe istoria puternică pe care o au în spate în ceea ce privește acest segment de business, piața locală a orologeriei se află în acest moment într-un proces de reinventare, de renaștere, este de părere Mihai Ceciu.

„La noi, această parte dedicată creației și producției unui ceas a fost temeinic distrusă și acum cred că ne aflăm într-un proces de reinventare, în sensul că fiecare dintre antreprenorii care activează în acest sector încearcă să scoată capul un pic în lume, cum se spune”.

Recunoscând faptul că nu este genul de antreprenor care să construiască ceva pentru a-l vinde rapid, Mihai Ceciu a mărturisit că planurile sale de business pe termen mediu și lung sunt mult mai importante decât un proiect care vizează o profitabilitate imediată.

Iar, în acest sens, Mihai Ceciu a precizat că lucrează deja la un proiect de fabricare a unui ceas mecanic unicat, cu tematica bicentenarul Tudor Vladimirescu.

De cealaltă parte, Florin Niculescu, Owner Tavannes Watch Co. , a precizat care este cea mai mare provocare a acestei industrii în acest moment: „o nișă importantă este reprezentată de către tineri. Este bine să ajungem să oferim produse personalizate și către această categorie. Este just că, în acest moment, vindem tot ce producem, dar ne adresăm unei anumite categorii care are un anumit stil de viață și care are un anumit venit. Tineretul însă se arată destul de dezinteresat față de această industrie, pentru că ei pot alege cu mare ușurință din game de produse specifice erei internetului – adică cele care oferă conexiune la internet”.

Practic, în opinia lui Florin Niculescu, în prezent, provocarea cea mare a industriei de orologerie este aceea de a realiza produse personalizate care se adresează tinerilor.