FacebookTwitterLinkedIn

Mihaela Nabăr consideră că problemele în educație sunt complexe și că acestea pot fi rezolvate numai împreună și nu de unul singur.

Mihaela Nabăr: „Educația nu înseamnă transformarea școlii într-un cabinet medical și să ne uităm doar la distanțare, nu înseamnă doar online și gadgeturi, pentru că degeaba ai gadgeturi dacă nu ai profesori pregătiți, nu înseamnă nici profesori fără gadgeturi pentru că educația nu ajunge acolo unde ar trebui, nu înseamnă doar școala, ci comunitatea din jurul școlii.

Ceea ce ne-a demonstrat această perioadă de șapte luni a fost că se poate, dar cu o condiție: să te uiți în jurul tău, să vezi care sunt partenerii pe care poți să-i iei în această «călătorie» de a oferi acces copiilor la o educație de calitate. Trebuie să fii foarte flexibil și să te reinventezi, pentru că planul de-acasă nu se potrivește cu cel din școală și trebuie, în această situație, să ai un plan B.”

În viziunea Mihaelei Nabăr este important să nu uiți cauza pentru care ești acolo. World Vision România este o organizație care se află în slujba celor vulnerabili. „Astfel, trebuie să nu uiți pentru ce ești acolo, de ce te-ai dus și care sunt partnerii tăi în această acțiune”, precizează Mihaela Nabăr.

Mihaela Nabăr: „Este evident că parteneriatul a funcționat în această perioadă și fiecare dintre noi a trebuit să-și facă treaba în acest parteneriat”.

În contextul actual al platformelor online care permit accesul la educație, Mihaela Nabăr a spus că acestea sunt extrem de importante și fără acestea nu s-ar fi putut trece peste greutățile perioade. Importantă este perspectiva implementatorului acestor sisteme la nivel național.

World Vision România activează în ruralul românesc de aproape 30 de ani. Organizația implementează activității educaționale pentru copiii din mediile vulnerabile.

În ultimele șapte luni, Mihaela Nabăr a observat că sunt foarte multe școli și comunități care își doresc să intre în mediul online. „Dar în momentul în care te uiți la capacitățile pe care le au aceste școli și vezi că, de fapt, ele nu sunt pregătite, atunci este extrem de important să avem instrumentul pe care să-l folosim, dar mai important este să vedem dacă acei oameni sunt pregătiți să folosească instrumentul respectiv. Părinții și profesorii învață de la copii, acesta fiind un fenomen extraordinar.”

World Vision România și partenerii săi realizează proiecte de educație în zona digitală de circa cinci ani. În acest an, a fost un boom din cauza contextului generat de pandemie. Este o mare problemă cu cei 75% dintre profesori care fac naveta în mediul rural, pentru că nivelul lor de competență digitală a stagnat.

Mihaela Nabăr: „Trebuie să ne uităm și la cei cu care ar trebuie să folosească aceste instrumente digitale. Ar trebui să ne uităm și la părinți, care au avut un rol extrem de important în această perioadă. Pentru ca un copil cu un device să ajungă la acele platforme trebuie să aibă o casă în care să locuiască cu niște părinți care să înțeleagă importanța educației și care să-l lase efectiv să ajungă la aceste ore online și să nu considere că educația n-are ce să caute pe lista de priorități a copilului. Sunt lucruri la care trebuie să ne uităm în paralel cu această digitalizare în educație. Pentru că nu este de ajuns doar punerea la dispoziție a unor platforme.”

Cu alte cuvinte, trebuie văzut mediul din care provine copilul, dacă acesta îi permite să aibă acces la educația online și să se mențină în educație. Are copilul un device funcțional?

Mihaela Nabăr: „Trebuie să ne gândim la un sistem prin care să ajutăm școala românească să ofere o educație astfel încât copilul să rămână cu învățare în urma procesului educațional. Cum alternăm învățarea online cu cea offline? Important este să rămână cu învățare în urma procesului educațional în online.

Noi ne vom uita la digitalizarea în educație și după ce va trece pandemia și vom vedea ce va rămâne. Ne vom uita la profesori și-i vom ajuta să-și creeze conținut digital, ne vom uita la copil și vom vedea ce facem cu el și cu părintele astfel încât el să poată să aibă acces la educație și să se mențină în educație”.

Digitalizarea în educație nu este doar o soluție de criză.

„Școala și copilul trebuie așezate în centrul intervențiilor noastre. Mă bucur foarte mult de oportunitățile pe care le-a creat criza, dar acestea vin cu o schimbare a abordării”, a declarat Mihaela Nabăr.

Mihaela Nabăr: „Educația este o prioritate pentru fiecare din noi și ar trebui s-o transformăm într-o prioritate la nivel de țară. Fără educație nu putem vorbi de bunăstare.”