Cautare




, Contributor

UP by Forbes |
|

Meserii cool: cum și-a făcut o tânără de 31 de ani o carieră internațională ca designer de litere?

JessicaHische_POD01
Când iubești caligrafia, literele și cuvintele devin obiectul muncii și, dacă ai talent, tot ele îți aduc șansa unei celebrități mondiale. Artista americană Jessica Hische dovedește că orice lucru pe care îl faci cu drag poate deveni vocația vieții tale.

Numele ei de scenă este „The Drop Cap Girl“, termenul de „drop cap“ desemnând, în limba engleză, acea primă literă a unui paragraf care e stilizată să fie mult mai mare decât toate celelalte, având grosimea a două sau trei rânduri la un loc. Metafora se potrivește perfect cu drumul pe care Jessica Hische l-a urmat intuitiv, de la primele joburi după terminarea facultății, când – recunoaște, râzând, „să ilustreze calendare nu era chiar visul vieții“, până la locul în clasamentul american „Forbes 30 sub 30“, care reunește cei mai promițători tineri din America. Și totul datorită carierei sale de…„designer“ de litere.

MOR0612_Beauty Hair 2_lc5.inddJessica s-a născut în Pennsylvania și se descrie singură drept „copilul unor non-creativi care au avut totuși curaj să-și lase odrasla să urmeze o carieră total impractică“, mai exact o școală de artă, Tyler School of Art din cadrul Temple University. „Când desenezi o imagine, posibilitățile de a te duce cu ea sunt infinite, aproape… prea infinite“, explică Jessica, acum în vârstă de 31 de ani. „Literele, în schimb, au constrângeri care pe mine mă fac mult mai creativă: asimetria literei R de tipar, de exemplu, acea rotunjime care se continuă cu piciorul drept și cu diagonala curbată, sunt atât de multe locuri unde pot să-mi folosesc imaginația“.

fwefwefqPentru a-și face mâna, Jessica a desenat și redesenat alfabetul de 12 ori, iar a 13-a oară a avut ideea ingenioasă de a contacta diverși designeri, rugându-i să joace rolul de „guest“ pentru alfabetul ei, creând câte o literă.

S-a dovedit a fi o mișcare de marketing extrem de eficientă, mai ales că toate literele astfel obținute au fost postate ca „free downloads“ pe site, ducând astfel vorba mai departe despre Jessica și proiectul ei.

De fapt, dacă e un lucru la care Jessica se pricepe de minune, dincolo de talentul la reimaginat literele alfabetului, acela este promovarea propriului dar creativ. În facultate a reușit să-i convingă pe cei de la Headcase Design, un studio de ilustrație celebru în Philadelphia, s-o accepte ca stagiară, deși politica lor de companie nu agrea folosirea de „interni“.

Entuziasmul ei i-a câștigat însă o șansă, iar în cele șase luni de muncă a căpătat mai multă experiență decât i-ar fi putut oferi vreodată școala.

Cu același elan, i-a convins pe cei de la Headcase să-i ofere un job part-time și, când aceștia au decis totuși că nu-și pot permite să mai plătească un om în plus pentru creație, Jessica și-a adunat toată energia și s-a avântat în antreprenoriat.

„Am fost dezamăgită atunci, dar am văzut în același timp o oportunitate extraordinară de a face mai multă ilustrație și design editorial în regim freelance“, își amintește ea.

Se întâmpla în iarna lui 2006, iar Jessica și-a creat un „promo“ – un set de 12 cartoline ilustrate de ea, reprezentând cele 12 zile rămase până la Crăciun, legate cu o bandă de hârtie pe care scria „Happy Holidays“ în caligrafie de mână – pe care l-a trimis către magazine și agenții care ar fi putut fi interesate de munca ei.

bookassetsTot dintr-un imbold, l-a trimis și către idolul ei în materie de grafică, artista Louise Fili de la studioul cu același nume din New York. Câteva zile mai târziu, Louise însăși îi trimitea un email chemând-o la un interviu în vederea unui job. Fata din Philadelphia avusese curaj să bată la toate ușile și, surpriză, cea pe care și-o dorea cel mai mult părea să se deschidă în fața ei.

Și-a făcut bagajele și a plecat la New York, unde a început să lucreze full-time cu Louise Fili, dar în paralel a devenit tot mai tentată să facă și ceva pe cont propriu. După un an, micile activități independente pe lângă job îi aduceau mai multe venituri decât jobul în sine, dar – pentru că atmosfera din studioul lui Fili era electrizant de creativă – Jessica recunoaște că nu i-a fost deloc ușor să ia decizia de a pleca.

Totuși, după ce a reușit să-și pună deoparte suficienți bani pentru a se susține timp de șase luni pe cont propriu, a avut curajul să lase în urmă munca de studio și s-o scoată în față pe „The Drop Cap Girl“. Și-a creat „Daily Drop Cap“, un site dedicat exclusiv muncii de lettering, pentru a fi sigură că – indiferent ce proiecte ar primi ca freelancer – va fi „forțată“ cumva să facă și câte un mic element de lettering în fiecare zi. „Acest proiect a impus și puțină disciplină și structură în noul meu orar de freelancer“, își amintește ea.

fdasfdaÎncetul cu încetul, munca ei a intrat în vizorul unor clienți dintr-o altă ligă, precum editura Penguin Books, American Express, Tiffany & Co., Starbucks, dar și regizorul Wes Anderson, acesta din urmă rugând-o să „caligrafieze“ numele de pe genericul filmului său turnat în 2012, „Moonrise Kingdom“. „Cel mai bun moment al carierei mele de până acum a fost, cu siguranță, cel în care mi-am văzut numele la finalul creditelor din Moonrise Kingdom“, recunoaște ea. Și, mai mult ca niciodată, cuvintele pe care le iubește atât de mult îi „vorbesc“ la rândul lor, parcă transmițându-i ce formă ar vrea să ia.

022_1Spre exemplu, pentru o copertă reeditată a volumului „Swann’s Way“ de Marcel Proust, Jessica s-a dus cu gândul la cuvinte din carte, precum „copaci“, „întuneric“, „ceai negru“, iar rezultatul a fost o literă „P“, de la Proust, curbându-se pe coperta cărții ca și cum ar ieși dintr-o ceașcă de cafea. O mică subtilitate de mare efect, pe care cititorii au apreciat-o. Așa se nasc cele mai multe dintre ideile ei, dintr-un fel de „brainstorming“ cu litere și bucăți de cuvinte aparent aruncate alandala.

Jessica este o demnă exponentă a generației internet, care iubește să fie conectată non-stop. Sau, cum singură se caracterizează pe site-ul ei, este o „over-sharer“, o persoană care adoră să împărtășească lumii întregi lucruri despre ea și munca ei, uneori având senzația că depășește limita și că își copleșește publicul cu atâta informație.

Trăgând linia însă, tocmai acestui mic „defect“ îi datorează o mare parte din cariera de succes de până acum. „Când oamenii au impresia că te cunosc mai bine decât pe alți colegi de-ai tăi, șansele să te angajeze sunt, implicit, mai mari“, explică ea.

Când ai de ales între cinci portofolii aproape identice la nivel de performanță, balanța va înclina adesea asupra celui pe care angajatorul îl simte mai aproape prin prisma lucrurilor pe care le-a auzit sau citit despre el. Sau, cum îi place Jessicăi să spună, trebuie să pornești mereu de la ideea că persoanele care te urmăresc online nu sunt „entități“ de internet, ci oameni în carne și oase. Și nu se știe niciodată de la care dintre ei ar putea să vină marea șansă profesională a vieții tale.

IMG_5969_1

Acest articol a apărut în ediția de iarnă 2015 a revistei trimestriale de lux și atitudine ”UP BY FORBES”, editată de Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii