FacebookTwitterLinkedIn

Ca tendință, anul 2017 prefigurează, în linii mari, cel puțin o direcție: îmbunătățirea strategiei de Marketing în spiritul unei noi obsesii față de client. În continuare, cele mai importante megatendințe ale anului 2017.

Înapoi în trecut: compania Amazon.com a fost obsedată de îmbunătățirea experienței clientului, fiind primul site de comerț online care a oferit conținut personalizat pe baza achizițiilor trecute ale fiecărui client. Jeff Bezos, fondatorul companiei, spunea la acea vreme: „Dacă avem 39 de milioane de clienți, atunci trebuie să avem 39 de milioane de magazine”. Viitorul ni se arată cam în aceeași lumină: dacă ne dorim 39 de milioane de clienți, atunci trebuie să avem 39 de magazine, iar clienții trebuie ținuți de mână înainte și după cumpărare.

Conform celor mai recente studii Forrester, marea provocare a anului 2017 ar fi interoperabilitatea platformelor digitale și a aplicațiilor de mobile, în vederea îmbunătățirii experienței clienților. S-ar dori o strategie integrată de Marketing mult mai atentă la ciclul de viață al clientului embrionar, utilizatorul— urmărindu-se o mai bună experiență integrată omni-channel, de la punctul zero, al utilizatorului, până la faza în care acesta devine cumpărător și trebuie fidelizat.

În același timp, de la mobile first, designul web s-ar îndrepta spre mobile only. Nu este încă destul de clar dacă aceasta este cea mai bună direcție în condițiile în care utilizatorii încă au probleme și prejudecăți în a efectua, spre exemplu, plăți pe telefonul mobil. E clar însă că „Mobilegeddonul” nu se termină, abia începe.

CITEȘTE: POEZIA PE CARE NU O MAI CUMPĂRĂM

La începutul acestui an, TechRadar vedea îmbunătățirea experienței clientului drept prioritatea de business numărul doi a marilor companii. Și știm bine: presiunea anumitor piețe de a oferi clienților cât mai multe platforme digitale, mai ales în Banking, a dus inevitabil la defragmentare— oportunitățile digitale, pe care o companie le pune la dispoziția potențialilor și actualilor clienți, ar trebui să ofere laolaltă un parcurs coerent și mai ales omogen.

În timp ce se face o tranziție naturală de la obiectele inteligente la cele de învățare, participăm activ, poate fără voia noastră, la un nou val: Internet of Things. Și nu cred că exagerăm dacă spunem că, pentru marketerii din întreaga lume, colectarea de date, prin conectarea obiectelor non-inteligente la Internet, va fi la fel de importantă ca primul pas pe Lună. Mai ales că inteligența artificială generată va da naștere, la rândul ei, conspirațiilor de tot felul.

Până atunci, prioritizarea este esențială: canalele media sunt suprasolicitate și aglomerate, crearea unei conversații directe cu utilizatorii și clienții, într-un ecosistem aproape sufocat și deopotrivă sufocant, fiind o altă provocare importantă a marketingului de conținut. Personalizarea conținutului, tendință care s-a manifestat pe scară largă în eCommerce mai întâi, devine astăzi o prioritate: de la recomandările de produse ale unor magazine online precum Amazon, am ajuns la conținutul în Social Media adresat exclusiv unei nișe. Supertargetarea este biletul de aur al celor care știu să interpreteze și să jongleze, eficient și în timp real, cu statisticile pe care le au la dispoziție.

CITEȘTE: EDUCAȚIA ALTERNATIVĂ A „GENERAȚIEI COOL”

Dar poate marea obsesie în timp real este conținutul video live. Atât pentru marketeri, dar mai ales pentru utilizatori. 2014 a fost anul video, la fel și următorii doi. În schimb, 2017 este anul live streamingul așa cum se prefigurează. După lansarea de anul trecut a aplicațiilor Periscope și Meerkat, apariția Facebook Live și YouTube LiveStream marchează un nou trend care va fi, cu siguranță, continuat și-n următorul an.

Acum patru luni, Facebook Inc. a încheiat o serie de parteneriate și contracte cu peste 100 de companii media pentru a crea conținut video live. În aceeași perioadă, YouTube anunța că opțiunea de live streaming este disponibilă și utilizatorilor ale căror canale au cel puțin 100 de abonați.

Rămâne de văzut încotro – dar mai ales cum. Mobile first vs mobile only, IoT sau conținutul video live. Orice ar fi, profeția spune că anul 2017 va fi unul istoric.

CARTE DE VIZITĂ

Laurențiu Ion este Nordic Digital Marketing Strategist la IBM și predă Digital Marketing la Universitatea Alternativă. A publicat două volume de versuri, „Destulă pace pentru un război” (Humanitas, 2010) și „Nouăzeci și unu” (Tracus Arte, 2014). În 2014, a fondat revista de literatură și fotografie SUBCAPITOL, ce promovează tinerii artiști.