Cautare




, Contributor

http://www.romanianstartups.com

Tech |
|

Mediul de tech startups românesc (Partea a III-a) – Noii veniți

Pe lângă aceste startup-uri prezentate în articolul anterior, o serie nouă de firme au început să apară, fondate în general de tineri crescuți cu ideile disruptive cuprinse în termenul de "Web 2.0", idei popularizate de publicații gen Techcrunch, Mashable, Gigaom, Wired, Fast Company, The Verge, Gizmodo.
 aboneaza-te
Romanian-Startups-Founders

Câteva din aceste startup-uri sunt prezentate succint mai jos:

Autoeconom.ro (marketplace pentru șoferi și service-uri) – fondatori: Tudor Cioltea, Cristina Pop, Marius Crișan  

The Pole Society (advertising mobile către outdoor)- fondatori: Bogdan Savonea, Dan Florea, Matei Psatta, Abdel Bendaoua

Hickery (motor de recomandare muzică pe Facebook) – fondatori: Mircea Dima, Florian Marcu

Monitor Backlinks (monitorizare backlinks pentru SEO) – fondator: Răzvan Girmacea

Omnipaste (copy & paste între mai multe dispozitive) – fondatori: Ciprian Stavăr, Alexandru Călinoiu, Adrian Nistor

Squirrly (content marketing pentru SEO) – fondatori: Florin Mureșan, Călin Vingan  

Moqups (wireframing) – fondat de șase întreprinzători români  

– Green Horse Games (dezvoltator de jocuri) – fondatori: George Lemnaru, Alex Stroe  

RenderStreet (renderizare în cloud pentru Blender) – fondatori: Sorin Vînătoru, Marius Iatan  

Gameleon (dezvoltator de unelte pentru construirea de jocuri) – fondatori: Adrian Calotescu, Mihaela Epuran, Victor Popescu, Vlad Alexandru Radu  

Rently (ajută, ușor și eficient, la găsirea unui apartament) – fondatori: Dumitru Sîrbu, Cătălin Pintea, Felix Kerekes, Gabi Nagy  

TheShopPage (comerț electronic pe Facebook) – fondator: Iulian Drăgan

Tastytrip (prezentând bucătăria din mai multe țări) – fondatori: Sorin Buiac, Dragoș Rus

Appscend (platform de construit aplicații mobile) – fondatori: Sebastian Văduva, Gabriel Dobocan, Andrei Marinescu  

CrestemIdei (crowdfunding) – fondatori: Cătălina Amihaiesi, Judit Katona, Oana Man

Și multe altele (inclusiv startup-uri din e-commerce au cunoscut o creștere mare a numărului).

O adevărată explozie s-a produs în privința organizării de diferite evenimente dedicate tehnologiei și Internetului.

Dacă în 2007 există doar un singur eveniment dedicat, cel mai vechi din România de altfel, “Internetics”, în 2014 sunt peste 34 de evenimente dedicate (statistica de pană acum).

Unele din cele mai cunoscute evenimente sunt:

How to Web (fondator: Bogdan Iordache)

GPeC E-Commerce (fondator: Andrei Radu)  

ICEEfest (fondator: Dragoș Stanca)

Dreamhack (fondator: Silviu Stroie)

DroidCon (organizatori: Dan Romescu, Corina Rădulescu, Corina Gheorghe, Carmen Ciulacu)

Defcamp (fondator: Andrei Avădanei)

VentureConnect (fondatori: Daniel Vișoiu, Ana Maria Andronic)

OpenConnect (fondator: Dragoș Rouă)

Webstock, NetCamp (fondator: Cristian Manafu)

– seria de evenimente importate din străinătate  Startup Weekend, GeekMeet, Girls în Tech, Girls Who Code, Startup Live și mai recentele ZF Mobilio, Mobile Marketing Forum, Techsylvania sau seria de evenimente organizate de Business Days care au și o compomenta tech.

Aceste evenimente țin ocupați de-a lungul anului antreprenorii mai vechi (în calitate de mentori și speakeri) sau mai noi (în calitate de “învățăcei”). De asemenea, la unele din aceste evenimente sunt prezenți și investitori în căutare de noi startup-uri în care să investească capitalul deținut. Unele din aceste evenimente au reușit să atragă și speakeri/mentori și chiar investitori internaționali.  

A crescut și numărul spațiilor de lucru comune (așa numitele co-working spaces), spații în care diferite startup-uri vin și lucrează împreună, având asigurate curentul electric, legătura la Internet, chiar și mentorat la început. Fondatorii acestor startup-uri plătesc câteodată o taxa modica pentru folosința spațiilor. Din cercetări rezultă că în țară sunt aproximativ 12 spații de lucru în comun, ele găsindu-se în București (TechHub, ImpactHub, ConnectHub), Timișoara (StartupHub, Incuboxx), Cluj-Napoca (ClujHub, Cluj Cowork, Spherik), Brașov (HubOneZero, Hub1317), Iași (The Grape), Sibiu (CentralHub).    

Ca urmare a creșterii numărului de startup-uri tech românești (dar și de evenimente în domeniu) s-a simțit nevoia de a avea un loc central unde toate acestea să fie catalogate și să fie ușor găsite de vizitatori, oameni de presă cât și de investitori.

Așa a luat ființă RomanianStartups.com (in 2012) unde, la momentul actual, sunt comasate 180 de startups, 369 fondatori, 34 evenimente din tehnologie/Internet cât și 6 incubatoare din același domeniu.

RomanianStartups.com dorește nu numai coalizarea mediului de startup românesc dar si popularizarea acestuia in afara țării ca un tot unitar, atrăgând și atentia mass mediei internaționale (Forbes USA deocamdata) nu doar a celei interne.

După statisticile RomanianStartups.com, cele mai multe entități (startups, evenimente, incubatoare) în tehnologie/Internet le găsim în București (99), urmat de Cluj-Napoca (32) și Timișoara (13).

Ca număr de startup-uri înființate de români în străinătate, Statele Unite ocupă locul 1 cu 22 startups, urmată de Marea Britanie cu 10 și apoi Bulgaria cu 3.

Distribuția pe sexe arată o pondere mare a startup-urilor înființate de sexul masculin cu 291 de fondatori, față de sexul feminin cu 57 fondatoare. Asta arată că domeniul tehnologiei/Internetului, coroborat cu antreprenoriatul, este un domeniu în majoritate masculin. Ar trebui făcut mai mult pentru popularizarea acestui domeniu în rândul sexului feminin (iar unele evenimente ca Girl în Tech sau Girls Who Code încearcă să aducă asta în atenția generală).

Marea majoritatea a firmelor startups nu au încă finanțare (113 din ele), bazându-se pe banii fondatorilor și pe faptul că poate vor reuși să facă monetizarea cât mai repede sau lua o finanțare. Unele din startup-uri au reușit să devină profitabile (fără să ia investiții exterioare) dar sunt încă puține la număr (23).

Nu în toate sub-domeniile din tehnologie/Internet monetizarea rapidă este posibilă, de aceea unii fondatori apelează la finanțări, fie așa-numitele “seed round” (bani de început), fie Serie A,B,C (finanțări mai serioase și în stagiul mai avansat al startup-urilor când deja afacerea și-a dovedit viabilitatea iar ele au nevoie de bani de creștere mai rapidă).

Dintre startup-urile de pe RomanianStartups.com 38 au apelat la finanțări “seed round”, 4 din ele au luat Serie A, una a ajuns la Serie B iar alta la Serie C.

Cele mai populare categorii par a fi Software, Mobile, Servicii, SaaS, Consumer Web și Social Media.

Citiți în continuare:

Mediul de tech startups românesc (Partea a IV-a) – Startups în străinătate

Mediul de tech startups românesc (Partea a V-a) – Investitorii 

Citiți și:

Mediul de tech startups românesc (Partea I) – 7 ani de evoluție

Mediul de tech startups românesc (Partea a II-a) – Jucătorii locali cunoscuți  

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii