Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Media şi entertainment |
|

Media Expres a lansat Anuarul Media Expres 2021-2022, cu bilanțurile financiare ale industriei de comunicații și audiovizual din România

Editura independentă Media Expres a lansat oficial Anuarul Media Expres 2021-2022, în versiune online și tipărită, continuând seria cataloagelor distribuitorilor de conținut din industria de comunicații și audiovizual din România începută în anul 2003.
Coperta1

În mod semnificativ, datele financiare pe anul 2020 arată că pandemia a adus profituri pentru televiziuni, care au luat zeci de milioane de euro în plus față de ce așteptau de la piață, după campania ‘bani pentru presă’ a Guvernului Orban, în contextul pandemiei COVID-19. Distribuția TV a avut cifre de afaceri în scădere față de 2019, ca și zona de publicitate cu excepția publicității online”, a declarat Mihai Pavelescu, editorul Anuarului Media Expres și al Revistei Media Expres.

În primul capitol al Anuarului Media Expres, destinat companiilor cu avize de distribuție TV prin cablu, satelit și IPTV, sunt prezentate 134 de companii, față de 147 în 2019, 188 în 2018 și 220 în 2017. Cifra de afaceri a acestora a scăzut, în 2020, la 3,5 miliarde de euro, de la 3,7 miliarde de euro în 2019, incluzând toate serviciile de tip telefonie și internet.

Pierderea cumulată pe industria de distribuție TV și telecom din 2019, de 22 milioane de euro, a fost inversată spectaculos până la un profit de 136 de milioane de euro, anul trecut, după ce Telekom și-a transformat pierderile din 2019, de 167 milioane de euro, în profituri de 30 de milioane în 2020.

În topul profiturilor s-au aflat Orange, RCS & RDS și Telekom, în vreme ce Vodafone, care a preluat UPC cu tot cu datoriile istorice de pe vremea când compania cumpăra rețele locale și regionale ca să intre pe piață, s-a plasat la polul opus, al pierderilor.

Anuarul Media Expres include o listă extinsă de companii ce distribuie TV, separate pe obiecte de activitate, din care se vede cum cabliștii tradiționali, în frunte cu RCS & RDS, au împreună o cifră de afaceri mai mică (1,457 milioane de euro) față de telecomurile majore Orange și Vodafone (2,092 milioane de euro) și cele alte câteva zeci de firme mici care nu au ca obiect principal de activitate distribuția TV, dar oferă și aceste servicii.

Anuarul include și o pagină dedicată distribuției de conținut online notificat în România sau „servicii la cerere“, potrivit definiției oficiale, din care lipsesc, de exemplu, Netflix, PrimeVideo, HBO GO și furnizorul din România Tiff Unlimited. Lista este comunicată de CNA și, probabil, va fi ultimul an fără brandurile menționate, după preconizata modificare a Legii audiovizualului și includerea tuturor furnizorilor de conținut online sub efectele legii.

În ceea ce privește televiziunile străine care au notificat difuzarea pe rețelele de cablu, satelit și IPTV din România, merită menționat transferul aproape total al licențelor din Marea Britanie, post-Brexit, în Europa continentală, în special în Spania, Olanda și Germania.

La capitolul dedicat televiziunilor cu licențe audiovizuale emise în România pentru satelit, cablu și digital terestru, cifra de afaceri totală a celor 126 de companii cu obiect de activitate de televiziune (același număr de companii cu cel din anul anterior) a fost de 506,6 milioane de euro, cu aproape 100 de milioane de euro mai mult decât în 2019 – 415,1 milioane de euro, pe fondul campaniei anti-COVID-19. Cu o balanță a contului de profit de peste 113 milioane de euro, față de 93,9 milioane de euro în 2019, se vede că anul pandemiei a fost un succes financiar pentru televiziuni.

La capitolul “Echipamente și servicii”, Anuarul Media Expres include un număr dublu de companii listate cu cifrele de afaceri, prin adăugarea unor prestatori de servicii locali care contribuie în zona de servicii la relația directă cu telespectatorii, prin instalarea de antene de recepție prin satelit și nu numai.

Spre deosebire de televiziuni, piața de radio a scăzut la capitolul încasări, în 2020. În septembrie 2021, erau 82 de companii cu obiect de activitate transmisia programelor de radio, care realizau o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, profitul global pe industrie fiind de 3,1 milioane de euro. În 2019, cifra de afaceri a radiourilor private era de 27 de milioane de euro.

Cifra de afaceri a 44 de agenții de creație și strategie de comunicare, monitorizate de Anuarul Media Expres, a fost în 2020 de 107,01 milioane de euro, în scădere cu 18,7% față de 2019, dar profitul net cumulat s-a ridicat la 8,87 milioane de euro, cu 2,6% mai mult față de anul precedent.

În 2020, 48 de agenții de Public Relations au avut cifre de afaceri cu 15,2% mai mici față de 2019, ajungând la 43,94 milioane de euro. Cifra de afaceri cumulată a 76 de agenții de comunicare digitală, monitorizate de Anuarul Media Expres, s-a ridicat la 97,33 milioane de euro în 2020, în creștere cu 2,85% față de anul 2019.

În 2020, 58 de companii de cercetare și sondare a pieței pe care le-am monitorizat au realizat o cifră cumulată de afaceri de 132,27 milioane de euro, față de 129,28 milioane de euro pentru 47 de companii luate ca referință la nivelul anului 2019. Patru noi companii au apărut în această branșă, realizând cifre de afaceri cumulate de aproape două milioane de euro! Piața a înregistrat, în aceste condiții, o creștere de 2,32%.

Anuarul Media Expres folosește ca surse registrele de companii cu avize de retransmisie furnizate de Consiliul Național al Audiovizualului, revizuite pe parcursul lunii octombrie 2021, împreună cu bilanțurile de pe site-ul Ministerului Finanțelor. De asemenea, Anuarul folosește datele comunicate de companiile de televiziune pentru lista de televiziuni internaționale și site-urile proprii ale televiziunilor pentru datele de contact și alte detalii.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii