FacebookTwitterLinkedIn

Ca mulți alții, aș fi tentat să-l compar pe inventatorul și antreprenorul croat Mate Rimac cu Elon Musk: amândoi sunt fondatori de afaceri de succes, ambii activează în industria automobilului electric, ba chiar au împărtășit în adolescența timpurie apetitul pentru bullying al colegilor de liceu. Cu toată admirația sinceră pentru reușitele d-lui Musk și păstrând proporțiile, trebuie să spun că Mate Rimac este un personaj care ar putea fi comparat cu inventatorul Nikola Tesla, cu care are în comun originile croate și… creativitatea.

Fiindcă, înainte de orice, Mate Rimac, astăzi în vârstă de 33 de ani, este un inventator, fiind deținătorul a două patente internaționale. Cu 30 de ani în urmă, când a izbucnit războiul în fosta Iugoslavie, familia sa a fost nevoită să emigreze în Germania. Au locuit acolo până în anul 2000, apoi au revenit în Croația. Pentru Mate avea să înceapă o perioadă dificilă: nu vorbea bine limba croată, accentul său bosniac expunându-l bullying-ului colegilor. Tânărul s-a izolat și s-a consolat cu pasiunea pentru mașini, preferând să meșterească în garajul părinților săi.

Cum nu se număra printre elevii străluciți, a avut îndoieli atunci când profesorul și viitorul său mentor, Ivan Vlainić, i-a propus să participe la un concurs de electronică. Mate a obținut locul I și a mers mai departe, câștigând și etapa națională a competiției și ajungând apoi să reprezinte Croația la diverse concursuri de electronică și inovație.

La 17 ani, Rimac a construit iGlove, o mănușă care înlocuia tastatura și mouse-ul folosite la computer. Apoi a proiectat o oglindă retrovizoare dotată cu un sistem pentru evitarea unghiului mort, Active Mirror System, premiată în 2006 la un concurs de inovație din Germania.

Înainte să împlinească 18 ani, Mate Rimac era deținătorul a două patente internaționale pentru invenții și câștigase nenumărate competiții de electronică și inovație în Coreea de Sud, Belgia, Germania și Malaezia.

Pasiunea pentru mașini l-a determinat să intre în lumea curselor în 2006, cu un BMW din 1984 căruia i-a explodat motorul suprasolicitat în timpul uneia dintre competiții. Inspirat de inovațiile idolului său, Nikola Tesla, Mate Rimac a decis să transforme automobilul pe benzină într-unul electric.

După multe încercări și după ce practic toate componentele importante au fost înlocuite cu unele noi, proiectate de Mate și echipa sa, automobilul a devenit cu adevărat rapid: motorul dezvolta 600 CP și o forță de tracțiune de 900 Nm. Viteza maximă era de 280 km/h și prindea „suta” în 3,3 secunde. Pe geamul spate era lipit un banner pe care scria: „Aici ar fi fost un loc foarte bun pentru reclama ta. Acum e prea tîrziu.”

BMW-ul verde al lui Mate Rimac era, în 2011, automobilul electric cu cel mai rapid demaraj, potrivit standardelor FIA.

A fost momentul în care viitorul a devenit clar pentru tânărul inventator care, în 2009, înființase firma Rimac Automobili. L-a cunoscut pe Adriano Mudri, designer la General Motors, și i-a propus să proiecteze împreună un supercar electric.

Succesul BMW-ului electric al lui Rimac a atras atenția unui șeic din Orientul Mijlociu, care și-a exprimat interesul pentru astfel de proiecte. Rimac și Mudri au încropit o broșură cu proiectul lor de mașină electrică, iar șeicul a spus că ar vrea să cumpere două. Când cei doi i-au explicat că nu au mijloacele pentru a-și pune proiectul în practică, șeicul s-a oferit să-i finanțeze.

După ce a fost elaborat și aprobat planul de afaceri, a sosit și prima tranșă din investiție și Rimac a început să facă angajări. Totul părea să meargă ca pe roate când, subit, șeicul a condiționat continuarea investiției de relocarea activității firmei în Orient. Deși viitorul companiei depindea întru totul de banii șeicului, Mate a refuzat relocarea.

Pentru a supraviețui, Rimac Automobili a început să lucreze pentru alte companii, devenind furnizor de baterii sau de sisteme electrice de propulsie, în timp ce Mate  încerca să găsească investitori pentru automobilul electric proiectat de el și de Mudri. Demersul său de a construi un supercar în Croația a fost cu atât mai îndrăzneț cu cât țara nu are tradiție nici măcar cât România în producția de automobile: nu exista mână de lucru calificată în domeniu și Rimac nu avea bani pentru a aduce specialiști din străinătate.

Cumva, Mate Rimac a depășit toate aceste neajunsuri și în 2011 a reușit să prezinte primul său model, Concept_One, la Frankfurt Motor Show. După perioada inițială dificilă, Rimac Automobili s-a dovedit un partener de încredere pentru colaboratorii săi mari din industria auto, care au devenit investitori: Porsche a cumpărat cu 83 de milioane de dolari o participație de 24% în companie și o sumă asemănătoare au investit Hyundai și Kia.

Mate Rimac

În 2017, Mate Rimac a fost antreprenorul anului în Croația, iar Forbes SUA l-a introdus în Top 30 Under 30, topul celor mai promițători antreprenori sub 30 de ani. Astăzi, Rimac Automobili are 900 de angajați și produce componente sau este furnizor de tehnologie pentru vehicule electrice pentru Porsche, Hyundai, Kia, Renault, Jaguar, Aston Martin, SEAT, Koenigsegg și Automobili Pininfarina. Noul sediu al companiei este în lucru în apropiere de Zagreb și va fi gata în 2023.

Noul sediu al Rimac Automobili va fi gata în 2023

Nevera, hypercarul electric proiectat de Rimac Automobili, a fost lansat pe 1 iunie, și este o mașină impresionantă: are patru motoare electrice, unul pe fiecare roată, care dezvoltă în total 1.900 CP și o forță de tracțiune de 2.300 Nm. Viteza maximă este de 412 km/h, iar demarajul este pe măsura numelui (în croată, Nevera este un vânt mediteranean puternic, iscat din senin): 1,9 secunde de la zero la 100 km/h și 9,3 secunde de la 0 la 300 km/h. Autonomia este de aproximativ 540 km, iar încărcarea bateriei de la zero la 80%, la o sursă de curent continuu, se face în 19 minute.


Nevera se laudă cu cea mai avansată monococă din fibră de carbon, aceasta cântărind sub 200 kg, și cu un sistem inovator de control al stabilității și tracțiunii, care poate calibra forța livrată individual fiecărei roți. Față de prototipurile C_One și C_Two, coeficientul aerodinamic a crescut cu 34% și au fost îmbunătățite sistemele de răcire de la motoare și frâne.



De anul viitor, pe Nevera va fi disponibil AI Drivers Coach, un instructor auto virtual care funcționează pe bază de inteligență artificială și care va putea fi instalat printr-un upgrade over-the-air al sistemului de infotainment. O premieră în industria auto, acesta utilizează 12 senzori cu ultrasunete, 13 camere și șase radare și va evalua stilul de conducere al posesorului mașinii, contribuind la îmbunătățirea și eficientizarea lui. Producția automobilului este limitată la 150 de exemplare, prețul fiind de 2 milioane de euro. Livrările vor începe de anul acesta.

Mate Rimac a vorbit în multe rânduri despre mașina visurilor sale. Visul lui s-a împlinit de Ziua Copilului. O reușită care dovedește că geniul răzbate în orice condiții și că visele se împlinesc nu doar în America, ci și în Europa de Est.

Foto Profimediaimages, Rimac Automobili